• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Meloti
    anmaelli skrev 2011-05-06 15:39:53 följande:
    Hejsan!
    Då är vi hemkomna igen. Dagen har innehållit både hopp och förtvivlan.

Det började med att vi fick veta att 12 ägg blivit befruktande. Superbra tyckte jag! Men sen visade det sig att inga var av särskilt bra kvalitet, så det blev inga till frysen och 2 tillbaka till mig.
    Kändes tungt då jag på något sätt förväntat mig positivt besked...

Men sen så frågade jag om vår chans och då sa hon 46 %, och då blev vi positiva igen, MEN det låter väl ändå FÖR bra om nu embryorna var av dålig kvalitet...? Fattar inte. Just då blev jag mest paff och kom inte på några frågor att ställa.

Hur har era embryorna blivit bedömda?

Kram!
    Du ska se att det går vägen!Tänker på er kramis
  • Teecee

anlijoos: Jag håller tummarna för er.

Senaste ICSI vi gjorde fick vi det bästa resultatet av alla försöken enligt mig, se min presentation. 19 ägg, 6 befruktade, 2 till mig och 1 till frysen. De två vi fick tillbaka var bra, men inte i toppkvalitet. Det var ett skäl till att vi fick välja 1 eller 2 embryon tillbaka. Dessutom har vi varit i den här karusellen allt för länge, läkaren gav oss möjligheten att öka chansen till graviditet. Men det gick inte vägen den här gången heller. 

Tyvärr är det så att ett embryo kan se bra och toppen ut. Men de kan inte se hur sammansättningen inuti ser ut. Det är nog därför man blir så frågande till benämningen toppkvalitet och sen så blir det inget av det. Jag har tröstat mig med att när jag väl har fått tillbaka ett embryo så kan jag inte själv påverka resultatet. När det är tillbakafört är det helt upp till embryot om det ska stanna eller inte.

Nu laddar jag inför vårt första FET. En kortare och skonsammare resa än med alla sprutor. Jag kommer vara så nervös när vi ska ringa till labbet för att höra om vårt enda embryo har klarat upptiningen. 

Någon här med FET erfarenheter? Hur stora är chanserna att embryot klarar en upptining? 

När livet ger dig citroner, gör saft!
  • Aurora1979

TeeCee: Har hört olika siffror om hur många embryon som klarar upptiningen, allt mellan 70 och 90%. Så helt okej odds tycker jag. Jag har tinat 2st i olika omgångar och båda klarade upptiningen och des sista blev jag även gravid på. :D

• HaBaNiTa

Usch nu blöder jag så jäkla mycket (ursäkta om jag är äcklig) men det kommer blodklumpar hela tiden. Innan detta så stramade det och högg till hela tiden t.o.m enda bak i svanskotan. Så det kanske var det som ville ut. Känns helt konstigt o blöda så mycket vågar knappt röra på mig :( för då rinner det fy fan! Hoppas det går över snart.

• anmaelli

Tack för ert peppande, jag är inte lika positiv, men vet såklart att chansen finns att det blir bebis och även att det KAN bli 2... men känns som en liten risk/chans. Känns tungt att behöva gå igenom ÄP igen i höst om det inte blir något, men samtidigt så om vi hade fått till frysen denna gång så hade de tagit av dem och vi hade då inte fått något nytt färstförsök. Så på så sätt är det ju positivt att vi nu får två "hela" IVF:er och nästa gång kanske jag får till frysen också... och då har vi ju endast FET att betala för om det inte lyckas då heller.
    Många tankar som snurrar....

Vet ni förresten fr o m när man kan tjuvtesta för att få ett någorlunda säkert svar och när man vanligtvis börjar blöda?

habanita: Vad otäckt det låter :( Hoppas det är över snart. Vilken dag är du på nu? Är det olika mängder blod beroende på när, vilken RD, man börjar blöda på?
    Stor kram!

• lillamillan

Anlijoos: du ska minst vänta en vecka så att ägglossningssprutan hinner gå ur kroppen. Förra gången hade vi TD 14 dagar efter ET men nu är det 18 dagar då vi bytt klinik. Jag testade ganska tidigt förra gången men räknade då ut min vanliga sk bim och testade då även om det va flera dagar innanTD. Men klinikerna gillar inte alls att man fusktestar

• HaBaNiTa
    anmaelli skrev 2011-05-06 22:31:55 följande:
    Tack för ert peppande, jag är inte lika positiv, men vet såklart att chansen finns att det blir bebis och även att det KAN bli 2... men känns som en liten risk/chans. Känns tungt att behöva gå igenom ÄP igen i höst om det inte blir något, men samtidigt så om vi hade fått till frysen denna gång så hade de tagit av dem och vi hade då inte fått något nytt färstförsök. Så på så sätt är det ju positivt att vi nu får två "hela" IVF:er och nästa gång kanske jag får till frysen också... och då har vi ju endast FET att betala för om det inte lyckas då heller.
    Många tankar som snurrar....

Vet ni förresten fr o m när man kan tjuvtesta för att få ett någorlunda säkert svar och när man vanligtvis börjar blöda?

habanita: Vad otäckt det låter :( Hoppas det är över snart. Vilken dag är du på nu? Är det olika mängder blod beroende på när, vilken RD, man börjar blöda på?
    Stor kram!
    Idag är jag på RD 18 min TD men började blöda på RD 13. Ingen aning om detta med blod men har nu fått höra att jag säkert fick ett tidigt MF :( så det kan vara därför jag blöder ut klumpar. KRAM
  • anmaelli
    lillamillan skrev 2011-05-06 23:35:55 följande:
    Anlijoos: du ska minst vänta en vecka så att ägglossningssprutan hinner gå ur kroppen. Förra gången hade vi TD 14 dagar efter ET men nu är det 18 dagar då vi bytt klinik. Jag testade ganska tidigt förra gången men räknade då ut min vanliga sk bim och testade då även om det va flera dagar innanTD. Men klinikerna gillar inte alls att man fusktestar
    Jag förstår att de inte gillar det, jag har hela tiden tänkt att jag inte ska tjuvtesta... men frågan är om det inte är bättre att ta ett neg gravtest när man själv kan bestämma och vara förberedd på det, än att mensen ska komma på något olämpligt ställe... vi får se, får lugna mig en vecka åtminstone i så fall :) Ska försöka hålla mig busy så jag slipper tänka så förbaskat mycket!!

Funderar också på att ringa kliniken på måndag och diskutera mitt resultat.... kände att det gick lite väl snabbt på samtalet där och frågorna har kommit först efteråt.
  • anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2011-05-07 00:00:59 följande:
    Idag är jag på RD 18 min TD men började blöda på RD 13. Ingen aning om detta med blod men har nu fått höra att jag säkert fick ett tidigt MF :( så det kan vara därför jag blöder ut klumpar. KRAM
    Ahhh :( Det är ju inte så roligt att få höra... har du slutat att blöda nu?

En säkert jättedum fråga men vad är skillnaden på missfall och mens efter återföring? Jag menar rent tekniskt är man väl gravid när man ruvar så då blir det ju alltid ett missfall? Eller är det om det har fäst ordentligt som det blir missfall?

KRAM!
  • HaBaNiTa

Anlijoos: ingen aning gumman men om man bara blöder utan klumpar så har den aldrig fäst men om det är klumpar så har den fäst och släppt. Så har jag uppfattat det iallafall. Jag hade ju jättemycket graviditets symtom. Sen hjälpte jag min syster att flytta och lyfte lite lätta saker osv kände att det högg till i livmodertappen och gick på toa. Då kom första blödningen :( så tror att det säkert var något innan men att det sedan släppte :( jag har verkligen inte varit försiktig alls under ruvningen har cyklat, burit, badat haft sex osv och nu har jag läst på andras sidor om att man ska undvika just bad och sex och inte bära eller överanstränga sig :( alla säger så olika. Jag ringde o fråga och då sa de att man ska leva som vanligt. Medan andra sjukhus säger tvärtom. I Spanien säger de att man ska vila de första 48 timmarna efter återföringen. Så visst jag gjorde allt helt fel isåfall men gjort är gjort och jag får helt enkelt ta det lugnt nästa gång. Följ dessa råd gumman så får vi hoppas att det går bättre för dig. Kram

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI