Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
Flw22 skrev 2011-08-25 20:27:40 följande:
Det här med "genus" tycker jag är ett sätt för femenistföräldrar att använda för att forma sitt barn (om det är pojke) till att bli feminist som vuxen.De försöker hjärntvätta sina söner.
feminism har inte ett skit att göra med jämställhet, könsrasism är en bättre liknelse.
mvh
Sedan är jag medveten om att det finns en hel del oförsonliga små subgrupper på alla möjliga sidor i "molnet" runtom de här frågorna.
Jag och min man är båda feminister och för jämställdhet och intresserade av genusfrågor. Och våra söner försöker vi faktiskt låta bli att hjärntvätta (det är samhället ändå rätt bra på), utan vi försöker uppmuntra alla våra barn att tänka själva, se saker från olika håll, kunna göra egna val utifrån de egna värderingarna och känslorna och inte nödvändigtvis utifrån vad som förväntas av dem.
Att inte vara feminist eller åtminstone lite mer vagt "för jämställdhet" är snarare att vara könsrasist, om någon kan sägas vara könsrasistisk. (Åtminstone om vi drar paralleller till rasism i apartheid, kastsamhällen eller USAs åtskillnadspolicies fram till sextiotalet.)