HaBaNiTa skrev 2011-03-09 22:32:20 följande:
anlijoos: jag frågade faktiskt kliniken idag angående detta då jag var o hämtade ut mer puregon och orgalutran idag och tjejen på Apoteket sa att orgalutranen endast ska vara i rumstemperatur! Blev fundersam då kliniken första gången sa att jag skulle stoppa allt i kylen och att när jag sedan började använda första ampulen av puregonet så kunde man ha det i rumstemperatur. Idag sa kliniken iallafall att puregonet måste vara i kylskåp fram tills man börjar använda ampulen, alltså när den ligger i pennan så kan den vara i rumstemperatur inte annars! Angånde orgalutranen om någon undrar så ska den vara i rumstemperatur hela tiden! Pregnylen måste vara i kylskåp och även vagitorierna! Vagitorierna kan man ta ut på morgonen, dem man ska använda under dagen resten ska vara kvar i kylskåp annars finns det risk att de smälter! Om du ska vara bortrest så kan du ju ha pennan med ampulen i i rumstemperatur då du endast ska spruta en gång om dagen (kvällen)

hoppas du blev klokare av min krångliga förklaring

lycka till nu för här ska vi alla plussa
Tack för ditt svar
habanita!! :)
Nu lite följdfrågor...
Vad är orgalutran? Läste på lite och förstod det som att det har samma funktion som puregon? Varför tar man både och? Jag har bara hämtat ut puregon och så nässpray Suprecor. Jag förstod att nässprayet ska vara i rumstemperatur.
Hur länge räcker en fyllt spruta med pregon? Jag kan ibland vara borta i en vecka i sträck.
Vad är pregnyl och vaggitorier?
Oj, jisses vad lite jag vet egentligen och snart ska jag ju börja! Lite läskigt faktiskt, men visst ska vi alla plussa!