• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Bottis

Problem. Maken är steriliserad sen 9 år tillbaka. Mina äggstockar dåliga, den högra har lagt av helt. Gjorde ICSI. Första ICSI avbröts då äggstockarna inte reagerade på Puregon. ICSI två fick jag hög dos Menopur och fick ut 9 fina ägg, 5 befruktades, 3 blev blasto, en till mig och två i frysen.

Hade tur som plussade efter första insättningen. Hoppas det stannar. Känner mig ogravid i dag?

• Aurora1979

Vårat problem: Mannen lider av azospermi. dvs inga spermier i ejakulatet. Spermierna hämtas via biopsi samma dag som ÄP. Mannen har även lite högt FSH hormonvärde, en kromosomavvikelse (ev anledningen till azospermin) där han har en könskromosom för mycket 47 XYY mot det normala 46XY för en man. Jag har sköldkörtelproblem, medicineras med Levaxin.

Vid ÄP hade jag 18 äggblåsor, 17 ägg. Vet ej hur många som befruktades. Men totalt 4 embryon sparades. En till mig på ET och 3 till frysen. Vi plussade på FET2 och har nu alltså 1 embryo kvar i frysen.

• HaBaNiTa

anlijoos: jag frågade faktiskt kliniken idag angående detta då jag var o hämtade ut mer puregon och orgalutran idag och tjejen på Apoteket sa att orgalutranen endast ska vara i rumstemperatur! Blev fundersam då kliniken första gången sa att jag skulle stoppa allt i kylen och att när jag sedan började använda första ampulen av puregonet så kunde man ha det i rumstemperatur. Idag sa kliniken iallafall att puregonet måste vara i kylskåp fram tills man börjar använda ampulen, alltså när den ligger i pennan så kan den vara i rumstemperatur inte annars! Angånde orgalutranen om någon undrar så ska den vara i rumstemperatur hela tiden! Pregnylen måste vara i kylskåp och även vagitorierna! Vagitorierna kan man ta ut på morgonen, dem man ska använda under dagen resten ska vara kvar i kylskåp annars finns det risk att de smälter! Om du ska vara bortrest så kan du ju ha pennan med ampulen i i rumstemperatur då du endast ska spruta en gång om dagen (kvällen) hoppas du blev klokare av min krångliga förklaring lycka till nu för här ska vi alla plussa

• Aurora1979

IShotMyMan: Tror nog att man kan känna sig lite ogravid rätt många dagar.... Just idag känner jag fortfarande av lite molvärk och på kvällen liiiiite lite illamående.

• Skrollansmamma

Jag har känt mig ogravid jättemånga dagar och varit orolig för det. Mitt illamående kom först nu i v 8 och det kommer o går även nu. Ömma bröst har ja nu inte känt av på två dagar. Man blir sjukt nojig hela tiden, när växtvärken börjar knaka blir man rädd att det spänner där nere på fel sätt osv.. Sån är jag i alla fall, man vill ju gärna behålla det Lill* livet...

• Bottis
    Skrollansmamma skrev 2011-03-10 07:43:48 följande:
    Jag har känt mig ogravid jättemånga dagar och varit orolig för det. Mitt illamående kom först nu i v 8 och det kommer o går även nu. Ömma bröst har ja nu inte känt av på två dagar. Man blir sjukt nojig hela tiden, när växtvärken börjar knaka blir man rädd att det spänner där nere på fel sätt osv.. Sån är jag i alla fall, man vill ju gärna behålla det Lill* livet...
    Ja, man oroar sig hela tiden. Jag kan inte slappna av. Jag skulle vilja slappna av. Är på 4+0 i dag, v. 5 och hoppas att pyret sitter kvar och att ett hjärta börjar picka denna vecka.

Har ni varit på VUL, mitt minne sviker mig...
  • Skrollansmamma
    Bottis skrev 2011-03-10 08:33:55 följande:
    Ja, man oroar sig hela tiden. Jag kan inte slappna av. Jag skulle vilja slappna av. Är på 4+0 i dag, v. 5 och hoppas att pyret sitter kvar och att ett hjärta börjar picka denna vecka.

Har ni varit på VUL, mitt minne sviker mig...
    Ja vi var på UL i tisdags och såg ett litet hjärta som tickade på fint, det var en sjuk känsla! Men trots det är jag orolig idag för nu mår jag inte illa längre...
  • phillie12

Tack för era påminnelser om problem (som inte längre är problem)! 

Åh, det är så roligt att läsa om era graviditeter! Vill också vara där snart! Är det verkligen vanligt att man börjar misströsta så som jag efter bara ett misslyckat försök? :(

Aha Villsågärna, då var det ju lite skillnad ja... Men har också för mig att de sagt till oss att de helst inte opererar just eftersom det likagärna kan bli sämre och det vill vi INTE med vår redan låga befruktningsgrad.

Grattis förresten till lilla hjärtat!Hjärta :)  

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • Bottis
    Skrollansmamma skrev 2011-03-10 08:48:08 följande:
    Ja vi var på UL i tisdags och såg ett litet hjärta som tickade på fint, det var en sjuk känsla! Men trots det är jag orolig idag för nu mår jag inte illa längre...
    Åh, vad mysigt. Tänk att få se ett hjärta! Kommer jag dit så ska jag banne mig ta en bild på miraklet
  • anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2011-03-09 22:32:20 följande:
    anlijoos: jag frågade faktiskt kliniken idag angående detta då jag var o hämtade ut mer puregon och orgalutran idag och tjejen på Apoteket sa att orgalutranen endast ska vara i rumstemperatur! Blev fundersam då kliniken första gången sa att jag skulle stoppa allt i kylen och att när jag sedan började använda första ampulen av puregonet så kunde man ha det i rumstemperatur. Idag sa kliniken iallafall att puregonet måste vara i kylskåp fram tills man börjar använda ampulen, alltså när den ligger i pennan så kan den vara i rumstemperatur inte annars! Angånde orgalutranen om någon undrar så ska den vara i rumstemperatur hela tiden! Pregnylen måste vara i kylskåp och även vagitorierna! Vagitorierna kan man ta ut på morgonen, dem man ska använda under dagen resten ska vara kvar i kylskåp annars finns det risk att de smälter! Om du ska vara bortrest så kan du ju ha pennan med ampulen i i rumstemperatur då du endast ska spruta en gång om dagen (kvällen) hoppas du blev klokare av min krångliga förklaring lycka till nu för här ska vi alla plussa
    Tack för ditt svar habanita!! :)
    Nu lite följdfrågor...

Vad är orgalutran? Läste på lite och förstod det som att det har samma funktion som puregon? Varför tar man både och? Jag har bara hämtat ut puregon och så nässpray Suprecor. Jag förstod att nässprayet ska vara i rumstemperatur.

Hur länge räcker en fyllt spruta med pregon? Jag kan ibland vara borta i en vecka i sträck.

Vad är pregnyl och vaggitorier?

Oj, jisses vad lite jag vet egentligen och snart ska jag ju börja! Lite läskigt faktiskt, men visst ska vi alla plussa!
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI