• puss

Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet

nu åker ärendet om tecknad barnporr (är det det?) upp i hovrätten.
    http://www.unt.se/uppsala/hovratten-provar-mangaporr-1200949.aspx

är det censur? är det övergrepp? är det konst och yttrandefrihet?
    vad är skillnaden mellan detta och vilks illgärningar? kan man hävda rätten till yttrandefrihet i båda fallen, eller i bara det ena fallet? varför?

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 13:48
    folk varkar inte fatta skillnaden på
    1. barn som leker, ev nakna.
    2. barn som är med på bild (foton, reklam).
    3. sexuella övergrepp.

är ni sjuka i huvet?
  • Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet
  • Pallas
    Shadilly skrev 2011-01-16 23:46:52 följande:
    Inte på ett givande sätt. Det är så väldigt mycket som spelar roll i ett brottmål att det blir en väldigt urvattnad diskussion.
    ...och sedan kan det vara försent... Någon är stämplad som dömd pedofil.
  • giftfri
    Pallas skrev 2011-01-16 23:48:36 följande:
    Hur menar du?
  • Pallas
    giftfri skrev 2011-01-16 23:50:38 följande:
    Hur menar du?
    Ja, alltså om man undlåter att lattja lite med tanken på hur de givna parametrarna kan slå, så kan man stå där med en jättebunt, på skakiga grunder, dömda pedofiler.
  • Shadilly
    Pallas skrev 2011-01-16 23:48:36 följande:
    ?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Shadilly
    Pallas skrev 2011-01-16 23:52:36 följande:
    Ja, alltså om man undlåter att lattja lite med tanken på hur de givna parametrarna kan slå, så kan man stå där med en jättebunt, på skakiga grunder, dömda pedofiler.
    Vad snackar du om? Du är helt obegriplig.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • poirot
    Shadilly skrev 2011-01-16 23:53:35 följande:
    Vad snackar du om? Du är helt obegriplig.
    Asså, när det stiftas lagar måste man redan från början räkna med vad lagen kan få för konsekvenser, negativa som positiva. Om man väntar tills saker har prövats i domstol kan man stå där med oönskade resultat som hade kunnat förhindras. 
  • Pallas

Shadilly: Jo, jag försöker få fram att jag tror att: om man skapar en lag och väljer att i teorin inte pröva de grova dragen av möjliga konsekvenser, utan väntar på första domstolsutfall, så kan det få obehagliga konsekvenser om man har otur. Vi har sett det i USA, bland annat, där samtyckande sex mellan tonåringar lett till fängelsedomar.

• Pallas
    poirot skrev 2011-01-16 23:57:51 följande:
    Asså, när det stiftas lagar måste man redan från början räkna med vad lagen kan få för konsekvenser, negativa som positiva. Om man väntar tills saker har prövats i domstol kan man stå där med oönskade resultat som hade kunnat förhindras. 
    Amen shit, tur att du kom in! Jag skyller på enögdhet och vin, jag har knappt kunnat göra mig förstådd på hela dagen.
  • Shadilly
    poirot skrev 2011-01-16 23:57:51 följande:
    Uhm, med all respekt för alla inblandades självbild, men jag tror inte att de viktiga diskussionerna sker på FL
  • Shadilly
    Pallas skrev 2011-01-16 23:58:00 följande:
    Shadilly: Jo, jag försöker få fram att jag tror att: om man skapar en lag och väljer att i teorin inte pröva de grova dragen av möjliga konsekvenser, utan väntar på första domstolsutfall, så kan det få obehagliga konsekvenser om man har otur. Vi har sett det i USA, bland annat, där samtyckande sex mellan tonåringar lett till fängelsedomar.
    Se ovan.
Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet