• Älgen

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Visst går W mer på dagis nu än tidigare? Kanske behöver hon mer sömn då? 

När N började på dagis och efter jullov/sommarlov så behöver han lägga sig tidigare än vanligt för han blir för trött innan han vant sig.
    När N strulade med att somna en period så började vi köra hårt med rutiner inför sänggång. Inget bus sista halvtimman, lugna lekar, ev. tv, plocka upp i rummet, borsta tänder, byta inför natten, ev. smörja ben, sen läsa i sängen, välling och sova. (Ja jag vet att man ska borsta efter välling... det gör han numera). Mycket lättare att få i säng när allt går enligt rutiner och i sakta mak. Men ni kanske kör så redan?
    Sen har n alltid haft stort sömnbehov så han har inte varit supersvår att söva förutom när han skulle sluta somna med en tutte i mungipan... 

• Älgen
    Limefrukt skrev 2012-06-10 21:55:51 följande:
    Vad f-n har hänt med Lill-Skansen??? Amanda fick se getter på långt håll, en kattmamma med unge på andra sidan en glasskiva. Några kaninsvansar som stack upp ur ett hål. Samt en kackerlacka på rygg bredvid en (besprutad?) jordgubbe. Och så förmanade hon en annan tjej som råkade putta till henne  vid ett tillfälle.
    That´s it! Sen gick vi och matade ekorrarna. Tur att vi gått in på akvariet innan i alla fall!
    Jag kan förstå att de inte kan ha så många "klappdjur". Under sommaren är det tokigt många barn på Skansen, de skulle behöva en hel lägda full med bara killingar om alla barn skulle få klappa utan att killingarna blev tokiga. Tyvärr. För det är ju kul att klappa och få hälsa på djuren. Dock gillar jag Lillskansen ändå, men klappa ska man inte räkna med. 

Om man vill klappa ska man åka till Parken Zoo. Många djur att klappa och lite folk. Vi var där i maj och vi blev nästan tvingade av djurskötarna att klappa lamorna! Storebror flydde ut, livrädd för alla djur som sprang omkring. Parken Zoo rekommenderas starkt! Finns i Eskilstuna.
  • Älgen

Gabi, är du säker på att ni behöver en stödbräda? Jag trodde det för sonen vrider sig så mycket i sängen men han har bara ramlat ut en gång. Vi hade madrass nedanför sängen i början för att testa om det funkade utan.

Mrs Fisk, jag känner igen mig. Inte så mycket i mammigheten, han säger att han helst vill vara med mig men går att avleda men tjatet.
    "mamma, mamma, mamma, mamma, mamma..."
    "vet du mamma, vet du mamma, vet du mamma...mamma"  
    men som Jemena antydde, snart skulle man väl önska att han berättar saker för en!

• Älgen
    asap skrev 2012-06-15 09:01:30 följande:
    Igår när vi satt på restaurang och åt pannkakslunch kom det: "mamma? Nu har pappa bajsat ut den där lilla runda mackan" och menade då förmodligen att maken för ca 1½ vecka sedan åt den där lilla runda fnutten som ibland är med knäckebrödet. Jag kunde inte annat än hålla med, den borde ju ha passerat systemet vid det här laget, ja.

• Älgen
    Galia skrev 2012-06-18 12:48:09 följande:
    Jag är också glad att det kommer nu så V hinner bli frisk tills syskonet kommer, även om jag har förstått det som att bebsiar är immuna första halvåret om mamman (jag) haft det.
    Nja, så står det på vårdguiden men det stämmer inte. Lillebror fick det vid tre månader trots att jag har haft det och när jag talade med BVC så sa de att visst kan småttingar få det också men det är ovanligt. 

Mina söner hade det lindrigt och det kliade knappt inte men man märkte, framför allt på lillen att han var besvärad och kände sig sjuk. Hoppas det blir lindrigt för lillen.
    Tur att du har haft det för det är inte bra att få det för gravida i samband med förlossningen och för nyfödingen om jag förstått det rätt.
    Tänk på att det smittar rätt bra och om vuxna ej haft det så blir de jättesjuka om de får det. Värt att säga till mostrar, farbröder etc. om de ej haft det.

• Älgen
    Pysslig skrev 2012-06-18 22:15:31 följande:
    Det var ett tag sedan jag kikade in här! Hej hej!
    Hej, Hej!

• Älgen

PW kan du inte föra detta högre upp? Alltså maila och klaga hos rektorn eller nåt? 

• Älgen

Pysslig, åh foto på fb? Nu är hon alltså ännu sötare än tidigare? 

Chiqita, grattis till stora tjejen idag!  

• Älgen
    cilla67 skrev 2012-07-03 21:59:43 följande:
    Resande, så jobbigt! Man orkar liksom inte riktigt med den där ljudmattan....
    A frågar inte så mycket, eller jo, det gör han ju, men mest berättar han oändligt långa historier.
    Om fantasivärldar där han och G har olika djur och gör olika saker, om när han "var pytteliten" och gjorde olika påhittade saker, om sina goserävar, om djur han låtsas ha sett osv.
    Fantasin fick nytt bränsle av att vi i fredags var i Kolmården och i söndags på Flygvapenmuseum. Nu är det mycket tigrar, delfiner, vargar, apor och flygplan i historierna.
    Min plutt i ett nötskal. Pratar hela tiden men hur det än går till så pratar faktiskt systerdöttrarna mera. De pratar OAVBRUTET. Fattar inte hur syrran orkar. 
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13