• Filoso Fisken

    Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

    Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

    Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

    So long!
    /

  • Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
  • pokerman
    MammaG skrev 2011-02-16 14:08:09 följande:

    Det går väl att plugga till högskoleprovet också. Jag menar inte att killar inte kan vara bra i skolan, man jag tycker du lägger fram det lite som att tjejer är egentligen mer korkade, det tillåts bara inte komma fram.


    Tror inte för en sekund att kunskap "sitter" bättre hos killar än tjejer


    Jag vet inte, det ska ju inte gå, rent teorietiskt. Tanken med provet är ju att pröva de faktiska kunskaperna. 
    Nej, tjejer är inte mer korkade, men de får högre betyg i många ämnen, än vad deras kunskaper motiverar.

     
  • Pappa2006

    Hej hej. Pappa till 3 här. Jag tycker att genustänk är en självklarhet. Sedan förstår jag att många (oftast män) missförstår själva grejen och tror att det handlar om att förbjuda de könsstereotypiska färgerna, kläderna och leksakerna. Det handlar ju tvärtom om att inte lägga egna knepiga värderingar i vägen för barnens/tonåringarnas val och intressen.

    Jag har ett par bekanta som fick barn för ett tag sedan. En pojke. Barnets mamma beställde en barnstol från IKEA med några vänner. Den enda färgen som fanns kvar var röd så en röd fick det bli. Hade det nu varit min son så hade ju jag tänkt "åh vad bra att han har en stol som han kan sitta i vid matbordet". Men inte den här pappan som blev ganska upprörd över att hans son skulle vara tvungen att sitta i denna "tjejstol". Han förstod inte alls hur mamman kunde ens tänka sig att köpa en stol när det var slut på vita eller blå.

    Då behöver man fundera lite över vad som är viktigt tycker jag, och vad som är ens egna förutfattade tankar om vad som är manligt eller kvinnligt.

  • Auctoritas
    MammaG skrev 2011-02-16 13:50:18 följande:
    Det är märkligt, dels att folk bara är hysteriska när den är genusmedvetna? Att den här bruden är fanatisk på sin hörna, det kan du inte se?
    Jag respekterar inte ytterligheter på någon sida i den här frågan, och hon representerar den ena av dem, så hennes yttranden tänker jag inte ägna ens en tanke.

    Måste fråga en sak; nu har jag inte läst alla dina inlägg, så jag vet inte riktigt på vilken nivå du ligger: men ni män som benhårt hävdar skillnader mellan män och kvinnor: ni kommer väl aldrig på idén att hävda att ni är lika bra föräldrar som en mamma, eller hur? Enligt det tänkande som framförs i många trådar på FL i denna fråga finns ju all vårdnad och omtanke endast hos kvinnan, eller hur?
    Intressant, jag tycker att Tanja är en av de få sansade och vettiga i den här debatten.
    Argumentum ad rem
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-16 13:37:00 följande:
    Jag förstår inte... 

    Den faktiska skillnaden är ca 0,5%, om man ser till bara könet och räknar bort alla andra faktorer.  Dessa 0,5% tror man då beror på, precis som du säger, att män normalt sett är hårdare vid förhandlingar. 

    Hur kan du då säga att denna löneskillnad är "påtagligt och lätt att visa"? Det är ju ingen större skillnad överhuvutaget och den kan således inte vara särskilt påtaglig, dessutom verkar det inte vara lätt att visa att en sådan skillnad ens finns. 

    När JO gjorde denna undersökningen deltog ca 70.000 personer under två år, det är alltså en ganska omfattande utredning som inte bör blandas ihop med de "snabbutredningar" som t.ex. Aftonbladet beställer. I dessa utredningar tar man ju sällan hänsyn till faktorer, utan räknar på helt andra saker än skillnader mellan kön. 
    Oj en massa trådsvar jag vill svara på.,,.  får försöka bena upp det lite..

    Vad gäller 0,5%..  är snittlönen 16.000kr i sverige ?  får inte ditt resonemang kring 0,5% och 80 kr att gå ihop.
    Jag tror som du att killar förhandlar hårdare och således där har ett försprång,  men skillnaden är inte 0,5%..  och det finns massvis av studier som varat i åratal som visat att skillnaden är betydligt större.

    Om man drar ett snitt på mäns och kvinnors löner bransch för bransch så kommer du finna att gapet är 15-20% i många branscher.,  Denna skillnad kan du inte bortförklara med att de tillhör olika företag, arbetar övertid etc..  eftersom de flesta branscher har ganska homogena lönenivåer på företagsnivå samt inte betalar ut någon övertidsersättning...

    Vad gäller min länk tidigare om löneskillnaden så är datan hämtat från SCB och som du kanske vet så är inte den undersökningen en "liten" undersökning som Aftonbladet beställt,  det är insamlad data från årtioden tillbaka som alla pekar åt samma håll.
    Dock som du påpekat så innehåller även den felkällor, såsom att de jämför folk med samma utbildningsnivå.. men ej på samma arbetsplatser och tjänst...
    MammaG skrev 2011-02-16 13:42:38 följande:
    Fast betyg ska naturligtvis inte vara baserade på provresultat. Om man rent teoristiskt säger att en kille kan få vg eller tom mvg på ett prov, men aldrig håller käften när han ska på en lektion, inte lyssnar, inte svarar på frågor, inte gör enskilda läxor så är det ju det som ska avgöra. Tokplugga inför ett prov kan vem som helst göra, men sitter kunskapen kvar en vecka senare?
    Betyg ska enligt läroplanen sättas efter resultat och inte efter hur snäll man är mot läraren..
    Lärarna gör idag fel, vilket bevisats gång på gång,  de ger tjejer bättre betyg inte baserat på kunskap utan för att de är just blyga/timida tjejer som inte för väsen i skolan..

    Om uppförande ska vägas in i betygsättningen så borde detta skrivas in i regelverket och betygsättas ungefär som i militärtjänsten.
    pokerman skrev 2011-02-16 14:09:05 följande:
    Det var stora debatter om detta för några år sedan. Sen är det väl sponsorer och annat som styr ersättning till sporter, det är "allmän-intresset" som styr vart pengarna hamnar. Sporter som har stor publik får mer pengar än de med liten publik. 

    Det ligger knappast någon orättvisa, baserat på kön i det problemet. Man får helt enkelt göra sporten mer intressant, så folk får upp ögonen för den och vill komma och titta på sporten. På så vis får man in mer pengar.  
    Självklart styrs sponsorernas pengar till de sporter där det finns störst publikintresse.
    Däremot så borde kommunens bidrag och intresse för de olika sporterna vara baserat på antal utövare och så är definitvt inte fallet.
    Jag sitter själv med i Kommunstyrelsen för min hemkommun,  killdominerade idrotter får betydligt mer pengar än tex, ridsport....   trots att ridsporten har stort övertag i antal medlemmar och utövare.
    Sad but true..  och definitivt något som jag kommer att försöka motverka!
    Marknadsekonomi ska tillämpas mellan privata aktörer,  mellan kommun och invånare bör det vara något helt annat!
  • fallen angel
    Quickman skrev 2011-02-03 15:52:05 följande:
    Jag anser att genus är en kvinnofientlig, kulturmarxistisk gren som bygger på att alla människor är skapta lika.
    Genus är en pseudo lära som inte hänsyn till att män och kvinnor är skapta olika både mentalt och biologiskt. Ut

    Genus försöker avskaffa gamla könsstrukturer, som de anser är skapta av sociala normer, med nya könstrukturer, som ironiskt nog även de är skapta av sociala normer.

    En kvinna får inte längre bära rosa, oavsett om hon vill eller inte. En kvinna får inte längre vilja vara passiv i förhållanden. En kvinna får inte gilla bad boys och hon får inte sälja sin kropp för då ät hon per automatik ett offer.

    Jag är för jämnställdhet, men att behandla folk lika är att behandla dem olika.
    HERRE GUD!!! genus är det sociala könet, alltså vilka roller könen har på olika platser.. den är olika vart man än befinner sig och går inte ut på att den ena är bättre än den andra.. inte försöker den heller sudda ut linjerna som skiljer könen åt!!!
  • Faber
    fallen angel skrev 2011-02-16 22:04:39 följande:
    HERRE GUD!!! genus är det sociala könet, alltså vilka roller könen har på olika platser.. den är olika vart man än befinner sig och går inte ut på att den ena är bättre än den andra.. inte försöker den heller sudda ut linjerna som skiljer könen åt!!!
    SCUM säger ju annat.
  • pokerman
    BonusPapi skrev 2011-02-16 20:34:23 följande:
    Oj en massa trådsvar jag vill svara på.,,.  får försöka bena upp det lite..

    Vad gäller 0,5%..  är snittlönen 16.000kr i sverige ?  får inte ditt resonemang kring 0,5% och 80 kr att gå ihop.
    Jag tror som du att killar förhandlar hårdare och således där har ett försprång,  men skillnaden är inte 0,5%..  och det finns massvis av studier som varat i åratal som visat att skillnaden är betydligt större.

    Om man drar ett snitt på mäns och kvinnors löner bransch för bransch så kommer du finna att gapet är 15-20% i många branscher.,  Denna skillnad kan du inte bortförklara med att de tillhör olika företag, arbetar övertid etc..  eftersom de flesta branscher har ganska homogena lönenivåer på företagsnivå samt inte betalar ut någon övertidsersättning...

    Vad gäller min länk tidigare om löneskillnaden så är datan hämtat från SCB och som du kanske vet så är inte den undersökningen en "liten" undersökning som Aftonbladet beställt,  det är insamlad data från årtioden tillbaka som alla pekar åt samma håll.
    Dock som du påpekat så innehåller även den felkällor, såsom att de jämför folk med samma utbildningsnivå.. men ej på samma arbetsplatser och tjänst...
    pokerman skrev 2011-02-16 14:09:05 följande:
    Det var stora debatter om detta för några år sedan. Sen är det väl sponsorer och annat som styr ersättning till sporter, det är "allmän-intresset" som styr vart pengarna hamnar. Sporter som har stor publik får mer pengar än de med liten publik. 

    Det ligger knappast någon orättvisa, baserat på kön i det problemet. Man får helt enkelt göra sporten mer intressant, så folk får upp ögonen för den och vill komma och titta på sporten. På så vis får man in mer pengar.  
    Självklart styrs sponsorernas pengar till de sporter där det finns störst publikintresse.
    Däremot så borde kommunens bidrag och intresse för de olika sporterna vara baserat på antal utövare och så är definitvt inte fallet.
    Jag sitter själv med i Kommunstyrelsen för min hemkommun,  killdominerade idrotter får betydligt mer pengar än tex, ridsport....   trots att ridsporten har stort övertag i antal medlemmar och utövare.
    Sad but true..  och definitivt något som jag kommer att försöka motverka!
    Marknadsekonomi ska tillämpas mellan privata aktörer,  mellan kommun och invånare bör det vara något helt annat!
    Förlåt, jag har läst siffrorna fel. 0,6% av de anställda hade osakliga löneskillander. Skillnaden i kronor var ca 90:- och det gjorde att den faktiska skillnaden, baserat på kön var 0,03% år 2008. I studien har man alltså endast tittat på den faktiska skillnaden baserat på kön, man har alltså tagit hänsyn till alla andra faktorer. 

    Ska vi prata om löneskillnader baserat på kön är det denna undersökning vi bör titta på anser jag. De andra undersökningarna som finns är inte på långa vägar så detaljerade och visar inte skillnaden baserat på kön, trots att de vill ge sken av det. De visar oftast skillnader baserat på andra faktorer och sedan hävdar de att dessa skillnader beror på kön, vilket då egentligen är felaktigt.

    Att vi ser så höga siffror som 15-20% beror sannolikt på antalet arbetade timmar per år. Många (de flesta) sådana här undersökningar är väldigt enkelt utförda. De räknar kvinnor, män och så tar de antalet arbetade veckor och delar den med årslönen. Detta är siffror som är enkla att få tag i, men de säger inte så mycket, mer än att män tjänar betydligt mer än kvinnor, orsaken till löneskillanden syns inte. Med tanke på att den faktiska skillanden är 0,03% kan vi utgå från att männen på något sätt antingen är mindre sjukskrivna, arbetar mer övertid eller liknande. Män har helt enkelt högre årslön, men vi vet inte varför. Den faktiska löneskillanden är dock fortfarande 0,03% eller ca 90 kr. 

    Hur kommer det sig att kommunen ger mindre pengar till sporter som tjejer utövar då? Är det för att det är tjejer som utövar dem, eller har det andra orsaker? 
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-16 22:34:21 följande:
    Förlåt, jag har läst siffrorna fel. 0,6% av de anställda hade osakliga löneskillander. Skillnaden i kronor var ca 90:- och det gjorde att den faktiska skillnaden, baserat på kön var 0,03% år 2008. I studien har man alltså endast tittat på den faktiska skillnaden baserat på kön, man har alltså tagit hänsyn till alla andra faktorer. 

    Ska vi prata om löneskillnader baserat på kön är det denna undersökning vi bör titta på anser jag. De andra undersökningarna som finns är inte på långa vägar så detaljerade och visar inte skillnaden baserat på kön, trots att de vill ge sken av det. De visar oftast skillnader baserat på andra faktorer och sedan hävdar de att dessa skillnader beror på kön, vilket då egentligen är felaktigt.

    Att vi ser så höga siffror som 15-20% beror sannolikt på antalet arbetade timmar per år. Många (de flesta) sådana här undersökningar är väldigt enkelt utförda. De räknar kvinnor, män och så tar de antalet arbetade veckor och delar den med årslönen. Detta är siffror som är enkla att få tag i, men de säger inte så mycket, mer än att män tjänar betydligt mer än kvinnor, orsaken till löneskillanden syns inte. Med tanke på att den faktiska skillanden är 0,03% kan vi utgå från att männen på något sätt antingen är mindre sjukskrivna, arbetar mer övertid eller liknande. Män har helt enkelt högre årslön, men vi vet inte varför. Den faktiska löneskillanden är dock fortfarande 0,03% eller ca 90 kr. 

    Hur kommer det sig att kommunen ger mindre pengar till sporter som tjejer utövar då? Är det för att det är tjejer som utövar dem, eller har det andra orsaker? 
    Ponera att din siffra 0,03 inte stämmer.
    Du pratar också hela tiden om övertid.
    Har du fakta för att kvinnor är mer sjukskrivna än män?
    Som jag har sagt tidigare så har många människor idag förtroendearbetstid, vilket innebär att övertid inte ger mer pengar i plånboken. (Man får en fast månadslön för att utföra sitt arbete på 40h/vecka, behöver man mer tid så är detta obetald arbetstid)
    Om det nu finns branscher där övertid inte betalas och sjukskrivningarna är lika mellan könen samt utbildningsnivån är liknande,  vad tror du då att lönegapet på 15-20% beror på?

    Jag kan inte svara på varför kommunerna ger mer pengar till killdominerade idrotter - endast konstatera att så är fallet. En rättvis fördelning borde ju självklart vara att man ger en procentuell fördelning utefter antalet medlemmar eller utövare.
    En teori som jag har är att de flesta kommuners politiker ger större delen av budgeten till idrotter där de själva har sitt idrottsintresse.

    Jag kan ta upp ett enkelt exempel som just nu finns i vår kommun.
    Den lokala ridklubben hörde av sig och ville ha stöd/bidrag för att kunna bygga omklädningsrum och dusch i närheten av sin ridmanege, ca kostnad 400.000kr för kommunen.
    Resultat: Avslag!

    En fotbollsförening i kommunen ville ha en ny konstgräsplan, utöver de 7 fotbollsplaner som kommunen idag driver.
    Kostnad: 600.000kr
    Resultat: Godkänd

    Du kan ju gissa vilken förening som har flest medlemmar och antal aktivitetstimmar...
  • pokerman
    BonusPapi skrev 2011-02-17 00:48:30 följande:
    Ponera att din siffra 0,03 inte stämmer.
    Du pratar också hela tiden om övertid.
    Har du fakta för att kvinnor är mer sjukskrivna än män?
    Som jag har sagt tidigare så har många människor idag förtroendearbetstid, vilket innebär att övertid inte ger mer pengar i plånboken. (Man får en fast månadslön för att utföra sitt arbete på 40h/vecka, behöver man mer tid så är detta obetald arbetstid)
    Om det nu finns branscher där övertid inte betalas och sjukskrivningarna är lika mellan könen samt utbildningsnivån är liknande,  vad tror du då att lönegapet på 15-20% beror på?

    Jag kan inte svara på varför kommunerna ger mer pengar till killdominerade idrotter - endast konstatera att så är fallet. En rättvis fördelning borde ju självklart vara att man ger en procentuell fördelning utefter antalet medlemmar eller utövare.
    En teori som jag har är att de flesta kommuners politiker ger större delen av budgeten till idrotter där de själva har sitt idrottsintresse.

    Jag kan ta upp ett enkelt exempel som just nu finns i vår kommun.
    Den lokala ridklubben hörde av sig och ville ha stöd/bidrag för att kunna bygga omklädningsrum och dusch i närheten av sin ridmanege, ca kostnad 400.000kr för kommunen.
    Resultat: Avslag!

    En fotbollsförening i kommunen ville ha en ny konstgräsplan, utöver de 7 fotbollsplaner som kommunen idag driver.
    Kostnad: 600.000kr
    Resultat: Godkänd

    Du kan ju gissa vilken förening som har flest medlemmar och antal aktivitetstimmar...
    En del företag har provision, resultatbaserad lön, etc. Det finns ju 100-tals olika faktorer som gör att löner kan variera även bland anställda i samma företag. Det är dessa faktorer som "vanliga" undersökningar inte tar hänsyn till. 

    Att kvinnor är sjukskrivna oftare än män är väl allmänt känt då debatten varit ganska het den senaste tiden.
    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/alecta/pressrelease/view/9282

    Finns det ett företag där en man och en kvinna gör exakt samma sak, jobbar lika länge, har samma utbildning, erfarenhet och når samma resultat och är sjukskrivna lika ofta etc. etc. så skiljer det sig inte 15-20% i lönen. Visst har man ofta individuella löner, men att arbetsledningen systematiskt skulle ge kvinnor lägre lön enbart på grund av kön, är osannolikt.  Min inställning stöds också av den utredning som dåvarnade jämställdhetsombudsmannen gjorde 2006-2008. 

    Varför slogs ansökan av respektive godkändes? Jag förstår att det är ett problem, men beror det på könskillnder, eller på andra faktorer?  
  • BonusPapi
    pokerman skrev 2011-02-17 06:46:35 följande:
    En del företag har provision, resultatbaserad lön, etc. Det finns ju 100-tals olika faktorer som gör att löner kan variera även bland anställda i samma företag. Det är dessa faktorer som "vanliga" undersökningar inte tar hänsyn till. 

    Att kvinnor är sjukskrivna oftare än män är väl allmänt känt då debatten varit ganska het den senaste tiden.
    www.mynewsdesk.com/se/pressroom/alecta/pressr...

    Finns det ett företag där en man och en kvinna gör exakt samma sak, jobbar lika länge, har samma utbildning, erfarenhet och når samma resultat och är sjukskrivna lika ofta etc. etc. så skiljer det sig inte 15-20% i lönen. Visst har man ofta individuella löner, men att arbetsledningen systematiskt skulle ge kvinnor lägre lön enbart på grund av kön, är osannolikt.  Min inställning stöds också av den utredning som dåvarnade jämställdhetsombudsmannen gjorde 2006-2008. 

    Varför slogs ansökan av respektive godkändes? Jag förstår att det är ett problem, men beror det på könskillnder, eller på andra faktorer?  
    Jag ser vad du skriver, men har svårt att köpa det...
    VI kan ta exempel på 2st branscher.
    Byggnadsarbetare och maskinoperatörer inom tillverkningsindustrin.
    Här är lönegapet över 20% om man jämför samma utbildningsnivå och erfarenhet.
    Brancherna i stort har en ganska homogen lönesättning, pga lönesättning inom kollektivavtals gränser,  vilket innebär att man inte behöver jämföra tjänster inom samma företag utan kan dra ett snitt över branschen.
    Mig veterligen så har inte dessa yrkesgrupper resultatbaserad lön.
    Jag tror inte heller att anledningen är att alla män jobbar övertid, och inga kvinnor gör det..

    Ser du inte orimligheten i detta?

    Som jag sagt tidigare så tror jag inte den faktiska löneskillnaden är i närheten av de siffror som jag redovisat via SCB,  jag tror dock inte heller att de ligger i närheten av din källa.
    Förmodligen någonstans mitt i mellan, vilket är illa nog.
    `
    Och när vi ändå är inne på det här med resultatbaserad lön.
    Hur kommer det sig att alla yrkesgrupper med resultatbaserad lön väger över till männens fördel?
    Är män bättre/smartare än kvinnor i genomsnitt inom alla yrkeskategorier med resultatbaserad lön?
    Det låter för mig helt orimligt att så skulle vara fallet...
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?