• Filoso Fisken

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /

• Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
  • Dorian Ertymexx
    pokerman skrev 2011-02-18 14:45:15 följande:
    Jag fattar fortfarande inte vad du menade med inlägget. 
    Ah. Jag menade att män och kvinnor som tjänar på orättvisor och ojämställdhet glatt stödjer det systemet, eftersom det är grunden till de privilegier de har, eller tror att de har.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • halcyon

Hej och hå har inte läst tråden men men.

Jag tycker dagens vänsterfeminism har gått extremt långt och fel.
    Kvotering ska varken ske av män eller kvinnor.
    Man ska inte sänka kraven för ett kön men inte för det andra för att få in fler.

Vi ser idag att betyg fördelas fel, och det enda ämnet där pojkar är bättre än flickor ska ändras men inte dom andra för att det är de är fel på.

Vi har statliga pengar går till fritidsgårdar som bara är till för kvinnor.
    Kvinnor kan snacka skit om män men så fort vi säger något får vi skit.
    genusnytt.wordpress.com/2011/02/16/kvinnligt-nyhetsankare-hanar-kollegas-penis-i-tv/

Hade en sådan sak varigt tvärt om hade det varigt kaos.
    Vi har sett kvinnor örfila män i TV men om det skulle vara tvärt om så vet vi vad som skulle hända.

Men detta är inte jämnlikhet för mig.

Så frågan är vad du menar med jämnlikhet, den som feministerna leker med idag?

Håll utkik på följande blogg en vecka och säg om det feministerna håller på med är jämnlikhet.
    genusnytt.wordpress.com/

• pokerman
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-18 14:48:36 följande:
    Ah. Jag menade att män och kvinnor som tjänar på orättvisor och ojämställdhet glatt stödjer det systemet, eftersom det är grunden till de privilegier de har, eller tror att de har.
    Vad syftar du på då? 
  • Pappa med 3
    Filoso Fisken skrev 2011-02-03 15:35:57 följande:
    Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /
    Vi är väl helt jämlika i Sverige nu för tiden. Finns ingen som ifrågasätter allas lika värde.

Om man ser på lagen så finns det väl några ställen där vi inte har jämlikhet än. Som pappa får man inte automatiskt gemensam vårdnad. Den vilande pliktlagen gäller fortfarande endast män men den kommer förhoppningsvis skrivas om så att den gäller båda könen. 
  • Dorian Ertymexx
    pokerman skrev 2011-02-18 14:56:54 följande:
    Vad syftar du på då? 
    Alla möjliga privilegier.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • pokerman
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-21 16:25:46 följande:
    Alla möjliga privilegier.
    Jaha... 
  • Flw22

Det här med "genus" tycker jag är ett sätt för femenistföräldrar att använda för att forma sitt barn (om det är pojke) till att bli  feminist som vuxen.

De försöker hjärntvätta sina söner.

feminism har inte ett skit att göra med jämställhet, könsrasism är en bättre liknelse.

mvh 

• Koffie
    Flw22 skrev 2011-08-25 20:27:40 följande:
    Det här med "genus" tycker jag är ett sätt för femenistföräldrar att använda för att forma sitt barn (om det är pojke) till att bli  feminist som vuxen.

De försöker hjärntvätta sina söner.

feminism har inte ett skit att göra med jämställhet, könsrasism är en bättre liknelse.

mvh 
    Men det där är då din egen tolkning. MIN tolkning är att genus och jämställdhet har allt att göra med varandra. Och att feminism INTE kan vara könsrasism. Att vara emot en form av diskriminering är inte att propagera en annan.

Sedan är jag medveten om att det finns en hel del oförsonliga små subgrupper på alla möjliga sidor i "molnet" runtom de här frågorna.
    Jag och min man är båda feminister och för jämställdhet och intresserade av genusfrågor. Och våra söner försöker vi faktiskt låta bli att hjärntvätta (det är samhället ändå rätt bra på), utan vi försöker uppmuntra alla våra barn att tänka själva, se saker från olika håll, kunna göra egna val utifrån de egna värderingarna och känslorna och inte nödvändigtvis utifrån vad som förväntas av dem.

Att inte vara feminist eller åtminstone lite mer vagt "för jämställdhet" är snarare att vara könsrasist, om någon kan sägas vara könsrasistisk. (Åtminstone om vi drar paralleller till rasism i apartheid, kastsamhällen eller USAs åtskillnadspolicies fram till sextiotalet.)
  • Mentat

Det beror på vad som menas med begreppet. Jämställd samhälle är jag definitivt för i så måtto att det inte skall finnas könsdiskriminerande lagar och förordningar, män och kvinnor skall så långt det är möjligt ges lika förutsättningar. Om de sedan såsom grupper gör olika val så att resultatet blir olika utfall menar jag att det är något man måste acceptera. Lika rättigheter är en sak, kvoteringar är en helt annan.

"genus" har tyvärr en dålig klang. Det är något jag associaerar med antingen rena sexister, som i (F!), eller en rent religiös tro på det djävulen i form av det osynliga men allerstädes närvarande patriarkatet som ingen ser men alla vet att det finns. Det finns kanske mer sansade personer som använder begreppet men jag har nog inte stött på några i den offentliga debatten i alla fall.

• Flw22
    Koffie skrev 2011-08-26 12:49:55 följande:
    Men det där är då din egen tolkning. MIN tolkning är att genus och jämställdhet har allt att göra med varandra. Och att feminism INTE kan vara könsrasism. Att vara emot en form av diskriminering är inte att propagera en annan.

Sedan är jag medveten om att det finns en hel del oförsonliga små subgrupper på alla möjliga sidor i "molnet" runtom de här frågorna.
    Jag och min man är båda feminister och för jämställdhet och intresserade av genusfrågor. Och våra söner försöker vi faktiskt låta bli att hjärntvätta (det är samhället ändå rätt bra på), utan vi försöker uppmuntra alla våra barn att tänka själva, se saker från olika håll, kunna göra egna val utifrån de egna värderingarna och känslorna och inte nödvändigtvis utifrån vad som förväntas av dem.

Att inte vara feminist eller åtminstone lite mer vagt "för jämställdhet" är snarare att vara könsrasist, om någon kan sägas vara könsrasistisk. (Åtminstone om vi drar paralleller till rasism i apartheid, kastsamhällen eller USAs åtskillnadspolicies fram till sextiotalet.)
    Att vara feminst innebär att "höja" kvinnan genom att diskriminera mannen. Feminister säger att de kämpar för jämställhet men de blundar för de viktigaste frågorna. Är man för 50/50 jämställhet så är man ekvivalist. Du säger själv att du är feminist, intressant....

Tycker du värkligen feminism behövs i Sverige? Nuförtiden har ju kvinnor mycket mer makt än män i Sverige, Så varför är det ändå nödvändigt. Det finns länder där feminism är viktigare. Men varför Sverige??

Tycker du att man ska forma båda könen lika? Varför inte acceptera att olika kön har olika egenskaper?
  • Brinken
    Flw22 skrev 2011-08-26 15:49:18 följande:
    Att vara feminst innebär att "höja" kvinnan genom att diskriminera mannen. 
    Kort och koncis definition som stämmer bra överens med verkligheten.
  • Brinken
    Mentat skrev 2011-08-26 14:14:34 följande:
    Det beror på vad som menas med begreppet. Jämställd samhälle är jag definitivt för i så måtto att det inte skall finnas könsdiskriminerande lagar och förordningar, män och kvinnor skall så långt det är möjligt ges lika förutsättningar. Om de sedan såsom grupper gör olika val så att resultatet blir olika utfall menar jag att det är något man måste acceptera. 
    Tyvärr har definitionen av jämställdhet gått över till lika resultat varför ett s.k. jämställt samhälle är en garant för könsdiskriminerande lagar och förordningar.
  • Koffie
    Flw22 skrev 2011-08-26 15:49:18 följande:
    Att vara feminst innebär att "höja" kvinnan genom att diskriminera mannen. Feminister säger att de kämpar för jämställhet men de blundar för de viktigaste frågorna. Är man för 50/50 jämställhet så är man ekvivalist. Du säger själv att du är feminist, intressant....

Tycker du värkligen feminism behövs i Sverige? Nuförtiden har ju kvinnor mycket mer makt än män i Sverige, Så varför är det ändå nödvändigt. Det finns länder där feminism är viktigare. Men varför Sverige??

Tycker du att man ska forma båda könen lika? Varför inte acceptera att olika kön har olika egenskaper?
    I så fall är jag evivalist då. Drömmer Samtidigt tycker jag inte att man kan vara feminist och INTE vara ekvivalist, egentligen.
    Anyway - ja, jag tycker att feminism behövs, även i Sverige. Jag anser inte heller att det skulle vara sant att kvinnor har mer makt än män i Sverige. Självklart behövs det än mer i andra länder, men det är väl ingen anledning att sluta med feminism i Sverige?
    (Om man drar analogier med fattigdom och utanförskap, eller kriminalitet eller korruption så förstår man varför - bara för att Sverige kommit långt på de här områdena betyder inte det att man måste sluta kämpa för att statliga tjänstemän inte ska vara korrupta, bara för att problemen är större i Uzbekistan..).

Jag tycker inte att könen ska formas lika. Jag tycker nog inte att könen ska formas alls. Eller personerna.

Personerna ska få möjlighet, reell möjlighet, att välja sina liv utifrån sina personligheter och egna val (så länge de inte är kriminella eller direkt skadliga för någon annan).
    Nej, jag accepterar inte att KÖN har olika egenskaper, utom då de biologiska könen - PERSONER har olika egenskaper och det är det det handlar om. Som det är nu formas personerna efter mallar och ideer om hur kön är funtade. Och, jag underkänner alltså tanken om att kön skulle vara funtade på något speciellt sätt - jag har annars väldigt svårt att förklara att det ens finns ett behov av att gå utanför könsrollerna. Om det nu skulle finnas en sådan biologisk ordning med hur ett kön är, varför finns det då de som uppfattar det annorlunda?
  • Lenora

Självklart är jag för jämlikhet, med betydelsen att alla ska ha samma värde och behandlas lika av lagen. Däremot tycker jag att det individuella valet är viktigare än att försöka att forcera fram ett samhälle där allt är precis 50-50. 

I genusfrågan tror jag att både social påverkan och biologiska och medfödda faktorer har betydelse.

Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?