Flw22 skrev 2011-08-26 15:49:18 följande:
Att vara feminst innebär att "höja" kvinnan genom att diskriminera mannen. Feminister säger att de kämpar för jämställhet men de blundar för de viktigaste frågorna. Är man för 50/50 jämställhet så är man ekvivalist. Du säger själv att du är feminist, intressant....
Tycker du värkligen feminism behövs i Sverige? Nuförtiden har ju kvinnor mycket mer makt än män i Sverige, Så varför är det ändå nödvändigt. Det finns länder där feminism är viktigare. Men varför Sverige??
Tycker du att man ska forma båda könen lika? Varför inte acceptera att olika kön har olika egenskaper?
I så fall är jag evivalist då.
Samtidigt tycker jag inte att man kan vara feminist och INTE vara ekvivalist, egentligen.
Anyway - ja, jag tycker att feminism behövs, även i Sverige. Jag anser inte heller att det skulle vara sant att kvinnor har mer makt än män i Sverige. Självklart behövs det än mer i andra länder, men det är väl ingen anledning att sluta med feminism i Sverige?
(Om man drar analogier med fattigdom och utanförskap, eller kriminalitet eller korruption så förstår man varför - bara för att Sverige kommit långt på de här områdena betyder inte det att man måste sluta kämpa för att statliga tjänstemän inte ska vara korrupta, bara för att problemen är större i Uzbekistan..).
Jag tycker
inte att
könen ska formas lika. Jag tycker nog inte att könen ska formas alls. Eller personerna.
Personerna ska få möjlighet, reell möjlighet, att välja sina liv utifrån sina personligheter och egna val (så länge de inte är kriminella eller direkt skadliga för någon annan).
Nej, jag accepterar inte att
KÖN har olika egenskaper, utom då de biologiska könen -
PERSONER har olika egenskaper och det är det det handlar om. Som det är nu formas personerna efter mallar och ideer om hur kön är funtade. Och, jag underkänner alltså tanken om att kön skulle vara funtade på något speciellt sätt - jag har annars väldigt svårt att förklara att det ens finns ett behov av att gå utanför könsrollerna. Om det nu skulle finnas en sådan biologisk ordning med hur ett kön är, varför finns det då de som uppfattar det annorlunda?