Inlägg från: Trust me |Visa alla inlägg
  • Trust me

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Genus är en term som betyder den sociala konstruktionen av kön.

Jämlikhet är ett ord av samma slag som rättvisa. Utan innehåll i sig självt utan ständigt i behov av en överenskommelse av dess betydelse.

Feminism är ett väldigt gammalt och fortfarande starkt levande arbete för att tillvarata kvinnors rättigheter och synliggöra kvinnors situation samt hur kvinnor förfördelas i olika situationer. Denna har haft en mängd olika riktningar, mål och arbetssätt.

Så vad är det egentligen vi pratar om?

Genus i sig är helt neutralt i förhållande till sexuellt kön. Det beskriver inget annat än ett sätt vi kategoriserar varandra. Denna kategorisering ser inte till individen utan delar in alla i endera av två grupper. Konsekvenserna av denna kategorisering kan kännas av alla.

Yvonne Hirdman skrev om Genuskontraktet. Detta är det sätt vi använder genus på i vår kultur just nu. Det är inte en permanent och fixerad modell för hur vi ska kategorisera enligt kön. Det som är speciellt med Hirdmans genuskontrakt är dess två premisser. Kvinnans underordning och den manliga normen. När därför denna modell för beskrivning av genuskontraktet ligger till grund för synen på genus så blir det problem.

När man pratar genus så ska man komma ihåg att kategoriseringen:
    1. Drabbar alla
    2. Tillerkänner vardera könet rättigheter och skyldigheter
    3. Det är de individuella förutsättningarna som avgör om individen kan utnyttja sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter.
    4. Kategoriseringen förändras över tid.
    5. Endast en fördelning som upplevs som jämn kommer att kunna leda till en samexistens med få konflikter.
    6. Parterna måste uppleva sig som jämbördiga för att kunna agera jämbördigt.
    7. Det handlar om hur vi lever nu och inte vad som varit.

• Trust me
    BonusPapi skrev 2011-02-13 18:28:50 följande:
    Halloj TS,

Skulle dessutom vilja att vi en gång för alla skrotar ordet feminism.
    Det har för många en negativ innebörd och frågan om jämlikhet är allt för viktig för att den ska få smutsas ner av radikala "feminister".
    Absolut inte! Feminismen ska få finnas kvar men ses som en rörelse som arbetar för kvinnor. Män måste få möjligheten att komma fram till vad män vill utifrån hur de ser på livet och samhället.
  • Trust me
    BonusPapi skrev 2011-02-13 19:24:18 följande:
    Jag håller inte med dig..

Så länge vi delar upp människor i 2 läger och behöver ha en "rörelse" för detta så kommer det alltid att finnas skillnader som vi inte vill ha.

Vi behöver inte ett starkare " vi och dom" -tänk. (som feminismen förespråkar)
    Vi behöver ett enande där alla människor ses som vad vi är - nämligen människor.
    Jag är humanist och anser att alla människor ska ha samma möjligheter/rättigheter..

Dessutom tror jag att du missuppfattade mitt syfte.
    Det var ordet feminism jag var ute efter att skrota, inte målet om ett jämställt samhälle..
    Men eftersom det är så att vi gör skilda kategorier av människor efter deras sexuella kön och har gjort det väldigt länge så är det trögt att ändra. Vi är indelade i två "läger" så att ändra tar lite tid.

Det finns en rörelse av och för kvinnor som kallas feminism. Den har gjort kvinnor medvetna om att det finns en strukturell ordning som har hållit kvinnor borta från makt och inflytande. Den har dessutom hjälpt kvinnor att se sig själva och byggt upp en medvetenhet i samhället om kvinnors situation.

Som det är så kan vi inte låta feminismen vara den rörelse som ska definiera jämställdhet då den utgår från kvinnors situation och inte har funderat på mäns. Vi ska ju skapa något nytt och då räcker det inte att bygga det på bara den ena halvans erfarenhet av det som varit och önskan om framtiden.
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?