• lillamillan

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Aurora1979 skrev 2011-02-02 20:24:07 följande:
    Detta är första tråden jag följer som jag är först ut att testa! Känner lite press på mig att lyckas här haha... ;) Men ligger sist i barnafödande osv i alla andra trådar så det jämnar ut sig antar jag.
    Du e inte ensam om att ligga sist i barnafödandet. Jag har alltid varit ensamen kvar när alla andra har plussat. Om vi nu samlas i samma tråd kan ju inte alla av oss bli sist igen. Då e det någon som får vara först, och det kommer säkert att bli du

Håller tummarna för dig!
  • lillamillan
    Aurora1979 skrev 2011-02-06 00:39:22 följande:
    Tyvärr var det inte min tur nu heller. Fick mens nu ikväll... mitt under en middagsbjudning med hela min svärfamilj. Fick gå och hålla in med tårarna hela kvällen .Fy fan!
    Kramar om
  • lillamillan

Såg att ni skrivt om vagitorierna här...jag använder crione som är en vaginalgel som man bara använder en gång varje morgon. Skönt att slippa ta vagitorier 3 gånger dagligen.

• lillamillan

Gonadotropin är ett könshormon och det finns i alla ägglossningssprutor. Det är det hormonet som gör att äggen mognar vid ivf. När man är gravid och tar graviditetstest så mäter testen det könshormonet som hetet human chorionic gonadotropin (hcg)

• lillamillan
    anmaelli skrev 2011-03-11 21:16:16 följande:
    Åh, vad gulliga ni är som svarat så utförligt på mina frågor! :)
    Antar att jag får pregnyl och vaggitorier (eller motsvarande mediciner) senare under behandlingen.

Så här svarade kliniken på mina frågor kring om man måste förvara pregnylen i kylskåp samt min mensstart:

Det viktiga är att Puregonet ej utsätts för temperaturer över 25 grader, det är det ju sällan inomhus, men för att vara på den säkra sidan är det ju bra att förvara det i kylen. Ofta finns det ju faktiskt en kyl på hotellrummen, kanske kan du lägga in sprutan där?
    Jag tror inte vi i efterhand kan komma fram till exakt dag för mensstart, jag tror att det blir bra som vi gjort. Alltså inget du behöver fundera över.

Det låter ju som att det kommer vara hanterbart iaf. Ska passa på att fråga på hotellet om man kan få ett rum med minibar nu nästa gång jag är iväg...

Kram och ha en mysig helg!
    I fass står det så här: Förvaras i kylskåp (2°C–8°C). Får ej frysas. Förvara cylinderampullen i ytterkartongen. För patientens bekvämlighet kan PUREGON förvaras vid eller under 25ºC under en sammanhängande period på maximalt 3 månader

Detta betyder ju att den kan stå i rumstemperatur. Låt inte den stå på ett varmt ställe eller i direkt solljus för då kan den ju bli för varm. Man brukar bara förvara de i kylskåp fram tills att man börjar använda dem. Hade varit skillnad om det stått att den ska förvaras i kylskåp och användas omedelbart efter att man tagit ut den.

Lycka till!
  • lillamillan

Man ska inte träna hårt under stumuleringen heller då äggstockarna blir stora och svullna.

• lillamillan

Jag fick info att nässprayen inte var så viktig med tiden. Men att sprutorna alltid skulle tas samma tid varje kväll.

• lillamillan
    anmaelli skrev 2011-04-28 20:57:14 följande:
    Nu tror jag att jag har frågat dig detta innan Förlåt om jag är tjatig... hehe.
    Jag skrev ett mail till RMC och nu hoppas jag bara att de ska svara. Det står ju i alla instruktioner att man efter sprutstart ska ta det lugnt med träning, men då borde det ju stå alkohol också om det vore så tycker jag. Så hör jag inget kommer jag nog dricka lite åtminstone.
    Anledningen till att man ska ta det lugnt med träningen är att äggstockarna blir tunga och ömma när man stimulerar till många ägg. Inte bra att träna för hårt då, den infon har jag fått båda gånerna.
  • lillamillan
    anmaelli skrev 2011-04-28 21:11:52 följande:
    Ja, jag ifrågasätter inte att man inte ska träna, men jag ifrågasätter att om de säger att man inte bör göra en sak så borde det stå med allt som man inte bör, OM det nu är så att man inte heller bör dricka alkohol. Annars kan man tolka det som att det är endast det som står med som man bör undvika, och inget annat....

Hur går det för dig lillamillan?
    De har aldig sagt något till mig om alkohol men skadar säkert inte att dra ner på den om man festar mycket. Men ett glas vin då och då kan ju inte skada, man är ju inte gravid ännu.

Vi har precis börjat på vårt andra icsi-försök. Denna gången kör vi korta metoden, är på sprutdag 4 i dag. Får hoppas att det går bättre denna gången.

Hur går det för er då? Har inte läst hela tråden, är bara inne ibland.
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI