anmaelli skrev 2011-03-11 21:16:16 följande:
Åh, vad gulliga ni är som svarat så utförligt på mina frågor! :)
Antar att jag får pregnyl och vaggitorier (eller motsvarande mediciner) senare under behandlingen.
Så här svarade kliniken på mina frågor kring om man måste förvara pregnylen i kylskåp samt min mensstart:
Det viktiga är att Puregonet ej utsätts för temperaturer över 25 grader, det är det ju sällan inomhus, men för att vara på den säkra sidan är det ju bra att förvara det i kylen. Ofta finns det ju faktiskt en kyl på hotellrummen, kanske kan du lägga in sprutan där?
Jag tror inte vi i efterhand kan komma fram till exakt dag för mensstart, jag tror att det blir bra som vi gjort. Alltså inget du behöver fundera över.
Det låter ju som att det kommer vara hanterbart iaf. Ska passa på att fråga på hotellet om man kan få ett rum med minibar nu nästa gång jag är iväg...
Kram och ha en mysig helg!
I fass står det så här: Förvaras i kylskåp (2°C–8°C). Får ej frysas. Förvara cylinderampullen i ytterkartongen. För patientens bekvämlighet kan PUREGON förvaras vid eller under 25ºC under en sammanhängande period på maximalt 3 månader
Detta betyder ju att den kan stå i rumstemperatur. Låt inte den stå på ett varmt ställe eller i direkt solljus för då kan den ju bli för varm. Man brukar bara förvara de i kylskåp fram tills att man börjar använda dem. Hade varit skillnad om det stått att den ska förvaras i kylskåp och användas omedelbart efter att man tagit ut den.
Lycka till!