• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • anmaelli

Hejsan,
    Vårt problem är min sambos få och slöa spermier, inga fel funna på på mig.

Kram!

• anmaelli
    phillie12 skrev 2011-03-10 09:53:47 följande:
    Tack för era påminnelser om problem (som inte längre är problem)! 

Åh, det är så roligt att läsa om era graviditeter! Vill också vara där snart! Är det verkligen vanligt att man börjar misströsta så som jag efter bara ett misslyckat försök? :(

Aha Villsågärna, då var det ju lite skillnad ja... Men har också för mig att de sagt till oss att de helst inte opererar just eftersom det likagärna kan bli sämre och det vill vi INTE med vår redan låga befruktningsgrad.

Grattis förresten till lilla hjärtat!Hjärta :)  
    Klart vi ska vara där snart phillie10!

Det är inte konstigt att du misströstar lite, men det är ju inte alls ovanligt att man misslyckas de första gångerna. Jag har tänkt att ge det åtminstone 3 ggr utan att ta det för hårt, men sen vet jag ju ändå att jag kommer bli lika besviken varje gång det misslyckas (om det misslyckas).

Hur ligger du tidsmässigt nu förresten?

:)
  • Aurora1979

anlijoos: Hur länge en ampull puregon räcker beror på din dos och hur mycket som är i din ampull. Men misstänker nog att du på ngt sätt måste hålla flera ampuller kylda.

Pregnyl är själva ägglossningssprutan... den allra sista sprutan du tar.

Vagitorier stoppar du upp i underlivet 3 ggr/dag (iaf skulle jag ha 3ggr/dag) efter ÄP och fram till åtminstone din testdag... får du plus kommer du att fortsätta med dem i ett par veckor till. Vagitorierna hjälper slemhinnan att bli tjockare tror jag.

• HaBaNiTa
    anmaelli skrev 2011-03-10 20:36:49 följande:
    Tack för ditt svar habanita!! :)
    Nu lite följdfrågor...

Vad är orgalutran? Läste på lite och förstod det som att det har samma funktion som puregon? Varför tar man både och? Jag har bara hämtat ut puregon och så nässpray Suprecor. Jag förstod att nässprayet ska vara i rumstemperatur.

Hur länge räcker en fyllt spruta med pregon? Jag kan ibland vara borta i en vecka i sträck.

Vad är pregnyl och vaggitorier?

Oj, jisses vad lite jag vet egentligen och snart ska jag ju börja! Lite läskigt faktiskt, men visst ska vi alla plussa!
    Puregon = tillväxt och mognad av äggblåsor/ägg men även öka antalet äggblåsor/ägg
    Orgalutran = förebygger för tidigt ägglossning
    Pregnyl =  stimulerar ägglossning inför äggplockning

Din nässpray suprecur har samma effekt som orgalutranen alltså förebygger att du får för tidigt ägglossning. Sedan läste jag att istället för pregnyl, när man går på sprayen  som du fått, så kommer du få något som kallas för gonadotropin, jag kan ha fel, men så står det iallafall i fass och jag använder ju mig inte av de metoden så jag kan inte säga säkert om det är så men iallafall så kommer du få något som stimulerar ägglossning inför äggplocket Flört

Progesteron Vaggitorier har jag också fått som jag ska ta 3ggr om dagen i 18 dagar står det, usch tycker det låter jobbigt. men det ska man ta efter ÄP för att slemhinnan i livmodern ska bli tjockare och ta emot embryot och inte stötta ut den. (detta händer ju vid en normal graviditet att kroppen själv bildar det ämnet för att exempelvis inte få missfall) detta tar man för att det ska vara en så naturlig miljö som möjligt inne i livmodern när embryot sätts in och undvika missfall. Detta tar man fram till pluset och ca en till två veckor extra efter för att som sagt undvika missfallsrisken.

Man kan få någon gel också istället för vaggitorier har jag hört eller läst någonstans Obestämd

hur som  hoppas du blivit något klokare på det jag skrev nu. kram {#emotions_dlg.flower}
  • Skrollansmamma

Tack för fina grattis, jag ska hålla alla tummar att ni alla är där så snart som möjligt! Det känns så orättvist att inte alla kan få plussa, fan!

Stora kramar till alla superstarka kämpar!

• lillamillan

Såg att ni skrivt om vagitorierna här...jag använder crione som är en vaginalgel som man bara använder en gång varje morgon. Skönt att slippa ta vagitorier 3 gånger dagligen.

• Aurora1979

habanita: haha bättre förklaring från dig... ;) Känns som det var länge sen jag gjorde mitt ÄP nu! (oktober). Men som svar på din fråga om "gonadotropin" så var det är inget jag fick ta iaf.

Jag hade:
    Suprecur spray hela behandlingen (½ dosen efter man började med sprutorna).
    Puregoninjektioner för tillväxt och mognad av äggblåsorna.
    Pregnyl för att stimulera ägglossningen.
    Efter ÄP vagitorier 3ggr/dag i 18 dagar.

• HaBaNiTa

Aurora: ja det är inte lätt att komma ihåg allt det krångliga man gör under IVF. Jag förstod att man kunde få pregnyl efter sprayen men hade hört något om den här andra metoden och läst i Fass men det är ju iof samma sak i slutändan! Kram

• phillie12

Halloj! 
    Bra förklaringar, men jag tror iaf att "gonadotropin" är ett ämne som finns i någon av medicinerna! Bara min gissning! :) 

Jo, jag väntar på min mens för att köra igång igen, kör korta protokollet nästa gång också! :)

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • Aurora1979

phillie: Ja antagligen så finns det (gonadotropin) med i medikamenten på ett eller annat sätt.  Vad det nu är. ;)

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI