• puss

Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet

nu åker ärendet om tecknad barnporr (är det det?) upp i hovrätten.
    http://www.unt.se/uppsala/hovratten-provar-mangaporr-1200949.aspx

är det censur? är det övergrepp? är det konst och yttrandefrihet?
    vad är skillnaden mellan detta och vilks illgärningar? kan man hävda rätten till yttrandefrihet i båda fallen, eller i bara det ena fallet? varför?

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 13:48
    folk varkar inte fatta skillnaden på
    1. barn som leker, ev nakna.
    2. barn som är med på bild (foton, reklam).
    3. sexuella övergrepp.

är ni sjuka i huvet?
  • Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet
  • Lavish
    Pallas skrev 2011-01-18 12:20:46 följande:
    Det finns alltså en stark korrelation mellan fotboll och det ökade våldet i samhället? Intressant!
    Inte speciellt överraskande va? Det är ju bara att se på vår tid... Säkert fler som blivit misshandlade pga fotboll än vad det är barn som blivit våldtagna pga manga?
  • Dorian Ertymexx
    Lavish skrev 2011-01-18 12:21:44 följande:
    Inte speciellt överraskande va? Det är ju bara att se på vår tid... Säkert fler som blivit misshandlade pga fotboll än vad det är barn som blivit våldtagna pga manga?
    Ja men det är skillnad. Det är ju baaaaaarn! och därmed tusen gånger heligare än en hel miljon vuxna. :P
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Mad as snow
    Pallas skrev 2011-01-18 12:20:46 följande:
    Det finns alltså en stark korrelation mellan fotboll och det ökade våldet i samhället? Intressant!
    Du kan säkert dra sådana slutsatser, men jag är lite osäker på hur. Men på den tid vi pratar om här var fotbollen absolut inte utformad som den är idag och jag är tveksam till att någon idag skulle låta sina söner delta i sporten under de premisser som rådde då.  
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-18 12:23:02 följande:
    Ja men det är skillnad. Det är ju baaaaaarn! och därmed tusen gånger heligare än en hel miljon vuxna. :P
    beror väl på vad man menar med barn, om det är fotbollshuliganer vi pratar om...
  • poirot
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-18 12:23:02 följande:
    Det är väl naturligt att man vill att lagen ska ha ett starkare skydd för barn än för vuxna, hur mycket skydd en sådan här lag egentligen skulle innebära är en helt annan diskussion.
  • Dorian Ertymexx
    poirot skrev 2011-01-18 12:39:16 följande:
    Det är väl naturligt att man vill att lagen ska ha ett starkare skydd för barn än för vuxna, hur mycket skydd en sådan här lag egentligen skulle innebära är en helt annan diskussion.
    Det är ju det. Jag förstår att man vill skydda barn, konstigt vore det annars, men man skyddar inte barn genom att slå blint omkring sig på moralistisk grund, snarare än att vetenskapligt se vad som faktiskt skyddar barnen, och gå lungt och sakligt till väga.
  • poirot
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-18 12:48:55 följande:
    Det är ju det. Jag förstår att man vill skydda barn, konstigt vore det annars, men man skyddar inte barn genom att slå blint omkring sig på moralistisk grund, snarare än att vetenskapligt se vad som faktiskt skyddar barnen, och gå lungt och sakligt till väga.
    Jo, men man kan ju tänka på hur ens ironiserande framstår. Om man jämför den här lagen där det ju faktiskt framförs argument som går ut på att den här typen av teckningar kan användas för att normalisera övergrepp med en lag mot en idrott som vuxna ger sig in på frivilligt så kan det framstå som ganska smaklöst och cyniskt med ett ironiskt "tänk på baaaarnen". Det tillför ingenting, inte ens humor.
  • Dorian Ertymexx
    poirot skrev 2011-01-18 13:34:58 följande:
    Jo, men man kan ju tänka på hur ens ironiserande framstår. Om man jämför den här lagen där det ju faktiskt framförs argument som går ut på att den här typen av teckningar kan användas för att normalisera övergrepp med en lag mot en idrott som vuxna ger sig in på frivilligt så kan det framstå som ganska smaklöst och cyniskt med ett ironiskt "tänk på baaaarnen". Det tillför ingenting, inte ens humor.
    Tja, ironi är liksom humor av många olika smaker. Personligen ser jag inte att barn är mer värda än vuxna (inte mindre heller, för den delen). Att därför orera för att för barnens bästa offra vuxna individer är för mig milt sagt perverst tänkt.
  • poirot
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-18 13:37:48 följande:
    Tja, ironi är liksom humor av många olika smaker. Personligen ser jag inte att barn är mer värda än vuxna (inte mindre heller, för den delen). Att därför orera för att för barnens bästa offra vuxna individer är för mig milt sagt perverst tänkt.
     Fast det är ju knappast det det handlar om, den här dikussionen handlar inte om barns värde i förhållande till vuxna och ingen har sagt att barn är mer värda än vuxna. Jag tycker helt enkelt att humor är roligare när den skämtet faktsitk träffar.
  • Dorian Ertymexx
    poirot skrev 2011-01-18 13:42:42 följande:
     Fast det är ju knappast det det handlar om, den här dikussionen handlar inte om barns värde i förhållande till vuxna och ingen har sagt att barn är mer värda än vuxna. Jag tycker helt enkelt att humor är roligare när den skämtet faktsitk träffar.
    Tja, smakfråga där. Men det är OT i alla fall. ;)
Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet