• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Fru xx

Jag vill inte göra någon ledsen, jag tänkte också precis som ni att det är "bättre" ifall det är manlig faktor men vet nu av egen erfarenhet att det inte alls var "bättre", inte för oss i alla fall. Har gjort 6 icsi med återföring av ett eller två embryon varje gång men blev aldrig gravid. Har undersökts sjuttioelva gånger av olika läkare och alla säger bara att allt ser perfekt ut. Har alltid haft fin livmoder, perfekt slemhinna, bra äggkvalitet och bra hormonvärden. Mannen har nedsatt spermiekvalitet på flera parametrar, bland annat dåligt DFI, det ska inte påverka vid ICSI säger dom men jag undrar... De kan inte säga varför det inte tagit sig, det är något fel på embryona fast de ser fina ut på ytan. Men varför är det fel på embryona? Tänker att kanske det är något kromosomfel eller nåt på spermierna, eftersom så många av dem är defekta. Eller så kanske vi inte passar ihop. Eller så är det något fel på mina ägg ändå fast de säger säger att de är bra, de kanske inte kan se det. Vet flera par med manlig faktor som gjort ICSI som inte sett skymten av ett plus så man undrar ju... Kliniken har faktiskt sagt att det kan hjälpa att byta ut ena parten. Så nu har vi precis börjat med donatorinsemination istället. Lycka till alla kämpar!

• Meloti
    lillamillan skrev 2011-05-05 12:26:58 följande:
    Meloti: Vi har oxå manligfaktor och har gjort icsi vid vårt ivf. Inga fel har hittats på mig men ändå misslykades vårt första försök. Så även om man kanske har större chans att få äggen befruktade så fäster de enbart om de är "programerade" att bli barn och långt ifrån alla befuktade ägg är det. Så förklarade Sophia Hemmet det för oss.

Anlijoos: Vid vårt första ivf-fösök så gick vi på Sophia hemmet. Där använde man cinone 1gång om dagen med början dagen efter et. Nu vid vårt andra försök så har vi bytt till ivf-kliniken och där använder de sig av progresteron vagitorier. Då ska jag ta en morgon och en kväll med början dagen före et. Sen vet jag andra som tar 3st dagligen. Så det beror lite på vad just din klinik tror sig är bäst. Alla tycker och tror olika. Sen med odligen är det oxå olika. Sophia Hemmet odlar endast till dag 2, de tror absolut inte på långtidsodling. Ivf-kliniken tror mer på att odla till blastocyster och då odlas de i 5 dagar. Men för att kunna odla till dag 5 vill de att man dag 2 har minst 5 bra embyon annars finns risken att det inte finns något levande kvar dag 5. Vi kommer antagligen inte att ha 5 topp dag 2 så de har planeat in oss tidigare. Om dag 2 infaller på en söndag som det blir för oss så sätter de in på dag 3 istället men om dag 2 skulle infalla sig på lördagen så sätter de in på dag 2. De ansåg att det inte spelade så stor rol om det är dag 2 eller 3 men embyologerna tittar till embyona varje dag trots helg.

Så på det hela beror allt på vad kliniken man går på tror. Alla tycker och tror olika och forskningen är inte så långt framskriden så att de kan säga att så här är det.
    Visst är det så!
  • Meloti
    Fru xx skrev 2011-05-05 12:29:27 följande:
    Jag vill inte göra någon ledsen, jag tänkte också precis som ni att det är "bättre" ifall det är manlig faktor men vet nu av egen erfarenhet att det inte alls var "bättre", inte för oss i alla fall. Har gjort 6 icsi med återföring av ett eller två embryon varje gång men blev aldrig gravid. Har undersökts sjuttioelva gånger av olika läkare och alla säger bara att allt ser perfekt ut. Har alltid haft fin livmoder, perfekt slemhinna, bra äggkvalitet och bra hormonvärden. Mannen har nedsatt spermiekvalitet på flera parametrar, bland annat dåligt DFI, det ska inte påverka vid ICSI säger dom men jag undrar... De kan inte säga varför det inte tagit sig, det är något fel på embryona fast de ser fina ut på ytan. Men varför är det fel på embryona? Tänker att kanske det är något kromosomfel eller nåt på spermierna, eftersom så många av dem är defekta. Eller så kanske vi inte passar ihop. Eller så är det något fel på mina ägg ändå fast de säger säger att de är bra, de kanske inte kan se det. Vet flera par med manlig faktor som gjort ICSI som inte sett skymten av ett plus så man undrar ju... Kliniken har faktiskt sagt att det kan hjälpa att byta ut ena parten. Så nu har vi precis börjat med donatorinsemination istället. Lycka till alla kämpar!
    alla sånna risker finns ju absolut. Men man tänker på alla fördelar och nackdelar hela tiden. Tror jag ska sluta fundera ett tag ;)
  • HaBaNiTa

Har TD imorgon men nu har jag blödit sen i måndags och idag är det lite mera. Så här är det kört :( ska testa imorgon iallafall eftersom man ska meddela sjukhuset. Hoppas de ger oss en tid på en gång för att göra vår första FET hoppas den lilla eskimån vill vara kvar då!!! Kram på er alla och fortsätt kämpa. Här ger vi inte upp föränn det blir bebis!!!

• Skrollansmamma

Det finna givetvis alltid skräckexempel och solskenshistorier. Fokusera på de bra ni hör, det tror jag på för bästa resultat!!!

• abovo

Hej på er!

Jag brukar tjuvläsa er tråd lite. ;) Vi har också gjort IVF pga manlig faktor och vi hör till dem som har haft den fantastiska turen att lyckas på första insättningen! Idag är miraklet snart 4 månader.

Ville bara säga en sak om progesteronvagiatorerna som jag inte visste i början, nämligen att de ska föras in med den platta änden för det är tydligen lättare för slidmusklerna att knipa den "pilaktiga" delen på väg ut. När jag ändrade håll tyckte jag att mindre rann ut och jag låg nog aldrig ner. Försökte sitta ner några minuter direkt efter, men lyckades inte ens med det ibland.  

Lycka till, håller mina tummar för er!
    Kram

• Meloti
    Skrollansmamma skrev 2011-05-05 13:08:30 följande:
    Det finna givetvis alltid skräckexempel och solskenshistorier. Fokusera på de bra ni hör, det tror jag på för bästa resultat!!!
    Håller med vi måste fokusera på de bra>!!!
  • anmaelli

Vad härligt att ni lyckades på första försöket frugg! Jag hoppas vi är fler i tråden som ska få uppleva det :)
    Hur gammal var du då?

Får testa att föra in dem med den platta ända först nästa gång.

Kram!

• anmaelli
    Fru xx:
    Beklagar att ni inte har lyckats, och håller tummarna för att ni lyckas med donatorinsemination!

kram!
  • anmaelli
    lillamillan: Ja, visst är det så att alla gör olika, och man vet ju inte själv vad som är bäst. Statistiken på klinikerna är ju relativt lika om jag förstått det hela rätt så det finns bara olika sätt att göra det på.

De ringde aldrig från kliniken idag iaf. Nu kan man pusta ut och det betyder ju åtminstone att det blir återföring imorgon.  Vad har ni för erfarenheter om återföring? Smärtsamt, busenkelt eller vad kan jag förvänta mig? Känns inte som man vill "ha in" nånting där nere efter gårdagen
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI