• puss

Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet

nu åker ärendet om tecknad barnporr (är det det?) upp i hovrätten.
    http://www.unt.se/uppsala/hovratten-provar-mangaporr-1200949.aspx

är det censur? är det övergrepp? är det konst och yttrandefrihet?
    vad är skillnaden mellan detta och vilks illgärningar? kan man hävda rätten till yttrandefrihet i båda fallen, eller i bara det ena fallet? varför?

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 13:48
    folk varkar inte fatta skillnaden på
    1. barn som leker, ev nakna.
    2. barn som är med på bild (foton, reklam).
    3. sexuella övergrepp.

är ni sjuka i huvet?
  • Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet
  • Lavish
    ajnas skrev 2011-01-16 18:23:07 följande:
    Om du med barn menar folk som är under 18, men har genomgått puberteten, så är svaret ja. Varför skulle en vuxen person tolkas som ett barn, menar du? Om jag granskar en bild och personen är påklädd så att man inte kan se fysiska attribut för könsmognad, tar jag sällan med dem. Isåfall försöker jag titta på andra "kliniska" saker, såsom personens storlek i förhållande till andra personer i bilden eller saker i rummet.
    När man tecknar mangafigurer kan de mycket väl tolkas som att det föreställer ett barn fast tecknarens intention är att det föreställer en  vuxen och sammanhanget i övrigt (om det är en serie eller film el dyl) tydligt visar att personen ska föreställa en vuxen.
  • ajnas

Vill förtydliga för er, skillnaden mellan någon som ser ung ut, t ex genom att vara späd och ha väldigt små bröst, och någon som inte genomgått puberteten.

Ni som säger att ni sett en himla massa vuxna som ser ut som att de inte genomgått puberteten, vad har ni för utbildning på pubertetsutveckling? Hur avgör ni kliniskt om person genomgått puberteten eller inte?

Jag kan se skillnad på en bröstvårta om den är puberterad eller inte, oavsett bröstets storlek. En knubbig 10-åring som inte genomgått puberteten har inte likadana bröst som en väldigt smal 20-åring.

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • ajnas
    Lavish skrev 2011-01-16 18:26:41 följande:
    När man tecknar mangafigurer kan de mycket väl tolkas som att det föreställer ett barn fast tecknarens intention är att det föreställer en  vuxen och sammanhanget i övrigt (om det är en serie eller film el dyl) tydligt visar att personen ska föreställa en vuxen.
    Ok, vad är din erfarenhet på området? Hur ser du skillnad på en person som genomgått pubertet eller inte? Har du studerat mangabilder i syftet?
  • Mad as snow
    ajnas skrev 2011-01-16 18:27:45 följande:
    Vill förtydliga för er, skillnaden mellan någon som ser ung ut, t ex genom att vara späd och ha väldigt små bröst, och någon som inte genomgått puberteten.

Ni som säger att ni sett en himla massa vuxna som ser ut som att de inte genomgått puberteten, vad har ni för utbildning på pubertetsutveckling? Hur avgör ni kliniskt om person genomgått puberteten eller inte?

Jag kan se skillnad på en bröstvårta om den är puberterad eller inte, oavsett bröstets storlek. En knubbig 10-åring som inte genomgått puberteten har inte likadana bröst som en väldigt smal 20-åring.
    Jag är rätt övertygad om att ditt öga skulle notera saker som jag missar, men jag har sett många kvinnor som helt saknar bröst och kvinnliga former. Jag har även haft kamrater som haft detta bekymmer. Det kanske inte är supervanligt men det finns ju en marknad för sådant. Men som svar på din fråga: jag har ingen utbildning när det gäller pubertetsutveckling.
  • Lavish

Absolut men nu handlar det ju om tecknat. Det förutsätter ju en enorm, närmast otrolig kunskap och förmåga hos tecknaren, för att DENNE ska kunna återge dessa drag korrekt. Det förutsätter ju att denne själv har en utbildning om hur puberteten förändrar kroppen precis som du. Annars känns det ju som en orättvis förutsättning, om denne målar en bröstvårta som är "förpubertal" att förutsätta att personen vet det och gjort det avsiktligt. (För jag kan inte se den skillnaden, speciellt inte på pojkar)
  • giftfri

Men det där måste ju bli näst intill omöjligt att avgöra.., ok jag förstår om du klarar det på dom som är från samma område som dig själv.
    Men att avgör det på asiater, afrikaner, å alla vad det nu finns för folk, måste va helt omöjligt i praktiken..
  • Lavish
    ajnas skrev 2011-01-16 18:29:02 följande:
    Ok, vad är din erfarenhet på området? Hur ser du skillnad på en person som genomgått pubertet eller inte? Har du studerat mangabilder i syftet?
    Jag hade främst baserat det på brösten och höfterna på kvinnor och typ bredden över axlarna och utseendet på könsorganen på en man. Nej jag är absolut ingen expert. Och det är ju just det som är problemet. Att alla inte kan vara experter på att se skillnaden. Men ändå kan man dömmas som brottsling för att man inte återger skillnaden korrekt eller för att man väljer att titta på bilder som man själv tror föreställer vuxna.
  • Mad as snow
    Lavish skrev 2011-01-16 18:35:38 följande:
    Jag hade främst baserat det på brösten och höfterna på kvinnor och typ bredden över axlarna och utseendet på könsorganen på en man. Nej jag är absolut ingen expert. Och det är ju just det som är problemet. Att alla inte kan vara experter på att se skillnaden. Men ändå kan man dömmas som brottsling för att man inte återger skillnaden korrekt eller för att man väljer att titta på bilder som man själv tror föreställer vuxna.
    Det här förtydligar verkligen problemet och gör det hela kristallklart. Det blir mycket besvärligt för mig nu, eftersom jag inte vet vilket ben jag ska stå på. Skrattande
  • Pallas
    ajnas skrev 2011-01-16 18:21:15 följande:
    Nej, det är inte en garanti för att personen faktiskt är 17. Kan ju t ex betyda att den som producerat materialet vill att betraktaren ska tro att personen är 17. Så sånt tar vi inte hänsyn till, inte heller nallar, nappar, blöjor, tofsar eller andra attribut som ibland läggs till för att förstärka bilden av att det är ett barn.
    Ah, ok. Det var intressant. Lite märkligt, kan jag känna spontant, men jag förstår kriterierna ni jobbar efter. Tror jag. 
  • ajnas
    giftfri skrev 2011-01-16 18:32:10 följande:
    Men det där måste ju bli näst intill omöjligt att avgöra.., ok jag förstår om du klarar det på dom som är från samma område som dig själv.
    Men att avgör det på asiater, afrikaner, å alla vad det nu finns för folk, måste va helt omöjligt i praktiken..
    Människor är människor och har samma pubertsutveckling, vad gäller bröstvårtor och testiklar, oavsett vad de har för hudfärg?
Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet