30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Vår ena pulka har ett plasthandtag med ögla så vi behöver inte ens binda ihop dem. Bara dra igenom andra snöret genom den öglan och låta snöret gå under pulkan. Vid dagis kopplar man ifrån och kör utan släp.
Vår ena pulka har ett plasthandtag med ögla så vi behöver inte ens binda ihop dem. Bara dra igenom andra snöret genom den öglan och låta snöret gå under pulkan. Vid dagis kopplar man ifrån och kör utan släp.
Hej hej!
Kanske prova Lactulose? Jag tror man ska försöka lösa förstoppning fort annars är det lätt att barnen blir rädda för att bajsa och så är man inne i en negativ spiral.
Jag tror hon är förstoppad. man kan till och med ha diarre vid förstoppning, sk förstoppningsdiarre. Hittade det, dock enbart skummat genom texten.
Jemena, hur har det gått med lillans mage?
Jemena, tack för svaret. Skönt att ni fått hjälp och jag tror att du måste bara ge det tid. Förstoppning gör ont och barn kan ju inte förstå så om man stressar dem så blir det ännu värre. Många av mina patienter är helt fixerade vid avföring och tarmen och det är superviktigt att man försöker att barn lugn och ro så de inte blir ett stressmoment. Det kanske inte känns så kul att ägna april-maj åt toalettbesök men hellre det än att det blir långvarig förstoppningsproblematik. Min systerdotter har varit förstoppad en gång och fick klyx och hon pratar om det ännu efter tre år.
Jag är tyvärr inte expert på barnbajseri men måste ändå få tycka lite, dock bara baserat på mina personliga åsikter.
jag tror inte generellt på att tvinga barn när det gäller kiss och bajs. Man kan locka/övertala/muta men att tvinga dem tror jag kan få dem att låsa sig och skapa mer bekymmer. Dock kanske det kommer till en gräns när man ändå måste/vill prova och att det då funkar?
Jag skulle dock om jag var du bara fortsätta erbjuda toa/potta och försöka muta lite på ett positivt/avslappnat sätt (inte så lätt kanske). Sen om han säger nej skulle jag låta honom bajsa i blöja och inte göra någon affär av det. VIsst kissar han på toaletten?
Min son var ju sen när det gäller att gå på toa, vi erbjöd men han tackade oftast nej och fortsatte med blöja. Även när han kissade på toa så valde han att bajsa i blöja fram tills i höstas (dvs. ca tre månader innan fyraårsdagen).
Något som stimulerade honom att gå på toa (överlägset mer än våra försök) var hans dagiskompisar. Hans underbara dagisfröken frågade om hon fick försöka och sen lyckades hon få honom att bajsa på toan tillsammans med hans kompis på dagis. De har ett badrum med två toastolar och där satt de tillsammans och n blev inspirerad av kompisen. När jag hämtade på dagis den dagen så möttes jag av alla barn från hans grupp som överlyckliga skrek "n har bajsat på toaletten!". Och min n var kung! Han var så stolt och lycklig.
Jag tycker att det låter knepigt av dagis att inte flytta upp honom bara för att han har blöja. Kanske har det någon logistisk förklaring som jag inte begriper men jag tycker STramalj har en poäng. Om G skulle ha något fysiskt problem så att han aldrig kan bajsa utan blöja skulle han då bli kvar i "lilla gruppen"? Man måste väl vara flexibel och inte "straffa" dem som sticker ut från det "vanliga".
Om jag vore du skulle jag prata med dagis och ifrågasätta detta.
Men som sagt, jag är inget barnbajsproffs och jag är inte förskolepedagog så jag kanske tänker fel? Vet dock att stress kring kiss och bajs kan "sätta sig på psyket" och ge mer problem än det borde.
Har du en bra BVCssk? I så fall prata med henne kanske?
När n bajsade i blöja och min man blev lite frustrerad så googlade jag en del kring ämnet och hittade en del artiklar av barnförståsigpåare som sa att det var helt normalt och man bara ska slappna av och vänta. Dock "valde" jag kanske att hitta de artiklarna och inte de andra som sa att man ska tvinga barn... Man ser det man vill se liksom.
Nu svamlar jag bara en massa, ska sova, hoppas du förstår vad jag menar och berätta hur det går.