• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • HaBaNiTa

Bra nyheter är iallafall att jag precis nyss fick ett brev om att vi nu har 6 st frysisar (innan vart det 4st) så nu har vi 6 chanser till innan ny ÄP måste göras! Känns skönt att det finns 6 guldägg kvar hihi. Hoppas så klart att det är en bebis i magen annars hoppas jag vi hinner med en frysis innan de stänger för sommaren! Kram på er allihopa

• anmaelli
    Habanita:
    Tack för uppdateringen och för tummarna! Jag vet faktiskt inte om det blir ICSI eller vanlig IVF. I början när vi fått reda på att mannen hade få och slöa spermier sa de direkt ICSI, men sen så verkade det som att resultatet inte var så dåligt som vi först fick information om så det kunde ändå bli aktuellt med IVF. Sedan har inte det nämnts alls så kanske det beror på resultatet? Kan de testa med lite både och?

Vad jobbigt att du börjat blöda, men skönt som sagt att du fick en hel del till frysen!! Håller tummarna för att det finns en liten räka i magen och om inte att du hinner med en omgång till innan sommaren.

phillie10: Jättebra ju :) Jag försöker tänka att det kan ta 3 ggr innan vi lyckas... såklart kan det ta längre, men det känns som att 3 ggr är fullt normalt att det tar. Har du kört långa metoden de ggr:na?

Kram!
  • HaBaNiTa

Tack fina anlijoos jo vi får väl hoppas på det eller att jag hinner med en frysis! Jo de kommer nog gå efter spermierna som lämnas den dagen då ÄP görs och finns det få spermier så gör de väl ICSI annars kanske de väljer att göra både och. Det kommer gå superbra ska du se kram ;)

• Aurora1979

Anlijoos: Tror att man ofta gör ICSI på hälften av äggen och vanlig IVF på andra hälften när man har lite tveksamma resultat på spermaproverna? Så ser man vilket av sätten som funkar bäst. Vi har ju bara ICSI på våra och ja det funkade ju rätt bra det. Vi lyckades på 3:e gången gillt. Så det är nog bra att försöka räkna med att det kan ta ett par gånger innan man lyckas även om det är lika vanligt att det funkar första gången.

Habanita: Verkligen bra resultat för er med så många fina ägg i frysen. Räcker till både första, andra och tredje barnet det där. ;)

Phillie: tror att jag sagt grattis i din blogg. Om inte så säger jag GRATTIS här! Gravid

• phillie12

Det tror jag du har! :) Men TACK ändå här också! :) Fantastiskt! 

Ja grattis till så många ägg i frysen habanita!

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • HaBaNiTa
    Aurora1979 skrev 2011-05-03 17:03:52 följande:
    Anlijoos: Tror att man ofta gör ICSI på hälften av äggen och vanlig IVF på andra hälften när man har lite tveksamma resultat på spermaproverna? Så ser man vilket av sätten som funkar bäst. Vi har ju bara ICSI på våra och ja det funkade ju rätt bra det. Vi lyckades på 3:e gången gillt. Så det är nog bra att försöka räkna med att det kan ta ett par gånger innan man lyckas även om det är lika vanligt att det funkar första gången.

Habanita: Verkligen bra resultat för er med så många fina ägg i frysen. Räcker till både första, andra och tredje barnet det där. ;)

Phillie: tror att jag sagt grattis i din blogg. Om inte så säger jag GRATTIS här! Gravid
    tack gumman ja det känns tryggt och bra om det inte funkar denna gång. Pratade med RPC och de sa att vi hinner med en frysis innan de stänger för sommaren men att jag inte ska vara så negativ för man kan faktiskt blöda lite i början av graviditeten. Känns si så där för det känns rätt misslyckat nu eftersom jag knappt har några symtom kvar. Men håller tummarna till på fre iallafall. Har ju två barn från mitt förra förhållande och med andra barnet så blödde jag lite  i 2 dagar innan jag plussade och idag är det barnet 6år så visst kan det ske mirakel =) ska fortsätta hoppas men ändå vara förberedd på att det tar några gånger innan man lyckas. Bättre att vara förberedd på det värsta. kram{#emotions_dlg.flower}
    phillie12 skrev 2011-05-03 17:14:39 följande:
    Det tror jag du har! :) Men TACK ändå här också! :) Fantastiskt! 

Ja grattis till så många ägg i frysen habanita!
    Tack gumman jo det känns bra att ha så många frysisar. Kanske tar ett antal gånger med både den första och andra barnet. Har lite mensvärk nu =( blöder super lite men vill inte vara negativ, samtidigt som jag ställer in mig på att det är kört denna gång.  Hur mår du??? Grattis igen (vet att jag grattat dig förr) njuuuut av det fina Hjärta KRAM
  • anmaelli

Hejsan,
    Då var vi hemkomna efter ÄP. Det har varit en lång dag, men det har gått bra.

Det gjorde ont när de plockade från ena äggstocken, då trodde jag jag skulle tuppa av och jag fick en ordentlig svettattack fastän och de tyckte jag var blek... fick dropp och fick vila, men blev snabbt piggare.

Mannens prov var de också nöjda med så det blir vanlig IVF för oss. Det blev vi lite förvånade över då vi var så inställda på ICSI, men de vet ju bäst :)

Känns jättebra och vi är glada och nöjda med de 17 ägg vi fick ut. Sambon fällde några tårar när det "var över" och vi fått resultatet.  Hoppas att det blir många fina embryon nu så att vi får några till frysen.

Vet ni förresten om det är samma dag som ÄP som man börjar med progesteron? Hur gör ni när ni jobbar med det där att man ska ligga ner i 30 min... känns inte helt lätt att lösa när man är på jobbet. Och hur långt in ska man föra den?

På fredag smäller det, sen är det TD 20/5.

Kram!

• Aurora1979

Anlijoos: Grattis till en bra äggskörd! :) nu inväntar vi ett bra resultat med många fina embryon. Jag hade lika många äggblåsor som dig. :)

• anmaelli
    Aurora1979 skrev 2011-05-04 17:36:14 följande:
    Anlijoos: Grattis till en bra äggskörd! :) nu inväntar vi ett bra resultat med många fina embryon. Jag hade lika många äggblåsor som dig. :)
    Tack! Känns så skönt att ännu en milstolpe är avklarad.
    Hur många  fick ni befruktade och hur många kunde ni frysa?
  • Aurora1979

Anlijoos: Vet inte hur många som blev befruktade faktiskt. Men vi fick 3 fina till frysen och ett till mig på ET. Nu har vi en kvar i frysen. Tror att flera av mina äggblåsor kan ha varit omogna plus att min mans spermier ju fick plockas ut via testiklarna så de var kanske inte av bästa kvalitet heller.

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI