• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • anmaelli
    BigDreams skrev 2011-05-04 19:26:03 följande:
    Hej på er!

Tänkte att jag kunde hoppa i här. Vi fick veta idag att det blir ICSI för oss, i uppsala. I slutet på maj börjar jag med puregon och korta metoden. Om allt flyter på så hinner vi med ett försök före sommaren.

Vi har försökt sen oktober 2008 och började utredning i januari. Vi har tidigare gjort en insemination och då upptäcktes det att det bara fanns 200 000 spermier kvar efter tvätt. Vi fick efter det göra en spermieanalys med liknande resultat.

Nu är vi igång och får en riktig chans att lyckas!
    Välkommen!
    Vad roligt med lite nya ansikten i tråden!

Skriv gärna in dig på listtråden på:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

Lycka till nu!
  • anmaelli
    lillamillan skrev 2011-05-04 20:13:40 följande:
    anlijoos: Grattis till den goda "skörden", nu håller vi tummarna på många toppembyon så ni får till frysen oxå. Själv har jag äggplock på fredag. På mina progresteron vagitorier står det att man kan ta de både vaginalt och rektalt så jag tog upp det med barnmorskan på kliniken. Upptaget blir precis samma så jag har tänkt ta rektalt de gånger jag inte kan ligga ner efteråt. Skönt att kunna variera lite så blir man inte så sårig, förra gången blev jag torr och småsårig av progresteronet.
    Ah, tack för tipset! och tack för tummarna :)

Jag förstod att man kunde ta de rektalt, men det lät som att de föredrog att man tog de vaginalt, att man tog upp det bättre då? Men men... det ska nog gå bra. Jag kommer åtminstone kunna halvsitta/halvligga på jobbet, så det bör ju inte göra nån större skillnad tycker jag. Känner jag att det inte funkar får jag ringa och kolla igen vad de menade med att det var bättre att ta de vaginalt.

Vet du när du får komma igång igen?
  • anmaelli
    Meloti skrev 2011-05-04 20:55:21 följande:
    Hoppar in här. Har börjat med sprutorna idag. nästa vecka ultraljud och prem vecka för ÄP v20!!!
    Välkommen!
    Spännande :)

Första försöket?
  • Meloti
    anmaelli skrev 2011-05-04 21:08:47 följande:
    Välkommen!
    Spännande :)

Första försöket?
    ja 1 a försöket, nervöst
  • lillamillan
    anmaelli skrev 2011-05-04 21:07:32 följande:
    Ah, tack för tipset! och tack för tummarna :)

Jag förstod att man kunde ta de rektalt, men det lät som att de föredrog att man tog de vaginalt, att man tog upp det bättre då? Men men... det ska nog gå bra. Jag kommer åtminstone kunna halvsitta/halvligga på jobbet, så det bör ju inte göra nån större skillnad tycker jag. Känner jag att det inte funkar får jag ringa och kolla igen vad de menade med att det var bättre att ta de vaginalt.

Vet du när du får komma igång igen?

Jag är ju igång för fullt nu, om 40 minuter ska jag ta ägglossningssprutan och på fredag kl 10:00 så är det dax för äggplock. Planerat ET på måndag om jag nu mot förmodan inte får fler än fem toppembyon för då odlar de i 5 dagar istället och då blir det ET på onsdag. Men såg inte ut att bli tillräckligt många för att det skulle kunna ske Hade 7 äggblåsor i måndags men det va inte så många som va tillräckligt stora så skörden blir nog dessvärre inte så lyckad denna gången. Men men behövs ju bara ett av bra kvalitet för ET.

Ska du ta progresteron 3 gånger dagligen eller? För jag ska bara ta morgon och kväll så då tänkte jag ta morgondosen rekalt och kvällsdosen vaginalt. Så slipper man ligga ner så länge på morgonen.

• phillie12

Välkommen till tråden BigDreams! :) Med ICSI är allt möjligt! ;) Stort lycka till till att börja med!

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • Teecee

Hej!
    Jag hoppar in här för jag har läst i tråden länge och har nog lämnat någon kommentar nån gång. Skälet till att jag hoppar in nu är att jag tycker att det är intressant att se hur olika klinikerna gör. Vi går på RMC i Malmö och där är det TD 14 och jag har fått Crinone efter ÄP. Crinone tar man bara 1 gång om dagen, gärna på morgonen för man ska vara i rörelse efter man tagit den.

När livet ger dig citroner, gör saft!
  • anmaelli
    Meloti skrev 2011-05-04 21:20:44 följande:
    ja 1 a försöket, nervöst
    Känner igen känslan, men jag vet inte om jag är nervös, mer förväntansfull och förhoppningsfull!
    Det bara SKA bli bebis nu, nåt annat finns inte.
  • anmaelli
    lillamillan skrev 2011-05-04 21:24:38 följande:

Jag är ju igång för fullt nu, om 40 minuter ska jag ta ägglossningssprutan och på fredag kl 10:00 så är det dax för äggplock. Planerat ET på måndag om jag nu mot förmodan inte får fler än fem toppembyon för då odlar de i 5 dagar istället och då blir det ET på onsdag. Men såg inte ut att bli tillräckligt många för att det skulle kunna ske Hade 7 äggblåsor i måndags men det va inte så många som va tillräckligt stora så skörden blir nog dessvärre inte så lyckad denna gången. Men men behövs ju bara ett av bra kvalitet för ET.

Ska du ta progresteron 3 gånger dagligen eller? För jag ska bara ta morgon och kväll så då tänkte jag ta morgondosen rekalt och kvällsdosen vaginalt. Så slipper man ligga ner så länge på morgonen.

lillamillan:
    Ah, då är vi ju jättelika i tiden :)

Vet du vad anledningen är att de odlar 2, 3 eller 5 dagar?

Jag ska ta progesteron 3 ggr/dag. Har gått bra hittils, och om du bara tar 2 ggr så känns det ju inte hela världen om jag tar den mitt på dagen sittandes.... jag menar då har ju vissa bedömt det tillräckligt med 2 ggr/dag, eller finns det någon annan anledning till att du bara tar den 2 ggr/dag?
    Sambon har lovat att gå upp i tid och fixa med katterna och frukost m.m. så jag hinner ligga kvar i sängen på vardagsmorgnarna, så mitt problem är endast den mitt på dagen.
  • Skrollansmamma

Tänkte bara skriva mina erfarenheter gällande proggisarna. Jag tog mina tre gånger per dag, men låg aldrig ner förutom på kvällen. Nån gång ramlade vaggisen ut o då stoppade jag in en till. Så jag fick nog inte ut 100% av mina men det gick ju ganska bra ändå :) är i v 17...

Jag fick aldrig den informationen från kliniken.

Lycka till alla

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI