Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
Hej hej. Pappa till 3 här. Jag tycker att genustänk är en självklarhet. Sedan förstår jag att många (oftast män) missförstår själva grejen och tror att det handlar om att förbjuda de könsstereotypiska färgerna, kläderna och leksakerna. Det handlar ju tvärtom om att inte lägga egna knepiga värderingar i vägen för barnens/tonåringarnas val och intressen.
Jag har ett par bekanta som fick barn för ett tag sedan. En pojke. Barnets mamma beställde en barnstol från IKEA med några vänner. Den enda färgen som fanns kvar var röd så en röd fick det bli. Hade det nu varit min son så hade ju jag tänkt "åh vad bra att han har en stol som han kan sitta i vid matbordet". Men inte den här pappan som blev ganska upprörd över att hans son skulle vara tvungen att sitta i denna "tjejstol". Han förstod inte alls hur mamman kunde ens tänka sig att köpa en stol när det var slut på vita eller blå.
Då behöver man fundera lite över vad som är viktigt tycker jag, och vad som är ens egna förutfattade tankar om vad som är manligt eller kvinnligt.