• puss

Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet

nu åker ärendet om tecknad barnporr (är det det?) upp i hovrätten.
    http://www.unt.se/uppsala/hovratten-provar-mangaporr-1200949.aspx

är det censur? är det övergrepp? är det konst och yttrandefrihet?
    vad är skillnaden mellan detta och vilks illgärningar? kan man hävda rätten till yttrandefrihet i båda fallen, eller i bara det ena fallet? varför?

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 13:48
    folk varkar inte fatta skillnaden på
    1. barn som leker, ev nakna.
    2. barn som är med på bild (foton, reklam).
    3. sexuella övergrepp.

är ni sjuka i huvet?
  • Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet
  • Pallas

Bilderna från manga-domen visas på polishuset i Uppsala. Jag tänkte ta tillfället i akt och gå dit och titta på dem.

• ajnas
    Pallas skrev 2011-01-18 08:11:39 följande:
    Bilderna från manga-domen visas på polishuset i Uppsala. Jag tänkte ta tillfället i akt och gå dit och titta på dem.
    OJ, det förvånar mig? Var har du fått denna information ifrån?
    Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • Lavish
    Decnet skrev 2011-01-18 02:09:29 följande:
    Jag tittade nyss igenom Penn & Tellers Bullshit-program om "Violent videogames" och undrar om man inte kan vinkla in samma fråga här egentligen på något sätt..

Programmet som sådant förklarade hur både "forskare, advokater, mammor och pappor, fritidsarbetare, skolor, ministrar och f*n vet allt" som oponerar sig mot våldsspel och tror sig att barnen kan växa upp och bli potentiella mördare hela högen om dom bara har dom grundläggande attributen såsom "trasslig barndom och vapen" till hands.

Men Penn drar också paralellen till "Vad hade hänt om dataspelen var uppfunna före exempelvis fotbollen?
    Hur hade föräldrarna och ministrar och resterande skara ställt sig till att plötsligt är deras barn ute på gräsmattan och åsamkar sig "riktiga skador" såsom blåmärken, brutna anklar, ben och hjärnskakningar istället för att springa runt på en grön pixel-matta och skjuta på en fyrkant som låter "beop"?

Nu är det givetvis inte dataspel  som diskutteras och har inte läst igenom dom sista 10 sidorna inlägg.. Men tankegångarna gick juh direkt till hur farlig "en mangabild" (med barnporrsmotiv) egentligen är för individen och hur påverkad man blir av den i längden? Är bildmotivet (om än avsmaklig och grotesk) verkligen en "fara" för allmänheten och kan innebära en risk för någon som antingen har den i sina ägor alternativt farlig för någon annan så att det krävs att en lag träder fram för att förbjuda?

Vad jag förstått det som är väl ändå lagar till för att skydda en individ i stort. Och följdrågan är då om bilden i sig verkligen har tillräckligt med substans bakom sig för att utgöra ett "hot"...

Simpel fråga, svåra svar... 
    Nu kanske jag är ute och cyklar men visst blev väl fotbollen förbjuden och därmed olaglig flera resor under sin begynnelse som sport?
  • Dorian Ertymexx
    Är du pedofil??? Förvånad *notera den drypande ironin*
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • hemljuvahem
    Men åh då kan dem väl likagärna publicera dem så jag får se också..
  • Pallas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-18 12:05:58 följande:
    Är du pedofil??? Förvånad *notera den drypande ironin*
    Det vet du väl? Det har vi ju konstaterat för flera år sedan, när jag ammade ett barn med skor.
  • Mad as snow
    Lavish skrev 2011-01-18 10:43:21 följande:
    Nu kanske jag är ute och cyklar men visst blev väl fotbollen förbjuden och därmed olaglig flera resor under sin begynnelse som sport?
    Absolut. Under 1300-talet i Frankrike och England, och en sväng på 1500-talet i England igen var den förbjuden. Däremellan fick sporten utstå mycket kritik från både myndigheter och privatpersoner som ansåg att den borde förbjudas för all framtid.
  • giftfri

Förbud är alltid en produkt av den tid vi lever i, å är ofta inte speciellt motiverade, utan handlar mer om flummiga idéer som t.ex att skydda oss mot ditten å datten, ofta med religiösa ideologier skymtande i bakgrunden..

Oscar Wilde uttryckte det som, att lagar är till för idioter, vi andra använder oss av sunt förnyft, vilket det ligger mycket i...

• Pallas
    Mad as snow skrev 2011-01-18 12:09:02 följande:
    Absolut. Under 1300-talet i Frankrike och England, och en sväng på 1500-talet i England igen var den förbjuden. Däremellan fick sporten utstå mycket kritik från både myndigheter och privatpersoner som ansåg att den borde förbjudas för all framtid.
    Det finns alltså en stark korrelation mellan fotboll och det ökade våldet i samhället? Intressant!
Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet