• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Skrollansmamma
    Texten längst ner är ett inklipp från ett tidigare inlägg för att förklara vår situation.

Jag skickade detta till patientnänmden för att jag tyckte vi hade blivit felbehandlade och det resulterade i ett samtal från klinikchefen på RMC Malmö - den vidrigaste människan jag mött i hela mitt liv!!

Han ringer mig för att tala om att de har inte gjort något fel- alla män med nedsatt spermiekvalitet utreds via en androlog??? Vilken j-vla skitsnack!!!! Jag lyssnade mest på hans bortförklaringar och sedan ställde jag några frågor som han undvek att svara på. Vi har tidigare fått veta att våra chanser att lyckas på egen han var mindre än 1%. Sedan säger han följande:
    - Jag har sett kvinnor som blivit gravida med sämre spermprov än din mans- så du kanske inte är den mest fertila kvinnan här i världen...
    Jag frågade- så du tror det är fel på mig (torts att jag är utredd till höger och vänster utan att de hittat något fel på mig) och han svarar- ja det är det säkert!

Jag höll på att smälla av, ja sa med ironi i rösten- TACK för din enorma vänlighet, sedan slängde jag på luren i örat på honom. Jag blev så jävla pissförbannad att jag inte visst evad jag skulle ta vägen!!

"Angående det vi pratade om att ev utreda/förbättra mannens simmare. Min man har ett pungåderbråck. När vi fick svar på hans spermaprov och fick besedet att det var IVF som gällde skickades en remiss till IVF samt en remiss till androlog från min gynka. Skitbra tyckte vi- att de även skulle kolla min man. Detta ledde till att vi INTE FICK stå i IVF kö i landstinget förrän han var utredd. Piss tyckte vi som väntat länge nog så vi vända oss privat. Nu ett försök senare och 30 tusenlappar fattigare (som som tur var lyckades!) har min man fått ett besök exakt 3 månader efter remissen skickades. Han var hos andrologen igår och hade förberett sig med en massa frågor. När han kommer dit säger andrologen- det är inte hit du ska, det har nog blivit fel!?!?! Andrologen jobbar inte med sådant utan han ska minsann till en UROLOG! Sedan sa han att för min del skickar jag er till IVF nu. = vi har allstå "väntat" HELT i onödan på detta!! Nu bryr jag mig inte och är superglad att vi gick privat, men hade vi väntat hade jag varit skogstokig nu!! Det går nog inte att beskriva hur arg jag hade varit!

Hur som helst, han skickas nu till en urolog för undersökning. Enligt andrologen gör man inget åt hans bekymmer ur fertilitetssynpunk- man gör IVF. Nu är det så att min man har lite besvär av bråcket och vill ha det väck i alla fall. Adrologen sa att han skulle diskutera med urologen, i vissa fall KAN det förbättra och i enstaka fall tom försämra spermiekvaliteten."
  • HaBaNiTa
    Aurora1979 skrev 2011-03-08 20:11:42 följande:
    habanita: ja det ska bara vara ampuller i paketet... =) Du får sprutan och instruktioner på kliniken.
    ok tack haha jag började fundera på om jag blivit galen hahaha tack gumman och grattiiiiis till pluset Hjärta
  • Aurora1979

villsågärna: jag har läst ditt inlägg någon annanstans och jag vet att jag blev såååå förbannad. Jäkla läkare rent ut sagt!! Hur kan man skylla infertiliteten på dig när det är rätt uppenbart att det är din man som bör utredas!? Och hur kan de vara så inkompetenta att de inte vet vart remissen ska gå??? Och varför kan man inte bara skicka vidare remissen till rätt ställe om den nu kommit fel? Jädra byrokrati-Sverige ibland! Demon

• anmaelli

ÅH! Först och främst...

S T O R T grattis till Aurora79 och IShotMyMan!
    Så himla bra, det verkar som det är en turtråd jag skapade :) Nu är det vi andras tur!
    Jag har precis mailat kliniken angående det här med tiden för min mens start....

En annan sak jag passade på att fråga är det här med att förvara puregonet kallt. hur viktigt är det eg? Jag är bortrest med jobbet ett par dagar per vecka (därför jag är dålig på att skriva här emellanåt) och hur löser man då det när man bor på hotell? Känner inte direkt för att be de förvara det åt mig.... vet ni? Sprutar man bara en gång per dag?

villsågärna, din berättelse är verkligen hemsk. Jag förstår att du blev förbannad, det hade vem som helst blivit!!!! Ska ni gå vidare på något vis med det?

• Aurora1979

anlijoos: Tack! =) Tror inte att puregon är så känsligt. Däremot är pregnylen viktig att ha i kylskåpet. Den sa dem på kliniken att man skulle ta ut precis innan man skulle ta den. Jag lyckades ju ha min i rumstemp i flera veckor så jag var tvungen att hämta ut en ny.

• Skrollansmamma
    anmaelli skrev 2011-03-09 20:50:24 följande:
    ÅH! Först och främst...

S T O R T grattis till Aurora79 och IShotMyMan!
    Så himla bra, det verkar som det är en turtråd jag skapade :) Nu är det vi andras tur!
    Jag har precis mailat kliniken angående det här med tiden för min mens start....

En annan sak jag passade på att fråga är det här med att förvara puregonet kallt. hur viktigt är det eg? Jag är bortrest med jobbet ett par dagar per vecka (därför jag är dålig på att skriva här emellanåt) och hur löser man då det när man bor på hotell? Känner inte direkt för att be de förvara det åt mig.... vet ni? Sprutar man bara en gång per dag?

villsågärna, din berättelse är verkligen hemsk. Jag förstår att du blev förbannad, det hade vem som helst blivit!!!! Ska ni gå vidare på något vis med det?
    Jag har aldrig känt mig så förnedrad som när han sa att det säkerligen var mitt fel att vi inte lyckades, trots att min mans spermier är urkassa. Vi fick höra av läkare att våra chanser att lyckas på egen hand var mindre än 1% och trots det "skyllde" han våra problem på mig. Jag skulle gärna anmäla honom på något sätt, vet bara inte var jag ska vända mig..

Igår var jag på vårt första UL och fick se den lilla/e och ett hjärta som slog, håller alla mina tummar för att ni andra ska få göra det snart som bara den!!!!
  • phillie12

VILKEN JÄVLA IDIOT alltså! Fyyy fan! Jag tycker verkligen att du ska anmäla det till någon, och även om det skulle finnas någonsomhelst substans i det han sa (vilket det inte gör, du är ju gravid) så var det ett jävligt taskigt/klantigt/puckat sätt att säga det på. bara det tåls att anmälas. Jag tycker du ska försöka göra vad du kan för att anmäla gubbstrutten! 
    Men jag undrar, min sambo har ju varit hos en androlog? Han har också haft pungbråck och opererats som liten och de sa inget om någon urolog? Vad gör dom?
    Grattis till det fina lilla hjärtat! Åh, vad jag längtar och hoppas att det snart är våran tur! :)

STORT grattis till er som plussat! :) Har ju redan skrivit grattis i andra trådar, men det tåls att sägas igen!!! Hörrni, jag blev lite nyfiken nu. Kan inte ni som plusat skriva vad det ni hade för prblematik och vilket försök ni blev gravida på och befruktningsgrad och sånt? Har glömt bort allt sånt nu så det kan vara kul att ha lite koll och få lite hopp igen!

Anljoos, jag ska ju också spruta med puregon den här gången och jag frågar alltid hur det ska förvaras... nu kommer jag inte ihåg riktigt bara för det, hehe. Men med gonalen var det iaf att den skulle ligga i kylen fram tills man skulle använda den och då kunde den ligga framme i tre månader. Jo, med puregon tror jag det var att den skulle ligga i kylen tills man skulle använda den och sen kunde den vara framme i 28 dagar eller något sådant. Det är ju besvärligt om man ska ha den i kylen mellan gångerna och sen ta fram den en halvtimme innan för att "värma" å så...

Stor kram till er alla! Vad jag tycker om er trots att vi aldrig setts! :) 

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • anmaelli

Tack för era svar :)
    Jag får se vad de svarar på RMC då. Ni får veta när jag fått svar!!

Stor kram till er, säger som phillie10! Tycker om er och uppskattar detta forum mycket!

• Skrollansmamma
    phillie10 -

Problem - få och slöa spremier. Lyckades med ISCI första försöket. Vi fick ut 9 st ägg och fem befruktade, ett till mig inget till frysen.

Vad gällde urolog/androlog så sa andrologen att det är inte sådant som han jobbar med (alltså ta bort pungÅDERbråck (alltså inte pungbråck). Andrologen förklarade att de absolut inte opererar det ur fertilitetssynpunk. Om man vill ta bort det så är det hos en urolog. Min man har lite besvär av det när han tex springer, det är ganska stort och det gör ont. Som jag förstod det, nu har han ju inte kommit till en urolog ännu, så KAN en operation förbättra kvaliteten och i vissa tom försämra den. Nu väntar vi på till till urologen för ev operation/utlåtande.
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI