-
-
anmaelli skrev 2011-05-04 21:07:32 följande:Ah, tack för tipset! och tack för tummarna :)
Jag förstod att man kunde ta de rektalt, men det lät som att de föredrog att man tog de vaginalt, att man tog upp det bättre då? Men men... det ska nog gå bra. Jag kommer åtminstone kunna halvsitta/halvligga på jobbet, så det bör ju inte göra nån större skillnad tycker jag. Känner jag att det inte funkar får jag ringa och kolla igen vad de menade med att det var bättre att ta de vaginalt.
Vet du när du får komma igång igen?Jag är ju igång för fullt nu, om 40 minuter ska jag ta ägglossningssprutan och på fredag kl 10:00 så är det dax för äggplock. Planerat ET på måndag om jag nu mot förmodan inte får fler än fem toppembyon för då odlar de i 5 dagar istället och då blir det ET på onsdag. Men såg inte ut att bli tillräckligt många för att det skulle kunna ske Hade 7 äggblåsor i måndags men det va inte så många som va tillräckligt stora så skörden blir nog dessvärre inte så lyckad denna gången. Men men behövs ju bara ett av bra kvalitet för ET.
Ska du ta progresteron 3 gånger dagligen eller? För jag ska bara ta morgon och kväll så då tänkte jag ta morgondosen rekalt och kvällsdosen vaginalt. Så slipper man ligga ner så länge på morgonen. -
Meloti: Vi har oxå manligfaktor och har gjort icsi vid vårt ivf. Inga fel har hittats på mig men ändå misslykades vårt första försök. Så även om man kanske har större chans att få äggen befruktade så fäster de enbart om de är "programerade" att bli barn och långt ifrån alla befuktade ägg är det. Så förklarade Sophia Hemmet det för oss.
Anlijoos: Vid vårt första ivf-fösök så gick vi på Sophia hemmet. Där använde man cinone 1gång om dagen med början dagen efter et. Nu vid vårt andra försök så har vi bytt till ivf-kliniken och där använder de sig av progresteron vagitorier. Då ska jag ta en morgon och en kväll med början dagen före et. Sen vet jag andra som tar 3st dagligen. Så det beror lite på vad just din klinik tror sig är bäst. Alla tycker och tror olika. Sen med odligen är det oxå olika. Sophia Hemmet odlar endast till dag 2, de tror absolut inte på långtidsodling. Ivf-kliniken tror mer på att odla till blastocyster och då odlas de i 5 dagar. Men för att kunna odla till dag 5 vill de att man dag 2 har minst 5 bra embyon annars finns risken att det inte finns något levande kvar dag 5. Vi kommer antagligen inte att ha 5 topp dag 2 så de har planeat in oss tidigare. Om dag 2 infaller på en söndag som det blir för oss så sätter de in på dag 3 istället men om dag 2 skulle infalla sig på lördagen så sätter de in på dag 2. De ansåg att det inte spelade så stor rol om det är dag 2 eller 3 men embyologerna tittar till embyona varje dag trots helg.
Så på det hela beror allt på vad kliniken man går på tror. Alla tycker och tror olika och forskningen är inte så långt framskriden så att de kan säga att så här är det. -
Anlijoos: du ska minst vänta en vecka så att ägglossningssprutan hinner gå ur kroppen. Förra gången hade vi TD 14 dagar efter ET men nu är det 18 dagar då vi bytt klinik. Jag testade ganska tidigt förra gången men räknade då ut min vanliga sk bim och testade då även om det va flera dagar innanTD. Men klinikerna gillar inte alls att man fusktestar
-
När man fyllt 38 år kan man ha rätt att föra in två embyom men det är inte en självklarhet trots åldern, det är lite olika på olika kliniker. Det är Socialstyrelsens riktlinjer som reglerar bestämelserna om insättning.
-
Undrar lite desperat om det det finns någon som har någon orgalutran att sälja. Behöver minst en till för att kunna starta behandling nästa vecka och de är restade hos leverantören!
-
Fick recept på ersättningsprodukten men den är oxå restad
-
Jag bor i Solna. Om du bor långt bort kan jag sätta in portopengar åt dig om du kan skicka den.
-
Usch då, äter inget vidare. Hoppas du kryar på dig snart och art hcg fortsätter att öka!
-
Meloti: om man gjort icsi ellervanlig IVF spelar ingen roll för när det fäster. Det som spelar roll är hur många dagar som embryot odlats. En 4cellig tar ju längre tid innan den fäster än en blastocyst som är odlad i 5 dagar istälet för 2 dagar som en 4 cellig är odlad.
-
Crinone retar slemhinnan och då kan det blöda lite. Och blöder det bara lite så kommer det ju inte ut utan fastnar i den torkade crinonen. Då blir crinonen brun. Ingen fara så länge du inte blöder mycket.
-
Glad gubbe på ägglossningsstickan borde väl symbolisera tiden när man tar ägglossnignssprutan, sen uppehåll en dag och sen ägguttag och sen två till fem dagar till insättning. Borde väl vara ungefär samma tidsplan vid FET, men det är bara min gissning
-
massadillan skrev 2011-08-30 20:58:22 följande:Hörrni duktiga tjejjor! Kom på att jag undrade en sak om olika odlingsstadier. Varför blastisar osv. Vi har bara 2dygnsodlade. Varför odlar de inte de längre? Är det inte alla kliniker som gör det eller? Varför odlas de olika långa är nog min fråga?
Olika kliniker tror lite olika. Där jag går så odldar de till blastocyster om man har fler än fem befruktade ägg dag 2. Där jag gick tidigare odlade de aldig mer än 2 dagar. -
Inom ivf branchen är det mycker vi tycker och tror. Kan inte svara på varför vissa klinker tor att vissa saker funkar bättre och andra tror att det inte är bra. Men kan vara för att det inte finns så mycker forskning att luta sig på så de tolkar det som finns på sitt eget lilla sätt.
-
Hönan skrev 2011-09-03 11:54:55 följande:Hej tjejer o grattis till de framsteg många gjort i tråden! Är nu på min 2:a/3:e ruvdag men har en mensvärk som är otroligt jobbig o orkar inte röra mig speciellt mycket :( känns inte så bra. Detta är vårt tredje försök men andra återföringen. Är det nån här med erfarenhet av värken? Tar nu 3 Vaginala tabletter om dagen Lutinus, vet någon hur jag mer kan påverka att förbättra blodcirkulationen?
Må så gott alla! :)
Hej! Det är vanligt att man har ont i magen dagarna efter ÄP. Jag har haft ont i magen efter båda mina et, och har även gjort ett äp som inte ledde till et och då hade jag oxå ont efteråt. Så tror inte att det är något du behöver oroa dig över. -
massadillan skrev 2011-09-03 16:53:22 följande:Ja de börjar väl fästa då ungefär. jag hade oxå rejäl mensvärk dag 3. Men sedan nada. Jag fick mens på testdag. Men Jag har hört att om det gör ont runt dag 3 så är det för att de försöker fästa , så det kan bara vara gott tecken. Det är så dumt med alla dessa symtom, för de kan verkligen få en att bli knäpp. Men hönan jag tror det kommer att gå bra för dig, så som vi har dansat för digdet kan bara inte gå fel. kraam
Men det beror ju helt på hur många dagar embyrot är odlat. Väldig skillnad på 2 dagars och 5 dagars embyon. -
jazmine25 skrev 2011-09-08 15:25:29 följande:Nu är jag en lycklig ruvare på ett 2 dagars embryo. Den hade 4 fina celler. Jag tyckte embryot såg lite fragmenterat men enligt embrylogen så var den ett toppen embryo
Grattis!
Vart går du, eftersom du fått se embryot . Det har vi aldig fått göra -
Maryhe skrev 2011-09-10 11:32:27 följande:massadillan: det finns andra kliniker i Sverige som inte odlar blastocyster, det är en komplicerad odlingsmetod som alla inte har utvecklat tekniken för.
Ville är ett fint namn. Jag har ju sedan tidigare en Jesper annnars hade det ju kunnat blivit Kasper, Jesper och Jonatan. Men vi måste tänka på att det ska passa bra med italiensk efternamn. Just nu vågar jag inte hoppas på något, det kan ju bli allt mellan 0 och 3....
Sophia hemmet i stockholm säger att det inte finns tillräckligt med forskning som säger att det är bättre med odlig till blastocyster. När de oldar så länge så dör många embyo i odlingsplattorna som skulle kunna bli barn om de satts in i livmodern på dag 2. Sen på kliniken vi går nu på, ivf-kliniken, odlar gärna till blastocyster om man har fler än 5 befruktade ägg, och de odlar även vidare på de som inte går att frysa dag 2 för att ge embryot en chans att "bekänna färg". Så olika kliniker tror på olika saker, mycker tycke och tro inom ifv-branchen. -
Maryhe skrev 2011-09-10 19:54:53 följande:Jo det har jag märkt! Finns så många teorier...
De hade trott på två blastocyster för oss dagen innan, men en tredje ryckte upp sig på slutspurten.
På vår klinik säger de att bara de mest livsdugliga embryona kan bli blastocyster därför förespråkar man det, men långtidsodlar också bara om det blir 5 eller fler. De säger att de har jobbat länge för att kunna utveckla en näringslösning som ger bra resultat, som tex Falun. Men givetvis kan man tappa bra embryon under odlingen.
Sen betyder det ju inte att det leder till graviditet i alla fall.
Men Falun är väl oxå IVF-kliniken eller? För de har ju arbetat fram speciella sätt att frysa dem på oxå så att de inte ska tappa kvalitet. Får jag någon gång 5 befruktade ägg så odlar jag gärna till blastocyster. Får dock enbart några befruktade, 3 , 0 och 1 st på de tre icsi vi gjort. -
Maryhe skrev 2011-09-10 20:06:31 följande:lillamillan: Jo det är IVF kliniken i Falun jag menade. Jag har ju dock gjort IVF/ICSI i Italien på Centro Promea i Turin som också blivit duktiga på blastocyst odling. I Italien får man frysa ner embryon men inte sätta in dem. Övertaliga embryon fryses in för alltid... Så är det när man bor i Påvens land.
Jag fick ta ett tillskott: Inofolic, för att höja min äggkvalitét och antal ägg. Eftersom det behövs bra ägg till dåliga spermier. Spermierna valdes ju också ut med en metod som heter PICSI för att få de med naturligt beteende.
Sökte på fass, verkar inte som om det läkemedlet finns i sverige, eller har jag fel?
Lite lustigt att man får frysa in dem men inte använda dem framöver. Men då dödar man väl dem om de inte överlever upptiningen. Lustigt det där med religigon, för antar att det är därför det är så där.