• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • lillamillan
    anmaelli skrev 2011-04-28 20:57:14 följande:
    Nu tror jag att jag har frågat dig detta innan Förlåt om jag är tjatig... hehe.
    Jag skrev ett mail till RMC och nu hoppas jag bara att de ska svara. Det står ju i alla instruktioner att man efter sprutstart ska ta det lugnt med träning, men då borde det ju stå alkohol också om det vore så tycker jag. Så hör jag inget kommer jag nog dricka lite åtminstone.
    Anledningen till att man ska ta det lugnt med träningen är att äggstockarna blir tunga och ömma när man stimulerar till många ägg. Inte bra att träna för hårt då, den infon har jag fått båda gånerna.
  • anmaelli
    lillamillan skrev 2011-04-28 21:01:43 följande:
    Anledningen till att man ska ta det lugnt med träningen är att äggstockarna blir tunga och ömma när man stimulerar till många ägg. Inte bra att träna för hårt då, den infon har jag fått båda gånerna.
    Ja, jag ifrågasätter inte att man inte ska träna, men jag ifrågasätter att om de säger att man inte bör göra en sak så borde det stå med allt som man inte bör, OM det nu är så att man inte heller bör dricka alkohol. Annars kan man tolka det som att det är endast det som står med som man bör undvika, och inget annat....

Hur går det för dig lillamillan?
  • Aurora1979

Anlijoos: Ja alltså de brukar nog säga att man ska dra ner på alkhol under stimulering men om det var jättefarligt hade dom så klart sagt till.

• anmaelli
    Aurora1979 skrev 2011-04-28 21:15:45 följande:

Anlijoos: Ja alltså de brukar nog säga att man ska dra ner på alkhol under stimulering men om det var jättefarligt hade dom så klart sagt till.

Mm, jag tycker det, men samtidigt vill man ju inte känna att man kunde gjort något mer för att öka förutsättningarna... vi får se hur jag gör :)
  • Aurora1979

Blanda ut lite vin med något annat så det inte blir så starkt? Haha... gör jag alltid. Ja ingen alkhol alls nu förstås. ;) 

• lillamillan
    anmaelli skrev 2011-04-28 21:11:52 följande:
    Ja, jag ifrågasätter inte att man inte ska träna, men jag ifrågasätter att om de säger att man inte bör göra en sak så borde det stå med allt som man inte bör, OM det nu är så att man inte heller bör dricka alkohol. Annars kan man tolka det som att det är endast det som står med som man bör undvika, och inget annat....

Hur går det för dig lillamillan?
    De har aldig sagt något till mig om alkohol men skadar säkert inte att dra ner på den om man festar mycket. Men ett glas vin då och då kan ju inte skada, man är ju inte gravid ännu.

Vi har precis börjat på vårt andra icsi-försök. Denna gången kör vi korta metoden, är på sprutdag 4 i dag. Får hoppas att det går bättre denna gången.

Hur går det för er då? Har inte läst hela tråden, är bara inne ibland.
  • anmaelli

God förmiddag!
    Jag drack ingenting igår, bara fuktade läpparna lite för att låtsas... sen fick sambon byta glas med mig emellanåt Det funkade! Tror jag iaf...

Däremot så blev det hektiskt med sprayande och sprutande... var ute och hade ingenstans att ta vägen med sprutan så blev superstressad, och fick åka hem. Tog sprutan 30 min senare än vanligt, men glömde nässprayen och kom på den 10 min efter, alltså 40 min senare än vanligt, så nu är jag nojig att det ska strulat till det. Vad jag förstod så tar man den för att inte få ägglossning, kan det verkligen vara så att jag får ägglossning nu? Åhhh, så irriterande!!!

RMC:s svar på mina funderingar kring alkohol och exakta tider med sprayande och sprutande var att nässprayen ska man ta så exakt som möjligt (+/- 10 min), och att man skulle ta injektionerna ungefär samma klockslag varje kväll.

Alkohol ska man vara restriktiv med kring ÄP och ET för att få så bra äggkvalitet som möjligt.

Jag hatar ord som UNGEFÄR och RESTRIKTIV, det kan man ju tolka helt olika från person till person....

Imorgon blir det blodprov och på måndag blir det VUL och så får jag reda på hur det ser ut. Börjar bli nervös nu. Så rädd att vi kommer misslyckas innan vi ens kommit till ÄP och ET.

Lycka till lillamillan, har du ägg i frysen nu då så du slipper ÄP?

Ha en mysig lördag tjejer!

• anmaelli
    lillamillan skrev 2011-04-30 16:14:45 följande:
    Vi fick inga till frysen förra gången så det blir ett färskt försök.
    Ah, vad tråkigt! :( Hur många äggblåsor hade du?
  • anmaelli

Då var det äntligen dags för ÄP på onsdag! :)

Vad på VUL idag och de hittade ca 15 äggblåsor mellan 15 - 20 mm. Ingen aning om det är bra eller dåligt, men det lät som läkaren var nöjd. Vad har ni haft?

Nu hoppas jag bara att allt ska fortsätta fungera så smidigt som det ändå har gjort hittils. Magen börjar dock bli ordentligt svullen och jag känner mig väldigt uppblåst.

Har försökt hitta ett hotell i Linköping idag för att bo över natten till onsdag då vi ska vara på sjukhuset tidigt på morgonen, men det finns inte ett hotell i hela Linköping ledigt :( Inte roligt alls, då blir det att gå upp mitt i natten då. Inte precis vad man behöver känns det som, men men det får gå det också.

Hur är det med dig habanita?

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI