• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2011-04-11 21:55:10 följande:
    hej hjärtat jo jag kommer totalt ha sprutat i 14 dagar med imorgon och har varit på 4 besök totalt. På ons är det ägglossingssprutan som gäller och sedan är jag sprutfri på tors. ÄP på fredag och söndag ska jag börja med vagitorierna för att på måndag göra ET. 
    Hoppas du får börja spruta snarast så får vi följas åt, uppdatera efter imorgon så jag får veta hur det går för dig, ska hålla tummar och tår för att du får börja spruta redan imorgon ;) kram 
    Oj, 4 besök var mycket! Menar du under de 14 dagarna som du sprutat? Jag reser mycket i jobbet så jag är lite orolig nu att det ska blir struligt med alla besök...

Vad är vagitorier och hur länge tar man dem?

Har du sprutat med puregon? Jag har försökt läsa lite och tycker det verkar vara en hel vetenskap att förstå det där!!! Livrädd att man kommer göra fel.

Jag uppdaterar efter besöket imorgon hur det har gått! Jag har sprutat med Suprecur och har inte kännt av några biverkningar alls så jag undrar om jag verkligen är nedreglerad ordentligt...
    imorgon vet jag :)

Godnatt!
  • phillie12

Hej allihop! Här händer det grejer! 
    Habanita, grattis till fina äggblåsor! Du ligger en dag efter mig, jag tar Pregnylen imorgon och så är det ÄP för mig på torsdag! :)  Vad roligt att vi följs åt! 

Anljoos! Vad spännande med VUL imorgon! Första gången sprutade jag 16 dagar o denna gången blir det nog 14, har gjort en hel del besök under tiden också, kanske 3-4 inkl blodprov. Jag hade gonal-f förra gången och puregon denna och måste säga att puregon varit enklare, även om man inte tror det. Vill tipsa om en jättebra sida som min sjuksköterska tipsade mig om: puregon.nu där finns instruktionsfilmer som visar ALLT! Efter att ha tittat på dem kan man inte göra fel! :) Bra va? Men det där med att det ska komma en droppe behöver man visst bara göra första gången, fick vi veta.
    Lycka till!

Kram på er! 

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • HaBaNiTa
    anmaelli skrev 2011-04-11 22:08:23 följande:
    Oj, 4 besök var mycket! Menar du under de 14 dagarna som du sprutat? Jag reser mycket i jobbet så jag är lite orolig nu att det ska blir struligt med alla besök...

Vad är vagitorier och hur länge tar man dem?

Har du sprutat med puregon? Jag har försökt läsa lite och tycker det verkar vara en hel vetenskap att förstå det där!!! Livrädd att man kommer göra fel.

Jag uppdaterar efter besöket imorgon hur det har gått! Jag har sprutat med Suprecur och har inte kännt av några biverkningar alls så jag undrar om jag verkligen är nedreglerad ordentligt...
    imorgon vet jag :)

Godnatt!
    ja första besöket inför sprutstart då de tog prover för att kolla hur mina hormonvärden låg. Sedan VUL med blodprov för att kolla östradiolvärden och sedan två VUL till i fredags och idag. så ca 2ggr/vecka om man ska räkna så. Vagitorier som innehåller progesteron som ska tas 3ggr om dagen i 18 dagar detta ska göra det så naturligt som möjligt för embryot i livmodern. progesteron är det naturliga ämnet som livmodern (kroppen) själv producerar när man blir gravid på naturlig väg. Jag sprutade med puregon och sedan puregon och orgalutran parallellt, ägglossningssprutan heter pregnyl men det finns även andra. Puregonet  kan du inte göra fel på, den ser ut som en insulinpenna och du kommer få all info av barnmorskorna/undersköterskorna och läkaren. Så var inte orolig. Uppdatera imorgon och lycka till Flört
  • anmaelli

Hejsan!
    En uppdatering efter dagens besök...

Allt gick bra och vad jag förstod på läkaren så såg det bra ut. Läkarna från RMC ringer imorgon när de fått svar på proverna så får vi se om jag får börja spruta.

Jag blev visat hur det fungerade med puregonsprutan, och det var mycket enklare än den instruktionsfilm jag har sett där man skulle blanda massa vätska själv... puh! De var nog en gammal film vi hittade då :) Känns skönt och som du säger phillie10 så kan man nog inte misslyckas, känns skönt.

Vet ni när på dagen det är vanligast att de vill att man sprutar? Vill ju helst inte göra det  på jobbet...
    Vagitorier, är det vanliga tabletter? (läste nånstans att de var sprutor, men jag tror att det också är gammal info)

Kram!!

• HaBaNiTa
    anmaelli skrev 2011-04-12 12:27:17 följande:
    Hejsan!
    En uppdatering efter dagens besök...

Allt gick bra och vad jag förstod på läkaren så såg det bra ut. Läkarna från RMC ringer imorgon när de fått svar på proverna så får vi se om jag får börja spruta.

Jag blev visat hur det fungerade med puregonsprutan, och det var mycket enklare än den instruktionsfilm jag har sett där man skulle blanda massa vätska själv... puh! De var nog en gammal film vi hittade då :) Känns skönt och som du säger phillie10 så kan man nog inte misslyckas, känns skönt.

Vet ni när på dagen det är vanligast att de vill att man sprutar? Vill ju helst inte göra det  på jobbet...
    Vagitorier, är det vanliga tabletter? (läste nånstans att de var sprutor, men jag tror att det också är gammal info)

Kram!!
    man ska spruta på kvällen vi brukar spruta ca20.00.  Vagitorier är suppar som man stoppar upp i slidan. (vissa tror jag får sprutor) kram och vad kul att det gick bra. =) själv är jag super trött och ska försöka vila lite, Hoppas du får börja spruta snart  kram
  • phillie12

Det är säkert en film om Menopur du sett, för den blandar man själv! 
    Vagitorier tar du efter ÄP så det behöver du nog inte oroa dig för än! Jag tar crinone ist för såna vagitorier.
    Ikväll tar jag sista sprutan: Pregnyl! 

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • phillie12

Tack så mycket Aurora! Allt väl med dig?

Jajjamän Habanita! Och du på fredag?

• Aurora1979

phillie: Tack allt är bara bra. Graviditetskrämpor har jag men det tar jag gärna... ;)

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI