• Filoso Fisken

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /

• Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
  • pokerman

Men nu jämför du två olika branscher. Jag har själv arbetat inom bygg, och jobbade ca 300h övertid varje år. Hur det ser ut på andra företag eller andra branscher vet jag inte, men det kan säkert variera kraftigt. Man kan inte jämföra olika företag eller branscher, man får ju titta på anställda i samma företag, om man ska kunna se om det finns löneskillnader baserade på kön. Resultatbaserad lön sätts efter resultat. Om vi generelliserar kan vi ju se att män är mer karriärinriktade och fokuserar mer på jobb än på t.ex. sociala kontakter, hushåll etc. Tjejer prioriterar ofta annorlunda. Det kan vara en orsak. Sen är det ju som så att det finns många kvinnor inom dessa yrken som tjänar bättre än manliga kollegor. Det är sannolikt den individuella inställningen som avgör hur framgångsrik man blir i sådana yrken.

• BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-17 10:42:28 följande:
    Men nu jämför du två olika branscher. Jag har själv arbetat inom bygg, och jobbade ca 300h övertid varje år. Hur det ser ut på andra företag eller andra branscher vet jag inte, men det kan säkert variera kraftigt. Man kan inte jämföra olika företag eller branscher, man får ju titta på anställda i samma företag, om man ska kunna se om det finns löneskillnader baserade på kön. Resultatbaserad lön sätts efter resultat. Om vi generelliserar kan vi ju se att män är mer karriärinriktade och fokuserar mer på jobb än på t.ex. sociala kontakter, hushåll etc. Tjejer prioriterar ofta annorlunda. Det kan vara en orsak. Sen är det ju som så att det finns många kvinnor inom dessa yrken som tjänar bättre än manliga kollegor. Det är sannolikt den individuella inställningen som avgör hur framgångsrik man blir i sådana yrken.
    Jag jämförde inte 2 olika branscher,  jag tog upp 2 exempel på branscher där mönstret är exakt detsamma.

För att din tes ska bli en sanning så krävs följande:

Inom yrken med fast månadslön med möjlighet till övertidsersättning:
    1. Män jobbar i genomsnitt 20% fler timmar än kvinnor på årsbasis.
    2. Kvinnor är mer sjukskrivna än männen.

Inom Yrken med förtroendearbetstid (dvs ingen betald övertid)
    1. Alla män har chefsansvar alternativt övriga uppgifter utöver ordinarie arbete som motiverar en högre lön.

Yrken med resultatlön  (Ex provision, bonus)
    1. De flesta männen är mer karriärsinriktade än kvinnorna, (dvs arbetar mer & hårdare)

Din sista mening där är ganska motsägelsefull.
    Du säger att det finns många kvinnor som tjänar bättre än sina manliga kollegor.
    Hur kan då lönegapet inom dessa branscher vara 20% till männens fördel ?

De kvinnor som exempelvis ger sig in i finansbranschen med resultatbaserad lön har oftast ett lika stort driv som männen, de satsar oftare mer på sin karriär än kvinnor i allmänhet.
    Du snurrar in dig i resonemang som du inte kan komma ur..

Det finns en omotiverad löneskillnad på långt över de 0,03% som du skriver...
    Inget som du lägger fram kan kallas för bevis utan är dina egna åsikter om hur samhället fungerar,  tex att kvinnor är mer fokuserade på sociala kontakter, familjen och prioriterar annorlunda.
    Vet du att det är så för kvinnor inom finansbranschen där det finns ett konstaterat lönegap på mellan 20-30% mellan kvinnor och män...???
    Jag skulle kunna sätta min högra arm på att dessa kvinnor är minst lika målinriktade som männen och absolut inte faller in i din stereotypa kvinna.
  • pokerman
    BonusPapi skrev 2011-02-17 12:41:43 följande:
    Jag jämförde inte 2 olika branscher,  jag tog upp 2 exempel på branscher där mönstret är exakt detsamma.

För att din tes ska bli en sanning så krävs följande:

Inom yrken med fast månadslön med möjlighet till övertidsersättning:
    1. Män jobbar i genomsnitt 20% fler timmar än kvinnor på årsbasis.
    2. Kvinnor är mer sjukskrivna än männen.

Inom Yrken med förtroendearbetstid (dvs ingen betald övertid)
    1. Alla män har chefsansvar alternativt övriga uppgifter utöver ordinarie arbete som motiverar en högre lön.

Yrken med resultatlön  (Ex provision, bonus)
    1. De flesta männen är mer karriärsinriktade än kvinnorna, (dvs arbetar mer & hårdare)

Din sista mening där är ganska motsägelsefull.
    Du säger att det finns många kvinnor som tjänar bättre än sina manliga kollegor.
    Hur kan då lönegapet inom dessa branscher vara 20% till männens fördel ?

De kvinnor som exempelvis ger sig in i finansbranschen med resultatbaserad lön har oftast ett lika stort driv som männen, de satsar oftare mer på sin karriär än kvinnor i allmänhet.
    Du snurrar in dig i resonemang som du inte kan komma ur..

Det finns en omotiverad löneskillnad på långt över de 0,03% som du skriver...
    Inget som du lägger fram kan kallas för bevis utan är dina egna åsikter om hur samhället fungerar,  tex att kvinnor är mer fokuserade på sociala kontakter, familjen och prioriterar annorlunda.
    Vet du att det är så för kvinnor inom finansbranschen där det finns ett konstaterat lönegap på mellan 20-30% mellan kvinnor och män...???
    Jag skulle kunna sätta min högra arm på att dessa kvinnor är minst lika målinriktade som männen och absolut inte faller in i din stereotypa kvinna.
    Angående dina påståenden

Det finns flertalet andra orsaker till löneskillnader mellan individer. Varifrån har du fått att män ska arbeta 20% övertid?

Att kvinnor i högre grad sjukskriver sig är sant.

Alla män behöver inte ha chefslön, precis som att det finns kvinnor som tjänar mer än männen. Dock finns det sannolikt FLER manliga chefer, precis som det finns FLER män som tjänar mer än kvinnor.

Vad är det som är motsägelsefullt? Det är du som påstår att skillnaden är 20%  Jag menar bara att det finns kvinnor som tjänar mer än manliga kollegor, du måste ju förstå att statistiken visar majoriteten, inte alla individer. Bara för att kvinnor generellt sett har lägre lön, betyder det inte att ALLA kvinnor har det. 

Återigen, du blandar ihop siffror och fakta. Vilka faktorer har du tagit hänsyn till när du beräknar att skillnaden är 20%  

Som sagt, dåvarande jämställdhetsombudsmannen gjorde en omfattande studie under 2006-2008 som innefattade ca 70.000 anställda i olika branscher och företag. I denna oberoende studie kom man fram till att 0,6% av alla hade osakliga löneskillnader och att den genomsnittliga löneskillnaden i dessa fall var 0,03% eller ca 90 kr/mån. 

Det är denna studie jag stödjer mig på, det är inte jag hittat på. Jag tror inte du hittar någon mer oberoende och omfattande studie som så detaljerat studerat påståendet om löneskillnader någonstans. Du hänvisar till utredningar som säger att det är 20% skillnad, men utan att ange vilka faktorer de tagit hänsyn till och hur de har räknat.

Jag kan säkert göra en undersökning som visar att kvinnor tjänar betydligt mer än män också, det gör det inte till en sanning för det.  
  • pokerman

Om arbetsgivaren betalar 20-30% mindre för att få samma arbete utfört på alla sätt och vis, skulle de ju bara anställt kvinnor. 

Dina påståenden är vare sig logiska eller sanningsenliga. 

Här hittade jag lite info:

"Båda hävdar i sitt material att det finns oförklarliga löneskillnader mellan män och kvinnor, och att grundorsaken till detta är könsdiskriminering. Båda bygger sina uppgifter på de rapporter som lämnas från Medlingsinstitutet och Statistiska centralbyrån, vars innehåll brukar påvisa löneskillnader mellan könen på x antal procent.

När man kontaktar Medlingsinstitutet för att få uppgifter om dessa rapporter, visar det sig att Medlingsinstitutet enbart använder sig av de variabler som är tillgängliga i den officiella lönestatistiken. Nämligen ålder, yrke, utbildning och arbetstid.
    Medlingsinstitutet själva medger att dessa variabler inte är tillräckliga för att mäta den faktiska löneskillnaden. De påpekar även att syftet med deras rapporter inte är att mäta lönediskriminering, utan enbart tendenser till ökad eller minskad löneskillnad mellan könen."

Så, det du prata om är alltså "tendenser till ökad eller minskad löneskillnad"? Jag tror alltså inte SCB eller någon annan gjort en lika detaljerad studie som JÄMO gjorde 2006-2008.  De 20% som du anger, är inte något annat än en fantasi-siffra om man ser den faktiska löneskillanden. Dock kan det mycket väl vara som så att i lönekuveret är det en skillnad på 20% men denna skillnad beror då inte på vilket kön man har, utan på andra faktorer. 

• BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-17 14:00:32 följande:
    Angående dina påståenden

Det finns flertalet andra orsaker till löneskillnader mellan individer. Varifrån har du fått att män ska arbeta 20% övertid?

Att kvinnor i högre grad sjukskriver sig är sant.

Alla män behöver inte ha chefslön, precis som att det finns kvinnor som tjänar mer än männen. Dock finns det sannolikt FLER manliga chefer, precis som det finns FLER män som tjänar mer än kvinnor.

Vad är det som är motsägelsefullt? Det är du som påstår att skillnaden är 20%  Jag menar bara att det finns kvinnor som tjänar mer än manliga kollegor, du måste ju förstå att statistiken visar majoriteten, inte alla individer. Bara för att kvinnor generellt sett har lägre lön, betyder det inte att ALLA kvinnor har det. 

Återigen, du blandar ihop siffror och fakta. Vilka faktorer har du tagit hänsyn till när du beräknar att skillnaden är 20%  

Som sagt, dåvarande jämställdhetsombudsmannen gjorde en omfattande studie under 2006-2008 som innefattade ca 70.000 anställda i olika branscher och företag. I denna oberoende studie kom man fram till att 0,6% av alla hade osakliga löneskillnader och att den genomsnittliga löneskillnaden i dessa fall var 0,03% eller ca 90 kr/mån. 

Det är denna studie jag stödjer mig på, det är inte jag hittat på. Jag tror inte du hittar någon mer oberoende och omfattande studie som så detaljerat studerat påståendet om löneskillnader någonstans. Du hänvisar till utredningar som säger att det är 20% skillnad, men utan att ange vilka faktorer de tagit hänsyn till och hur de har räknat.

Jag kan säkert göra en undersökning som visar att kvinnor tjänar betydligt mer än män också, det gör det inte till en sanning för det.  
    Enkel matematik.
    Det är statistiskt säkerställt att män tjänar 20% mer än kvinnor inom ett flertal branscher.
    Om det inte beror på utbildningsnivå, kön, eller chefsansvar så måste det ju betyda att de arbetar 20% mer än kvinnorna. Finns ingen annan logisk förklaring..
    Eller hittar du någon?
  • pokerman
    BonusPapi skrev 2011-02-18 10:31:57 följande:
    Enkel matematik.
    Det är statistiskt säkerställt att män tjänar 20% mer än kvinnor inom ett flertal branscher.
    Om det inte beror på utbildningsnivå, kön, eller chefsansvar så måste det ju betyda att de arbetar 20% mer än kvinnorna. Finns ingen annan logisk förklaring..
    Eller hittar du någon?
    Enligt vilka undersökningar då? Enligt de flesta undersökningar kan det inledningsvis vara så stor skillnad (ex. 15%), men när man tittar på utbildning, ledarskap, befattning etc. brukar skillnaden hamna på mellan 2-6%. Denna skillnad (2-6%) kan ju då förklaras med en rad olika faktorer, exempelvis arbetad tid, sjukskrivning etc. 

Om man då tar hänsyn till dessa faktorer hamnar den faktiska löneskillnaden, som inte kan förklaras med faktorer så som befattning, arbetad tid, utbildning, etc. på 0,03%. Om man alltså tittar på osakliga skillnader ENBART beroende på kön är skillnaden 0,03%.  

Som sagt, du hänvisar till undersökningar som inte tar hänsyn till några faktorer alls och de siffror du presenterar visar inte alls det du säger. Det finns inga osakliga löneskillnader på 20-30% beroende på kön i något företag. I så fall hade det företaget tjänat stora pengar på att enbart anställa kvinnor 20-30% billigare än män, och så är ju inte fallet.  
  • Dorian Ertymexx
    BonusPapi skrev 2011-02-15 00:12:17 följande:
    Alla förekomster av uppdelning i syfte att skapa konflikter borde väl skrotas,  håller du inte med?

Jag kan inte säga att jag enormt påläst om alla undergrupper inom feminismen, men du måste ändå hålla med om att det finns en del som för ton i resonemanget som inte har med jämställdhet att göra - snarare manshat.
    Om nu dessa "få" använder sig utav ordet feminism, ordet som i grunden är något bra, så kanske vi borde fundera på att skrota detta uttryck för att istället strida för dess urspungliga betydelse - ett enat och jämställt samhälle mellan könen.

Lite långsökt kan man dra paraleller till Hakkorset som idag är en enormt tabubelagd symbol men som i tidernas begynnelse hade en helt annan innebörd.
    Absolut finns det feminister som ägnar sig åt manshat. Men varför ska de få definiera hela feminismen? Det är ju som att låta högerextrema definiera hela högern, och därmed kalla Reinfeldt för rasist, homofob och gud vet vad annat enkom för att andra på hans flygel har extrema åsikter.

Att döma hela feminismen för några extremister är precis som att döma hela islam för några terrorister. Eller hela kristendomen för Fred Phelps, Åke Green & Co. Och så vidare.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    BonusPapi skrev 2011-02-15 00:21:56 följande:
    Som jag sagt tidigare så är det en enormt komplex fråga.
    Jag är av den åsikten att det finns skillnader mellan kvinnor och män, inte bara fysiska såsom kön, muskelstyrka etc..  utan även mentala skillnader som är medfödda och således inte präntats in med modersmjölken.

Det är inte feministerna som definierat jämställdhetsmålen i det Svenska samhället.
    Det är vanligt sunt bondförnuft.
    Tex -  Lika lön för lika arbete..

Men jag håller med dig på en punkt - Alla ska vara med att bygga framtiden , inte bara de som var förfördelade tidigare.
    Ahem. Det är vanligt sunt FEMINISTförnuft. Bondförnuftet sade att kvinnor skulle vara rättslösa ägodelar utan rösträtt. I många hundra år, dessutom.
  • Dorian Ertymexx
    MammaG skrev 2011-02-15 08:25:10 följande:
    Det handlar ju INTE om att begränsa! Det handlar INTE om att pojkar inte ska få leka med bilar, det handlar om att de får leka med annat OCKSÅ, och det handlar om att de inte BEHÖVER leka med bilar alls om de inte vill. Likadant när det gäller flickor och docker. Det handlar om att skapa en värld där Lisa inte rutinmässigt blir inledd i dockvrån när hon faktiskt vill bygga en bilbana, det handlar om att se att Tim kanske inte vill spela fotboll på rasten bara för att alla andra killar gör det, Tim kanske vill rita och det ska han få göra utan att någon ifrågasätter det.
    MammaG, du behöver läsa boken 1984 för att förstå hur han menar. I den boken finns "nyspråk", där man kommer med fantastiska påståenden som att "krig är fred" och "frihet är tyranni" och liknande. Och i den logiken har han helt rätt - att låta barn leka med ALLA leksaker är att BEGRÄNSA! Helt enligt ovanstående "frihet är tyranni". Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    MammaG skrev 2011-02-15 08:27:23 följande:
    Det där är samma resonemang som att påstå att islam utplånar vår kultur för att en helt svensk rektor i Fittja inte ville hissa svenska flaggan
    Precis.
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?