Inlägg från: BonusPapi |Visa alla inlägg
  • BonusPapi

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Halloj TS,

Mycket intressant fråga du väcker och enormt komplex.
    I min närhet och vänskapskrets så är strävan efter jämställdhet mellan könen en självklarhet.
    Dock ser man ju exempel varje dag på att vi har en enormt lång väg att gå...

Bara en sådan enkel sak som kommunalt stöd till ungdomsidrott borde ju vara jämlikt.
    Har dock hittat massvis av exempel på kommuner där killdominerade idrotter får betydligt större ekonomiskt stöd trots att en del tjejdominerade idrotter har långt fler utövare.
    Mkt tragiskt och borde egentligen vara ganska enkelt att komma åt via lagstiftning.

En annan grej som jag reagerat starkt över och dessutom "forskat" i är skillnaden i lön mellan könen.
    Trots att de flesta människor tycker att "lika lön för lika arbete" är en självklarhet så verkar det vara enormt svårt att få bukt med problemet. Så länge vi har individuell lönesättning inom de flesta branscher så kommer nog detta problem tyvärr aldrig att lösas.

Löneskillnad mellan kvinnor och män

Skulle dessutom vilja att vi en gång för alla skrotar ordet feminism.
    Det har för många en negativ innebörd och frågan om jämlikhet är allt för viktig för att den ska få smutsas ner av radikala "feminister".

• BonusPapi
    Trust me skrev 2011-02-13 19:09:36 följande:
    Absolut inte! Feminismen ska få finnas kvar men ses som en rörelse som arbetar för kvinnor. Män måste få möjligheten att komma fram till vad män vill utifrån hur de ser på livet och samhället.
    Jag håller inte med dig..

Så länge vi delar upp människor i 2 läger och behöver ha en "rörelse" för detta så kommer det alltid att finnas skillnader som vi inte vill ha.

Vi behöver inte ett starkare " vi och dom" -tänk. (som feminismen förespråkar)
    Vi behöver ett enande där alla människor ses som vad vi är - nämligen människor.
    Jag är humanist och anser att alla människor ska ha samma möjligheter/rättigheter..

Dessutom tror jag att du missuppfattade mitt syfte.
    Det var ordet feminism jag var ute efter att skrota, inte målet om ett jämställt samhälle..
  • BonusPapi
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-13 21:11:50 följande:
    Intressant tanke. Borde Vita Rosen också skrotats i Hitlertyskland för att de delade upp folk i två läger?

Litet beroende på undergrupp så är feminism direkt emot ett "vi och dom". Några är för det, särartfeministerna till exempel, men det för exakt samma skäl som TS!
    Alla förekomster av uppdelning i syfte att skapa konflikter borde väl skrotas,  håller du inte med?

Jag kan inte säga att jag enormt påläst om alla undergrupper inom feminismen, men du måste ändå hålla med om att det finns en del som för ton i resonemanget som inte har med jämställdhet att göra - snarare manshat.
    Om nu dessa "få" använder sig utav ordet feminism, ordet som i grunden är något bra, så kanske vi borde fundera på att skrota detta uttryck för att istället strida för dess urspungliga betydelse - ett enat och jämställt samhälle mellan könen.

Lite långsökt kan man dra paraleller till Hakkorset som idag är en enormt tabubelagd symbol men som i tidernas begynnelse hade en helt annan innebörd.
  • BonusPapi
    Trust me skrev 2011-02-13 21:32:17 följande:
    Men eftersom det är så att vi gör skilda kategorier av människor efter deras sexuella kön och har gjort det väldigt länge så är det trögt att ändra. Vi är indelade i två "läger" så att ändra tar lite tid.

Det finns en rörelse av och för kvinnor som kallas feminism. Den har gjort kvinnor medvetna om att det finns en strukturell ordning som har hållit kvinnor borta från makt och inflytande. Den har dessutom hjälpt kvinnor att se sig själva och byggt upp en medvetenhet i samhället om kvinnors situation.

Som det är så kan vi inte låta feminismen vara den rörelse som ska definiera jämställdhet då den utgår från kvinnors situation och inte har funderat på mäns. Vi ska ju skapa något nytt och då räcker det inte att bygga det på bara den ena halvans erfarenhet av det som varit och önskan om framtiden.
    Som jag sagt tidigare så är det en enormt komplex fråga.
    Jag är av den åsikten att det finns skillnader mellan kvinnor och män, inte bara fysiska såsom kön, muskelstyrka etc..  utan även mentala skillnader som är medfödda och således inte präntats in med modersmjölken.

Det är inte feministerna som definierat jämställdhetsmålen i det Svenska samhället.
    Det är vanligt sunt bondförnuft.
    Tex -  Lika lön för lika arbete..

Men jag håller med dig på en punkt - Alla ska vara med att bygga framtiden , inte bara de som var förfördelade tidigare.
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-15 00:18:34 följande:
    Min uppfattning är att jämställdshetdebatten är ensidig. Man utgår från att kvinnorna är de stora förlorarna i alla led. Detta gör att debatten blir skev och inte riktigt är värd att kallas för "jämställdhet". 

- Kvinnor får inte samma straff som män, trots samma brott

- Tjejer får högre betyg i skolan, trots lägre kunskaper, jämfört med killar

- När man diskuterar barn/hushåll är det endast det kvinnliga perspektivet som räknas (kvinnan vill ha hjälp med hushållsarbetet, mannen har inget att säga till om städning etc. utan det är hennes syn på det som är den rätta. Många män kanske nöjer sig med städning varannan vecka?)

-  Enligt statliga utredningar skiljer sig lönen mellan könen ungefär 0,5% till männens fördel, ändå tjatas det hela tiden om att kvinnor tjänar mindre än män. Ja, de tjänar i snitt 80:- mindre per månad... 

Som sagt, hela debatten är skev och riktas endast åt ett håll. Den dagen man tar upp orättvisor som drabbar män etc. kan jag gå med på att kalla det för jämställdhetsarbete.  
    Jämställdhetsdebatten i Svenska samhället är för det mesta ensidig - och med all rätt.
    Det finns betydligt fler områden där kvinnor har det tuffare än män.

Du tar upp ett par bra saker: tex betyg i skolan, straff osv..  självklart ska även dessa orättvisor utjämnas i ett jämställt samhälle.

Däremot anser jag inte att städning i hemmet har någon plats i samhällets jämlikhetsdebatt.
    Det är högst personligt och något som ni borde kunna lösa inom 4 väggar...
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-15 14:41:43 följande:
    Fast det där är ju inte riktigt sant. 

Jämställdhetsombudsmannen gjorde 2006-2008 en omfattande undersökning som visade att de reella löneskillnaderna låg på ca 0,5% eller ca 90:-/mån.

Anledningen till att det är "lätt" att visa är att man ofta räknar antalet arbetade veckor och delar årslönen på dessa. Dock ser man inte alltid vem som är chef, vem som arbetat längst, vem som arbetar övertid, vem som har tillägg i lönen för extrauppgifter (olika ombud etc.) o.s.v.

Tar man hänsyn till sådana faktorer och bara ser till skillnader som är osakliga är skillnaden ca 0,5% eller 90 kronor per månad.  
    Jag kan hålla med dig om att det inte är lätt att räkna ut.
    Men ditt tankesätt har stora luckor.

Det kan omöjligt vara så att alla män inom dessa yrkesgrupper har förtroendeuppdrag eller chefsposition som motiverar en högre lön.
    Många yrkesgrupper har dessutom fötroendearbetstid vilket innebär 0 kr i övertidsersättning.

Jag förstår vart du vill komma, men tyvärr är både du och  Jämo ute och cyklar.

Jag är inte ute efter att jämna ut orättvisor åt vissa håll.
    Jag tycker det är lika orättvist med lönegapet mellan kön som det är att äldre människor har högre löner än yngre med bättre utbildning och större arbetsmoral.
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-16 07:46:24 följande:
    Nej, men när man jämför löner bör man ju jämföra två personer på samma företag, som har jobbat lika länge, som har samma befattning och som har samma övertidsuttag, samma "extra uppdrag" (ex. miljöombud etc.) m.m. Om man tar hänsyn till alla sådana faktorer blir löneskillnaden mycket liten.

Många undersökningar jämför dock män och kvinnor i samma bransch men i olika företag etc. En del jämför löner mellan anställda i privata företag och statliga och då är det också klart att det skiljer sig i lönen. Man tar inte heller hänsyn till övriga förmåner, många kommuner har ju "anställningsgaranti" vilket innebär att du inte kan få sparken, även om din tjänst försvinner. Då brukar lönen bli lägre istället.  

Ska man jämför löner och hänvisa till "skillnader mellan kön" måste man ju jämföra mellan just kön och då får man ju räkna med samma tjänst i samma företag etc. mellan en manlig och en kvinnlig anställd. Annars jämför man ju löneskillnader som inte har med kön att göra.  

Arbetar man i ett företag som har 0 kronor i övertidsersättning, så har man väl själv valt att arbeta där? Jag menar att arbetsgivare aldrig betalar mer än de behöver och får de folk att arbeta där trots dåliga avtal, så har de lyckats. Som arbetstagare måste man ju ställa krav eller byta arbetsgivare. Men att säga att det är löneskillnad mellan könen är att vara ute och cykla.  
    Självklart är det så och därför skriver jag nu får 3:e gången att det är svårt att räkna ut den faktiska skillnaden mellan könen.
    Därför är varken "ditt sätt" eller SCBs sätt att räkna lönegapet mellan könen korrekta.
    Att det finns en stor skillnad mellan könen på exakt samma befattning med exakt samma ansvar är dock konstaterat och kan ses som en sanning. (Detta lönegap är betydligt större än 80kr som du skrev tidigare)

Dock finns det fler faktorer att räkna in i ekvationen.
    På många arbetsplatser sätts lönen individuellt efter samtal.
    Jag törs gissa på att män generellt sett är bättre på att lägga fram sina kvalitéer och visa sin kompetens medans kvinnor generellt sett är mer blygsamma i sin CV och presentation av sig själva vilket självklart leder till en skillnad bara genom sitt sätt att vara snarare än utbildning och kompetens.

Som sagt, en enormt svår ekvation som aldrig kommer att lösas helt..
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-16 13:37:00 följande:
    Jag förstår inte... 

Den faktiska skillnaden är ca 0,5%, om man ser till bara könet och räknar bort alla andra faktorer.  Dessa 0,5% tror man då beror på, precis som du säger, att män normalt sett är hårdare vid förhandlingar. 

Hur kan du då säga att denna löneskillnad är "påtagligt och lätt att visa"? Det är ju ingen större skillnad överhuvutaget och den kan således inte vara särskilt påtaglig, dessutom verkar det inte vara lätt att visa att en sådan skillnad ens finns. 

När JO gjorde denna undersökningen deltog ca 70.000 personer under två år, det är alltså en ganska omfattande utredning som inte bör blandas ihop med de "snabbutredningar" som t.ex. Aftonbladet beställer. I dessa utredningar tar man ju sällan hänsyn till faktorer, utan räknar på helt andra saker än skillnader mellan kön. 
    Oj en massa trådsvar jag vill svara på.,,.  får försöka bena upp det lite..

Vad gäller 0,5%..  är snittlönen 16.000kr i sverige ?  får inte ditt resonemang kring 0,5% och 80 kr att gå ihop.
    Jag tror som du att killar förhandlar hårdare och således där har ett försprång,  men skillnaden är inte 0,5%..  och det finns massvis av studier som varat i åratal som visat att skillnaden är betydligt större.

Om man drar ett snitt på mäns och kvinnors löner bransch för bransch så kommer du finna att gapet är 15-20% i många branscher.,  Denna skillnad kan du inte bortförklara med att de tillhör olika företag, arbetar övertid etc..  eftersom de flesta branscher har ganska homogena lönenivåer på företagsnivå samt inte betalar ut någon övertidsersättning...

Vad gäller min länk tidigare om löneskillnaden så är datan hämtat från SCB och som du kanske vet så är inte den undersökningen en "liten" undersökning som Aftonbladet beställt,  det är insamlad data från årtioden tillbaka som alla pekar åt samma håll.
    Dock som du påpekat så innehåller även den felkällor, såsom att de jämför folk med samma utbildningsnivå.. men ej på samma arbetsplatser och tjänst...
    MammaG skrev 2011-02-16 13:42:38 följande:
    Fast betyg ska naturligtvis inte vara baserade på provresultat. Om man rent teoristiskt säger att en kille kan få vg eller tom mvg på ett prov, men aldrig håller käften när han ska på en lektion, inte lyssnar, inte svarar på frågor, inte gör enskilda läxor så är det ju det som ska avgöra. Tokplugga inför ett prov kan vem som helst göra, men sitter kunskapen kvar en vecka senare?
    Betyg ska enligt läroplanen sättas efter resultat och inte efter hur snäll man är mot läraren..
    Lärarna gör idag fel, vilket bevisats gång på gång,  de ger tjejer bättre betyg inte baserat på kunskap utan för att de är just blyga/timida tjejer som inte för väsen i skolan..

Om uppförande ska vägas in i betygsättningen så borde detta skrivas in i regelverket och betygsättas ungefär som i militärtjänsten.
    pokerman skrev 2011-02-16 14:09:05 följande:
    Det var stora debatter om detta för några år sedan. Sen är det väl sponsorer och annat som styr ersättning till sporter, det är "allmän-intresset" som styr vart pengarna hamnar. Sporter som har stor publik får mer pengar än de med liten publik. 

Det ligger knappast någon orättvisa, baserat på kön i det problemet. Man får helt enkelt göra sporten mer intressant, så folk får upp ögonen för den och vill komma och titta på sporten. På så vis får man in mer pengar.  
    Självklart styrs sponsorernas pengar till de sporter där det finns störst publikintresse.
    Däremot så borde kommunens bidrag och intresse för de olika sporterna vara baserat på antal utövare och så är definitvt inte fallet.
    Jag sitter själv med i Kommunstyrelsen för min hemkommun,  killdominerade idrotter får betydligt mer pengar än tex, ridsport....   trots att ridsporten har stort övertag i antal medlemmar och utövare.
    Sad but true..  och definitivt något som jag kommer att försöka motverka!
    Marknadsekonomi ska tillämpas mellan privata aktörer,  mellan kommun och invånare bör det vara något helt annat!
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-16 22:34:21 följande:
    Förlåt, jag har läst siffrorna fel. 0,6% av de anställda hade osakliga löneskillander. Skillnaden i kronor var ca 90:- och det gjorde att den faktiska skillnaden, baserat på kön var 0,03% år 2008. I studien har man alltså endast tittat på den faktiska skillnaden baserat på kön, man har alltså tagit hänsyn till alla andra faktorer. 

Ska vi prata om löneskillnader baserat på kön är det denna undersökning vi bör titta på anser jag. De andra undersökningarna som finns är inte på långa vägar så detaljerade och visar inte skillnaden baserat på kön, trots att de vill ge sken av det. De visar oftast skillnader baserat på andra faktorer och sedan hävdar de att dessa skillnader beror på kön, vilket då egentligen är felaktigt.

Att vi ser så höga siffror som 15-20% beror sannolikt på antalet arbetade timmar per år. Många (de flesta) sådana här undersökningar är väldigt enkelt utförda. De räknar kvinnor, män och så tar de antalet arbetade veckor och delar den med årslönen. Detta är siffror som är enkla att få tag i, men de säger inte så mycket, mer än att män tjänar betydligt mer än kvinnor, orsaken till löneskillanden syns inte. Med tanke på att den faktiska skillanden är 0,03% kan vi utgå från att männen på något sätt antingen är mindre sjukskrivna, arbetar mer övertid eller liknande. Män har helt enkelt högre årslön, men vi vet inte varför. Den faktiska löneskillanden är dock fortfarande 0,03% eller ca 90 kr. 

Hur kommer det sig att kommunen ger mindre pengar till sporter som tjejer utövar då? Är det för att det är tjejer som utövar dem, eller har det andra orsaker? 
    Ponera att din siffra 0,03 inte stämmer.
    Du pratar också hela tiden om övertid.
    Har du fakta för att kvinnor är mer sjukskrivna än män?
    Som jag har sagt tidigare så har många människor idag förtroendearbetstid, vilket innebär att övertid inte ger mer pengar i plånboken. (Man får en fast månadslön för att utföra sitt arbete på 40h/vecka, behöver man mer tid så är detta obetald arbetstid)
    Om det nu finns branscher där övertid inte betalas och sjukskrivningarna är lika mellan könen samt utbildningsnivån är liknande,  vad tror du då att lönegapet på 15-20% beror på?

Jag kan inte svara på varför kommunerna ger mer pengar till killdominerade idrotter - endast konstatera att så är fallet. En rättvis fördelning borde ju självklart vara att man ger en procentuell fördelning utefter antalet medlemmar eller utövare.
    En teori som jag har är att de flesta kommuners politiker ger större delen av budgeten till idrotter där de själva har sitt idrottsintresse.

Jag kan ta upp ett enkelt exempel som just nu finns i vår kommun.
    Den lokala ridklubben hörde av sig och ville ha stöd/bidrag för att kunna bygga omklädningsrum och dusch i närheten av sin ridmanege, ca kostnad 400.000kr för kommunen.
    Resultat: Avslag!

En fotbollsförening i kommunen ville ha en ny konstgräsplan, utöver de 7 fotbollsplaner som kommunen idag driver.
    Kostnad: 600.000kr
    Resultat: Godkänd

Du kan ju gissa vilken förening som har flest medlemmar och antal aktivitetstimmar...
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-17 06:46:35 följande:
    En del företag har provision, resultatbaserad lön, etc. Det finns ju 100-tals olika faktorer som gör att löner kan variera även bland anställda i samma företag. Det är dessa faktorer som "vanliga" undersökningar inte tar hänsyn till. 

Att kvinnor är sjukskrivna oftare än män är väl allmänt känt då debatten varit ganska het den senaste tiden.
    www.mynewsdesk.com/se/pressroom/alecta/pressr...

Finns det ett företag där en man och en kvinna gör exakt samma sak, jobbar lika länge, har samma utbildning, erfarenhet och når samma resultat och är sjukskrivna lika ofta etc. etc. så skiljer det sig inte 15-20% i lönen. Visst har man ofta individuella löner, men att arbetsledningen systematiskt skulle ge kvinnor lägre lön enbart på grund av kön, är osannolikt.  Min inställning stöds också av den utredning som dåvarnade jämställdhetsombudsmannen gjorde 2006-2008. 

Varför slogs ansökan av respektive godkändes? Jag förstår att det är ett problem, men beror det på könskillnder, eller på andra faktorer?  
    Jag ser vad du skriver, men har svårt att köpa det...
    VI kan ta exempel på 2st branscher.
    Byggnadsarbetare och maskinoperatörer inom tillverkningsindustrin.
    Här är lönegapet över 20% om man jämför samma utbildningsnivå och erfarenhet.
    Brancherna i stort har en ganska homogen lönesättning, pga lönesättning inom kollektivavtals gränser,  vilket innebär att man inte behöver jämföra tjänster inom samma företag utan kan dra ett snitt över branschen.
    Mig veterligen så har inte dessa yrkesgrupper resultatbaserad lön.
    Jag tror inte heller att anledningen är att alla män jobbar övertid, och inga kvinnor gör det..

Ser du inte orimligheten i detta?

Som jag sagt tidigare så tror jag inte den faktiska löneskillnaden är i närheten av de siffror som jag redovisat via SCB,  jag tror dock inte heller att de ligger i närheten av din källa.
    Förmodligen någonstans mitt i mellan, vilket är illa nog.
    `
    Och när vi ändå är inne på det här med resultatbaserad lön.
    Hur kommer det sig att alla yrkesgrupper med resultatbaserad lön väger över till männens fördel?
    Är män bättre/smartare än kvinnor i genomsnitt inom alla yrkeskategorier med resultatbaserad lön?
    Det låter för mig helt orimligt att så skulle vara fallet...
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-17 10:42:28 följande:
    Men nu jämför du två olika branscher. Jag har själv arbetat inom bygg, och jobbade ca 300h övertid varje år. Hur det ser ut på andra företag eller andra branscher vet jag inte, men det kan säkert variera kraftigt. Man kan inte jämföra olika företag eller branscher, man får ju titta på anställda i samma företag, om man ska kunna se om det finns löneskillnader baserade på kön. Resultatbaserad lön sätts efter resultat. Om vi generelliserar kan vi ju se att män är mer karriärinriktade och fokuserar mer på jobb än på t.ex. sociala kontakter, hushåll etc. Tjejer prioriterar ofta annorlunda. Det kan vara en orsak. Sen är det ju som så att det finns många kvinnor inom dessa yrken som tjänar bättre än manliga kollegor. Det är sannolikt den individuella inställningen som avgör hur framgångsrik man blir i sådana yrken.
    Jag jämförde inte 2 olika branscher,  jag tog upp 2 exempel på branscher där mönstret är exakt detsamma.

För att din tes ska bli en sanning så krävs följande:

Inom yrken med fast månadslön med möjlighet till övertidsersättning:
    1. Män jobbar i genomsnitt 20% fler timmar än kvinnor på årsbasis.
    2. Kvinnor är mer sjukskrivna än männen.

Inom Yrken med förtroendearbetstid (dvs ingen betald övertid)
    1. Alla män har chefsansvar alternativt övriga uppgifter utöver ordinarie arbete som motiverar en högre lön.

Yrken med resultatlön  (Ex provision, bonus)
    1. De flesta männen är mer karriärsinriktade än kvinnorna, (dvs arbetar mer & hårdare)

Din sista mening där är ganska motsägelsefull.
    Du säger att det finns många kvinnor som tjänar bättre än sina manliga kollegor.
    Hur kan då lönegapet inom dessa branscher vara 20% till männens fördel ?

De kvinnor som exempelvis ger sig in i finansbranschen med resultatbaserad lön har oftast ett lika stort driv som männen, de satsar oftare mer på sin karriär än kvinnor i allmänhet.
    Du snurrar in dig i resonemang som du inte kan komma ur..

Det finns en omotiverad löneskillnad på långt över de 0,03% som du skriver...
    Inget som du lägger fram kan kallas för bevis utan är dina egna åsikter om hur samhället fungerar,  tex att kvinnor är mer fokuserade på sociala kontakter, familjen och prioriterar annorlunda.
    Vet du att det är så för kvinnor inom finansbranschen där det finns ett konstaterat lönegap på mellan 20-30% mellan kvinnor och män...???
    Jag skulle kunna sätta min högra arm på att dessa kvinnor är minst lika målinriktade som männen och absolut inte faller in i din stereotypa kvinna.
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-17 14:00:32 följande:
    Angående dina påståenden

Det finns flertalet andra orsaker till löneskillnader mellan individer. Varifrån har du fått att män ska arbeta 20% övertid?

Att kvinnor i högre grad sjukskriver sig är sant.

Alla män behöver inte ha chefslön, precis som att det finns kvinnor som tjänar mer än männen. Dock finns det sannolikt FLER manliga chefer, precis som det finns FLER män som tjänar mer än kvinnor.

Vad är det som är motsägelsefullt? Det är du som påstår att skillnaden är 20%  Jag menar bara att det finns kvinnor som tjänar mer än manliga kollegor, du måste ju förstå att statistiken visar majoriteten, inte alla individer. Bara för att kvinnor generellt sett har lägre lön, betyder det inte att ALLA kvinnor har det. 

Återigen, du blandar ihop siffror och fakta. Vilka faktorer har du tagit hänsyn till när du beräknar att skillnaden är 20%  

Som sagt, dåvarande jämställdhetsombudsmannen gjorde en omfattande studie under 2006-2008 som innefattade ca 70.000 anställda i olika branscher och företag. I denna oberoende studie kom man fram till att 0,6% av alla hade osakliga löneskillnader och att den genomsnittliga löneskillnaden i dessa fall var 0,03% eller ca 90 kr/mån. 

Det är denna studie jag stödjer mig på, det är inte jag hittat på. Jag tror inte du hittar någon mer oberoende och omfattande studie som så detaljerat studerat påståendet om löneskillnader någonstans. Du hänvisar till utredningar som säger att det är 20% skillnad, men utan att ange vilka faktorer de tagit hänsyn till och hur de har räknat.

Jag kan säkert göra en undersökning som visar att kvinnor tjänar betydligt mer än män också, det gör det inte till en sanning för det.  
    Enkel matematik.
    Det är statistiskt säkerställt att män tjänar 20% mer än kvinnor inom ett flertal branscher.
    Om det inte beror på utbildningsnivå, kön, eller chefsansvar så måste det ju betyda att de arbetar 20% mer än kvinnorna. Finns ingen annan logisk förklaring..
    Eller hittar du någon?
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?