• Filoso Fisken

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /

• Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
  • Dorian Ertymexx
    BonusPapi skrev 2011-02-13 19:24:18 följande:
    Jag håller inte med dig..

Så länge vi delar upp människor i 2 läger och behöver ha en "rörelse" för detta så kommer det alltid att finnas skillnader som vi inte vill ha.

Vi behöver inte ett starkare " vi och dom" -tänk. (som feminismen förespråkar)
    Vi behöver ett enande där alla människor ses som vad vi är - nämligen människor.
    Jag är humanist och anser att alla människor ska ha samma möjligheter/rättigheter..

Dessutom tror jag att du missuppfattade mitt syfte.
    Det var ordet feminism jag var ute efter att skrota, inte målet om ett jämställt samhälle..
    Intressant tanke. Borde Vita Rosen också skrotats i Hitlertyskland för att de delade upp folk i två läger?

Litet beroende på undergrupp så är feminism direkt emot ett "vi och dom". Några är för det, särartfeministerna till exempel, men det för exakt samma skäl som TS!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Trust me
    BonusPapi skrev 2011-02-13 19:24:18 följande:
    Jag håller inte med dig..

Så länge vi delar upp människor i 2 läger och behöver ha en "rörelse" för detta så kommer det alltid att finnas skillnader som vi inte vill ha.

Vi behöver inte ett starkare " vi och dom" -tänk. (som feminismen förespråkar)
    Vi behöver ett enande där alla människor ses som vad vi är - nämligen människor.
    Jag är humanist och anser att alla människor ska ha samma möjligheter/rättigheter..

Dessutom tror jag att du missuppfattade mitt syfte.
    Det var ordet feminism jag var ute efter att skrota, inte målet om ett jämställt samhälle..
    Men eftersom det är så att vi gör skilda kategorier av människor efter deras sexuella kön och har gjort det väldigt länge så är det trögt att ändra. Vi är indelade i två "läger" så att ändra tar lite tid.

Det finns en rörelse av och för kvinnor som kallas feminism. Den har gjort kvinnor medvetna om att det finns en strukturell ordning som har hållit kvinnor borta från makt och inflytande. Den har dessutom hjälpt kvinnor att se sig själva och byggt upp en medvetenhet i samhället om kvinnors situation.

Som det är så kan vi inte låta feminismen vara den rörelse som ska definiera jämställdhet då den utgår från kvinnors situation och inte har funderat på mäns. Vi ska ju skapa något nytt och då räcker det inte att bygga det på bara den ena halvans erfarenhet av det som varit och önskan om framtiden.
  • BonusPapi
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-13 21:11:50 följande:
    Intressant tanke. Borde Vita Rosen också skrotats i Hitlertyskland för att de delade upp folk i två läger?

Litet beroende på undergrupp så är feminism direkt emot ett "vi och dom". Några är för det, särartfeministerna till exempel, men det för exakt samma skäl som TS!
    Alla förekomster av uppdelning i syfte att skapa konflikter borde väl skrotas,  håller du inte med?

Jag kan inte säga att jag enormt påläst om alla undergrupper inom feminismen, men du måste ändå hålla med om att det finns en del som för ton i resonemanget som inte har med jämställdhet att göra - snarare manshat.
    Om nu dessa "få" använder sig utav ordet feminism, ordet som i grunden är något bra, så kanske vi borde fundera på att skrota detta uttryck för att istället strida för dess urspungliga betydelse - ett enat och jämställt samhälle mellan könen.

Lite långsökt kan man dra paraleller till Hakkorset som idag är en enormt tabubelagd symbol men som i tidernas begynnelse hade en helt annan innebörd.
  • pokerman
    Filoso Fisken skrev 2011-02-03 15:35:57 följande:
    Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /
    Min uppfattning är att jämställdshetdebatten är ensidig. Man utgår från att kvinnorna är de stora förlorarna i alla led. Detta gör att debatten blir skev och inte riktigt är värd att kallas för "jämställdhet". 

- Kvinnor får inte samma straff som män, trots samma brott

- Tjejer får högre betyg i skolan, trots lägre kunskaper, jämfört med killar

- När man diskuterar barn/hushåll är det endast det kvinnliga perspektivet som räknas (kvinnan vill ha hjälp med hushållsarbetet, mannen har inget att säga till om städning etc. utan det är hennes syn på det som är den rätta. Många män kanske nöjer sig med städning varannan vecka?)

-  Enligt statliga utredningar skiljer sig lönen mellan könen ungefär 0,5% till männens fördel, ändå tjatas det hela tiden om att kvinnor tjänar mindre än män. Ja, de tjänar i snitt 80:- mindre per månad... 

Som sagt, hela debatten är skev och riktas endast åt ett håll. Den dagen man tar upp orättvisor som drabbar män etc. kan jag gå med på att kalla det för jämställdhetsarbete.  
  • BonusPapi
    Trust me skrev 2011-02-13 21:32:17 följande:
    Men eftersom det är så att vi gör skilda kategorier av människor efter deras sexuella kön och har gjort det väldigt länge så är det trögt att ändra. Vi är indelade i två "läger" så att ändra tar lite tid.

Det finns en rörelse av och för kvinnor som kallas feminism. Den har gjort kvinnor medvetna om att det finns en strukturell ordning som har hållit kvinnor borta från makt och inflytande. Den har dessutom hjälpt kvinnor att se sig själva och byggt upp en medvetenhet i samhället om kvinnors situation.

Som det är så kan vi inte låta feminismen vara den rörelse som ska definiera jämställdhet då den utgår från kvinnors situation och inte har funderat på mäns. Vi ska ju skapa något nytt och då räcker det inte att bygga det på bara den ena halvans erfarenhet av det som varit och önskan om framtiden.
    Som jag sagt tidigare så är det en enormt komplex fråga.
    Jag är av den åsikten att det finns skillnader mellan kvinnor och män, inte bara fysiska såsom kön, muskelstyrka etc..  utan även mentala skillnader som är medfödda och således inte präntats in med modersmjölken.

Det är inte feministerna som definierat jämställdhetsmålen i det Svenska samhället.
    Det är vanligt sunt bondförnuft.
    Tex -  Lika lön för lika arbete..

Men jag håller med dig på en punkt - Alla ska vara med att bygga framtiden , inte bara de som var förfördelade tidigare.
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-15 00:18:34 följande:
    Min uppfattning är att jämställdshetdebatten är ensidig. Man utgår från att kvinnorna är de stora förlorarna i alla led. Detta gör att debatten blir skev och inte riktigt är värd att kallas för "jämställdhet". 

- Kvinnor får inte samma straff som män, trots samma brott

- Tjejer får högre betyg i skolan, trots lägre kunskaper, jämfört med killar

- När man diskuterar barn/hushåll är det endast det kvinnliga perspektivet som räknas (kvinnan vill ha hjälp med hushållsarbetet, mannen har inget att säga till om städning etc. utan det är hennes syn på det som är den rätta. Många män kanske nöjer sig med städning varannan vecka?)

-  Enligt statliga utredningar skiljer sig lönen mellan könen ungefär 0,5% till männens fördel, ändå tjatas det hela tiden om att kvinnor tjänar mindre än män. Ja, de tjänar i snitt 80:- mindre per månad... 

Som sagt, hela debatten är skev och riktas endast åt ett håll. Den dagen man tar upp orättvisor som drabbar män etc. kan jag gå med på att kalla det för jämställdhetsarbete.  
    Jämställdhetsdebatten i Svenska samhället är för det mesta ensidig - och med all rätt.
    Det finns betydligt fler områden där kvinnor har det tuffare än män.

Du tar upp ett par bra saker: tex betyg i skolan, straff osv..  självklart ska även dessa orättvisor utjämnas i ett jämställt samhälle.

Däremot anser jag inte att städning i hemmet har någon plats i samhällets jämlikhetsdebatt.
    Det är högst personligt och något som ni borde kunna lösa inom 4 väggar...
  • pokerman
    BonusPapi skrev 2011-02-15 00:29:41 följande:
    Jämställdhetsdebatten i Svenska samhället är för det mesta ensidig - och med all rätt.
    Det finns betydligt fler områden där kvinnor har det tuffare än män.
    Vilka områden är det i så fall? 
  • Nalliwer
    pokerman skrev 2011-02-15 00:18:34 följande:
    Vilken utredning hämtar du den uppgiften från?
  • MammaG
    Quickman skrev 2011-02-03 21:10:41 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur ni resonerar när ni skriver att det handlar om att ge barnen mer möjligheter. Hur kan man ge dem mer möjligheter när man begränsar deras leksaker, kläder etc. Det finns massvis med kvinnor som utbildar sig till mekaniker i vuxen ålder trots att de lekte med dockor som barn, och jag har inte träffat särskilt många om ens några som har ett problem med det. 

Genusvetenskapen löser inga problem; den skapar dem. 

Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar. Svårare än så är det inte. 
    Det handlar ju INTE om att begränsa! Det handlar INTE om att pojkar inte ska få leka med bilar, det handlar om att de får leka med annat OCKSÅ, och det handlar om att de inte BEHÖVER leka med bilar alls om de inte vill. Likadant när det gäller flickor och docker. Det handlar om att skapa en värld där Lisa inte rutinmässigt blir inledd i dockvrån när hon faktiskt vill bygga en bilbana, det handlar om att se att Tim kanske inte vill spela fotboll på rasten bara för att alla andra killar gör det, Tim kanske vill rita och det ska han få göra utan att någon ifrågasätter det.
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • MammaG
    Faber skrev 2011-02-04 00:00:58 följande:
    En genusforskare ville förändra fysikundervisningen på universitetet med hänvisning till att den gynnade män, den innehöll för mycket matematik och faklta...

I rest my case.
    Det där är samma resonemang som att påstå att islam utplånar vår kultur för att en helt svensk rektor i Fittja inte ville hissa svenska flaggan
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?