• puss

Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet

nu åker ärendet om tecknad barnporr (är det det?) upp i hovrätten.
    http://www.unt.se/uppsala/hovratten-provar-mangaporr-1200949.aspx

är det censur? är det övergrepp? är det konst och yttrandefrihet?
    vad är skillnaden mellan detta och vilks illgärningar? kan man hävda rätten till yttrandefrihet i båda fallen, eller i bara det ena fallet? varför?

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 13:48
    folk varkar inte fatta skillnaden på
    1. barn som leker, ev nakna.
    2. barn som är med på bild (foton, reklam).
    3. sexuella övergrepp.

är ni sjuka i huvet?
  • Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet
  • puss
    Lavish skrev 2011-01-16 18:05:50 följande:
    Det känns ju spontant helt galet. Så massor med bilder, även foton, av barn, som har sex, är helt lagligt att ta, sprida, förvara, titta på. Men bilder som föreställer vuxna men av granskaren tolkas som ett barn, de är olagliga?
    är det vanligt att vuxna ser ut som barn som inte nått puberteten?
    up yours
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-01-16 18:13:00 följande:
    Jag har sett en himla massa sådant, måste jag inflika. 
  • puss
    Mad as snow skrev 2011-01-16 18:16:39 följande:
    ok.
    up yours
  • Lavish
    puss skrev 2011-01-16 18:13:00 följande:
    När det gäller manga, ja.
  • hemljuvahem
    Mad as snow skrev 2011-01-16 18:16:39 följande:
    Me 2.. vanligt i asien

Å andra sidan hade min lillebror en klasskompis som gick igenom puberteten redan i 3an.. .hur gammal är man då, dock fick hon medicin som skulle hindra detta. Är hon mao vuxen för att hon gått igenom puberteten trots att hon fortfarande är typ 10-11?
  • ajnas
    Pallas skrev 2011-01-16 18:04:56 följande:
    Om det är en stillbild och det finns en bildtext som säger att personen är 17?
    Nej, det är inte en garanti för att personen faktiskt är 17. Kan ju t ex betyda att den som producerat materialet vill att betraktaren ska tro att personen är 17. Så sånt tar vi inte hänsyn till, inte heller nallar, nappar, blöjor, tofsar eller andra attribut som ibland läggs till för att förstärka bilden av att det är ett barn.
    Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • poirot
    Lavish skrev 2011-01-16 18:20:06 följande:
    När det gäller manga, ja.
    Om inte en tjej jag kände när jag gick i skolan var abnorm så, i verkliga livet med. 
  • ajnas
    Lavish skrev 2011-01-16 18:05:50 följande:
    Det känns ju spontant helt galet. Så massor med bilder, även foton, av barn, som har sex, är helt lagligt att ta, sprida, förvara, titta på. Men bilder som föreställer vuxna men av granskaren tolkas som ett barn, de är olagliga?
    Om du med barn menar folk som är under 18, men har genomgått puberteten, så är svaret ja. Varför skulle en vuxen person tolkas som ett barn, menar du? Om jag granskar en bild och personen är påklädd så att man inte kan se fysiska attribut för könsmognad, tar jag sällan med dem. Isåfall försöker jag titta på andra "kliniska" saker, såsom personens storlek i förhållande till andra personer i bilden eller saker i rummet.
    Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • Mad as snow
    hemljuvahem skrev 2011-01-16 18:20:28 följande:
    Me 2.. vanligt i asien

Å andra sidan hade min lillebror en klasskompis som gick igenom puberteten redan i 3an.. .hur gammal är man då, dock fick hon medicin som skulle hindra detta. Är hon mao vuxen för att hon gått igenom puberteten trots att hon fortfarande är typ 10-11?
    Ja, där är ju det motsatta fenomenet. Det verkar bli lite...bakbundet eftersom man bara har pubertetsutveckling att gå på.
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2011-01-16 18:23:35 följande:
    Ja, där är ju det motsatta fenomenet. Det verkar bli lite...bakbundet eftersom man bara har pubertetsutveckling att gå på.
    Sorry. Tar tillbaka pga:
    ajnas skrev 2011-01-16 18:23:07 följande:
    Om du med barn menar folk som är under 18, men har genomgått puberteten, så är svaret ja. Varför skulle en vuxen person tolkas som ett barn, menar du? Om jag granskar en bild och personen är påklädd så att man inte kan se fysiska attribut för könsmognad, tar jag sällan med dem. Isåfall försöker jag titta på andra "kliniska" saker, såsom personens storlek i förhållande till andra personer i bilden eller saker i rummet.

Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet