BonusPapi skrev 2011-02-16 00:11:19 följande:
Jag kan hålla med dig om att det inte är lätt att räkna ut.
Men ditt tankesätt har stora luckor.
Det kan omöjligt vara så att alla män inom dessa yrkesgrupper har förtroendeuppdrag eller chefsposition som motiverar en högre lön.
Många yrkesgrupper har dessutom fötroendearbetstid vilket innebär 0 kr i övertidsersättning.
Jag förstår vart du vill komma, men tyvärr är både du och Jämo ute och cyklar.
Jag är inte ute efter att jämna ut orättvisor åt vissa håll.
Jag tycker det är lika orättvist med lönegapet mellan kön som det är att äldre människor har högre löner än yngre med bättre utbildning och större arbetsmoral.
Nej, men när man jämför löner bör man ju jämföra två personer på samma företag, som har jobbat lika länge, som har samma befattning och som har samma övertidsuttag, samma "extra uppdrag" (ex. miljöombud etc.) m.m. Om man tar hänsyn till alla sådana faktorer blir löneskillnaden mycket liten.
Många undersökningar jämför dock män och kvinnor i samma bransch men i olika företag etc. En del jämför löner mellan anställda i privata företag och statliga och då är det också klart att det skiljer sig i lönen. Man tar inte heller hänsyn till övriga förmåner, många kommuner har ju "anställningsgaranti" vilket innebär att du inte kan få sparken, även om din tjänst försvinner. Då brukar lönen bli lägre istället.
Ska man jämför löner och hänvisa till "skillnader mellan kön" måste man ju jämföra mellan just kön och då får man ju räkna med samma tjänst i samma företag etc. mellan en manlig och en kvinnlig anställd. Annars jämför man ju löneskillnader som inte har med kön att göra.
Arbetar man i ett företag som har 0 kronor i övertidsersättning, så har man väl själv valt att arbeta där? Jag menar att arbetsgivare aldrig betalar mer än de behöver och får de folk att arbeta där trots dåliga avtal, så har de lyckats. Som arbetstagare måste man ju ställa krav eller byta arbetsgivare. Men att säga att det är löneskillnad mellan könen är att vara ute och cykla.