• Filoso Fisken

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /

• Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
  • MammaG
    John D skrev 2011-02-04 13:41:32 följande:
    Vill ett barn ha rosa klänning, så låt barnet ha rosa klänning. Vill barnet leka med grävskopor, så låt då barnet leka med grävskopor.
    Observera att jag bara säger "barn" utan att nämna något kön, då jag faktiskt tycker att könet är helt irrelevant.
    Fast det är ju det som genus handlar om. Det SKA vara helt irrelevant vem som leker med vad, även när barnet med grävskopan heter Sara och barnet med dockan heter Malte
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • MammaG
    Faber skrev 2011-02-05 14:56:37 följande:
    "Hösten 2003 arrangerade den socialdemokratiska regeringen en konferens om kvinnohandel. Som huvudtalare hade man inbjudit ett antal internationella aktivister, bland andra Sheila Jeffrey. Hon är bland annat känd för att hävda den så kallade antipojkbarnslinjen som innebär att kvinnor med gossebarn måste uteslutas ur de kvinnoorganisationer som bekämpar kvinnoförtryck. Slutsatsen är att kvinnor som inte frivilligt väljer att göra abort när de är havande med ett gossebarn är osolidariska mot kvinnokampen.”
    Kan du posta en faktisk länk till intervjun/boken/uppsatsen där Sheila Jeffrey faktiskt säger det? Jag har híttat debattartikeln du klippt ditt citat ur, men jag hittar inga opartiska referenser till denna "antipojkbarnslinje".

Det är inte som om det är ett okänt fenomen att folk tillskrivs saker de aldrig sagt, så jag vill se det komma från hennes mun, inte Bo Rothsteins (som förövrigt kritiserat genusvetenskapliga institutioners brist på jämställdhet. Undrar om han har samma inställning när det gäller institutioner med manlig dominans?)
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • pokerman
    BonusPapi skrev 2011-02-15 12:37:41 följande:
    Det mest påtagliga och lätta att visa, se länk nedan..

Löneskillnad mellan män och kvinnor
    Fast det där är ju inte riktigt sant. 

Jämställdhetsombudsmannen gjorde 2006-2008 en omfattande undersökning som visade att de reella löneskillnaderna låg på ca 0,5% eller ca 90:-/mån.

Anledningen till att det är "lätt" att visa är att man ofta räknar antalet arbetade veckor och delar årslönen på dessa. Dock ser man inte alltid vem som är chef, vem som arbetat längst, vem som arbetar övertid, vem som har tillägg i lönen för extrauppgifter (olika ombud etc.) o.s.v.

Tar man hänsyn till sådana faktorer och bara ser till skillnader som är osakliga är skillnaden ca 0,5% eller 90 kronor per månad.  
  • pokerman
    Nalliwer skrev 2011-02-15 08:23:15 följande:
    Vilken utredning hämtar du den uppgiften från?
    Jämställdhetsombudsmannen 2006-2008. 
  • pokerman
    MammaG skrev 2011-02-15 08:27:23 följande:
    Det där är samma resonemang som att påstå att islam utplånar vår kultur för att en helt svensk rektor i Fittja inte ville hissa svenska flaggan
    Fast man har ju faktiskt ändrat på Högeskoleprovet eftersom tjejer presetar sämre på det än killar. Man har ansett att provet varit anpassat för killar. Det nya provet ska nu vara mer anpassat för tjejer och man hoppas nu att de ska få bättre på dessa prov. 

Det lustiga i det hela är att man upptäckte detta "problem" när man jämförde resultaten på Högskoleprovet och betygen från gymnasiet. De med höga betyg fick sämre resultat på provet än deras betygsnivå motiverade. De med lägre betyg fick bättre resultat än deras betyg motiverade.

I det hela en lustig situation. Samtidigt såg man att tjejer fick högre betyg än deras kunskap motiverade. Tjejer får högre betyg i ämnen så som matte, fysik, kemi etc. trots att killar preseterar bättre på prov. Slår man ihop detta blir det en makaber situation.

Man ändrar alltså HP eftersom tjejer "missgynnas". Samtidigt låter man dem få höga betyg som inte stämmer med deras kunskapsnivå. På så vis råder man bot på problemet att betygen inte stämmer med resultatet på HP. .

• Faber
    MammaG skrev 2011-02-15 08:27:23 följande:
    Det där är samma resonemang som att påstå att islam utplånar vår kultur för att en helt svensk rektor i Fittja inte ville hissa svenska flaggan
    Skitsnack, det fhandlar inte om ett enskilt fall. Verkligheten skall omformas, följ med i media så ser du gott om exempel.

tanjabergkvist.wordpress.com/

Du blir tvungen att leta efter just det fallet men det finns gott om vansinne. Bloggaren är en professor i matematik så hon borde veta hur det förhåller sig i Universitetsvärlden just nu då det ju är hennes arbetsplats (Hon har nyligen bytt jobb).
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-15 14:41:43 följande:
    Fast det där är ju inte riktigt sant. 

Jämställdhetsombudsmannen gjorde 2006-2008 en omfattande undersökning som visade att de reella löneskillnaderna låg på ca 0,5% eller ca 90:-/mån.

Anledningen till att det är "lätt" att visa är att man ofta räknar antalet arbetade veckor och delar årslönen på dessa. Dock ser man inte alltid vem som är chef, vem som arbetat längst, vem som arbetar övertid, vem som har tillägg i lönen för extrauppgifter (olika ombud etc.) o.s.v.

Tar man hänsyn till sådana faktorer och bara ser till skillnader som är osakliga är skillnaden ca 0,5% eller 90 kronor per månad.  
    Jag kan hålla med dig om att det inte är lätt att räkna ut.
    Men ditt tankesätt har stora luckor.

Det kan omöjligt vara så att alla män inom dessa yrkesgrupper har förtroendeuppdrag eller chefsposition som motiverar en högre lön.
    Många yrkesgrupper har dessutom fötroendearbetstid vilket innebär 0 kr i övertidsersättning.

Jag förstår vart du vill komma, men tyvärr är både du och  Jämo ute och cyklar.

Jag är inte ute efter att jämna ut orättvisor åt vissa håll.
    Jag tycker det är lika orättvist med lönegapet mellan kön som det är att äldre människor har högre löner än yngre med bättre utbildning och större arbetsmoral.
  • Memphis

Hoppar in och vill tipsa er alla om boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" Kanske blir saker och ting lite klarare då! :)

• Auctoritas
    Quickman skrev 2011-02-03 21:10:41 följande:
    Varför är du inte förvånad? Är det på grund av att väldigt många resonerar som jag runt genus? Om det är så, så ställer jag mig motfråga: varför tror du så många har den uppfattningen om genusvetenskap?

Genusvetenskap betraktas som en pseudo lära i stort sett hela världen. Jag kan inte se något som helst problem med att flickor leker med dockor och klär sig i rosa medan pojkar leker med bilar och leker med bilar.

Jag tror att de sociala könsnormerna har sina rötter i biologin. Anledningen till varför rosa betraktas som en tjejfärg beror väl troligtvis på att tjejer under historiens gång har föredragit rosa i större utsträckning än vad killar har. Jag tvivar att grottmänniskornas spontana tanke när de råkade färga sitt vita tyg med rosblad var: "det här är en färg bara tjejer ska få använda"

Genusvetenskapen har gått till enorm överdrift, vilket följande länkar bekräftar:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article591015...
    www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

">

" target="_blank">

Jag förstår inte riktigt hur ni resonerar när ni skriver att det handlar om att ge barnen mer möjligheter. Hur kan man ge dem mer möjligheter när man begränsar deras leksaker, kläder etc. Det finns massvis med kvinnor som utbildar sig till mekaniker i vuxen ålder trots att de lekte med dockor som barn, och jag har inte träffat särskilt många om ens några som har ett problem med det. 

Genusvetenskapen löser inga problem; den skapar dem. 

Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar. Svårare än så är det inte. 
    Hear, hear! Plus Plus Plus Plus Plus
    Argumentum ad rem
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?