• Meloti

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hoppar in här. Har börjat med sprutorna idag. nästa vecka ultraljud och prem vecka för ÄP v20!!!

• Meloti
    anmaelli skrev 2011-05-04 21:08:47 följande:
    Välkommen!
    Spännande :)

Första försöket?
    ja 1 a försöket, nervöst
  • Meloti

Har en fundering angående icsi.hoppas ingen tar illa upp.Men-

Har vi större chans att lyckas då felet är hos mannen?Tänker att det kanske är svårare då felet ligger hos kvinnan?

Lycka till alla

• Meloti
    anmaelli skrev 2011-05-05 10:13:56 följande:
    Självklart tar ingen illa upp, här kan man ställa vilka frågor som, det är ju därför dessa forum finns! :)

Jag har också funderat mycket på det fram och tillbaka, men inte lyckats hitta något riktigt svar.
    Jag tycker att det borde vara så i och med att det är hos oss bebisen ska växa, men samtidigt så utesluter ju inte ett fel hos mannen att det är något fel även hos kvinnan. Väldigt många blir ju "oförklarligt barnlösa" och då hittar de inget fel hos varken mannen eller kvinnan, så det är nog svårt att svara på det.
    Hittar du eller får du någon mer information så tar jag gärna del av den också!
    Jag har grubblat mycket på detta. Som du säger man tycker att det borde vara så eftersom "jag"är felfri. Men samtidigt finns det ju andra saker som du säger typ att man blir oförklarligt barnlös?
    har sökt på internet men hittar inte mycket om det. ska nog fråga min läkare.
    Men innan jag hittade denna tåden var jag inne på ivf tråden och där verkar det mer vanligt med MF tyvärr då "problmet"ligger hos kvinnan.
    Men jag vet inte...får grubbla vidare!
    Någon som går på sahlgrenska?
  • Meloti
    Skrollansmamma skrev 2011-05-05 11:05:31 följande:
    Jag frågade min klinik och de sa i princip att det var så - men som sagt det förutsätter att kvinnan är utredd och inte för gammal. Till oss sa de att din man har få och slöa spermier men de det finns bra, du är ung ( 28 år räknades som ungt i dess sammanhang) och man har inte hittat något fel på dig - ni har god chanser att lyckas.

De hade någon form av statistik där embryologerna förde in en massa data tex äggkvalitet, spermiens utseende, ålder, ev sjukdomar osv och där hamnade vi på ca 56% chans att lyckas på ett försök.

Jag tror att det är "bättre" om det är mannen det beror på BARA, den uppfattningen har jag fått.
    Låter vettigt.
    Samma sak för oss för få spermier och lite slöa men att vi hade väldigt goda chanser!

Klart vi har goda chanser?
  • Meloti
    lillamillan skrev 2011-05-05 12:26:58 följande:
    Meloti: Vi har oxå manligfaktor och har gjort icsi vid vårt ivf. Inga fel har hittats på mig men ändå misslykades vårt första försök. Så även om man kanske har större chans att få äggen befruktade så fäster de enbart om de är "programerade" att bli barn och långt ifrån alla befuktade ägg är det. Så förklarade Sophia Hemmet det för oss.

Anlijoos: Vid vårt första ivf-fösök så gick vi på Sophia hemmet. Där använde man cinone 1gång om dagen med början dagen efter et. Nu vid vårt andra försök så har vi bytt till ivf-kliniken och där använder de sig av progresteron vagitorier. Då ska jag ta en morgon och en kväll med början dagen före et. Sen vet jag andra som tar 3st dagligen. Så det beror lite på vad just din klinik tror sig är bäst. Alla tycker och tror olika. Sen med odligen är det oxå olika. Sophia Hemmet odlar endast till dag 2, de tror absolut inte på långtidsodling. Ivf-kliniken tror mer på att odla till blastocyster och då odlas de i 5 dagar. Men för att kunna odla till dag 5 vill de att man dag 2 har minst 5 bra embyon annars finns risken att det inte finns något levande kvar dag 5. Vi kommer antagligen inte att ha 5 topp dag 2 så de har planeat in oss tidigare. Om dag 2 infaller på en söndag som det blir för oss så sätter de in på dag 3 istället men om dag 2 skulle infalla sig på lördagen så sätter de in på dag 2. De ansåg att det inte spelade så stor rol om det är dag 2 eller 3 men embyologerna tittar till embyona varje dag trots helg.

Så på det hela beror allt på vad kliniken man går på tror. Alla tycker och tror olika och forskningen är inte så långt framskriden så att de kan säga att så här är det.
    Visst är det så!
  • Meloti
    Fru xx skrev 2011-05-05 12:29:27 följande:
    Jag vill inte göra någon ledsen, jag tänkte också precis som ni att det är "bättre" ifall det är manlig faktor men vet nu av egen erfarenhet att det inte alls var "bättre", inte för oss i alla fall. Har gjort 6 icsi med återföring av ett eller två embryon varje gång men blev aldrig gravid. Har undersökts sjuttioelva gånger av olika läkare och alla säger bara att allt ser perfekt ut. Har alltid haft fin livmoder, perfekt slemhinna, bra äggkvalitet och bra hormonvärden. Mannen har nedsatt spermiekvalitet på flera parametrar, bland annat dåligt DFI, det ska inte påverka vid ICSI säger dom men jag undrar... De kan inte säga varför det inte tagit sig, det är något fel på embryona fast de ser fina ut på ytan. Men varför är det fel på embryona? Tänker att kanske det är något kromosomfel eller nåt på spermierna, eftersom så många av dem är defekta. Eller så kanske vi inte passar ihop. Eller så är det något fel på mina ägg ändå fast de säger säger att de är bra, de kanske inte kan se det. Vet flera par med manlig faktor som gjort ICSI som inte sett skymten av ett plus så man undrar ju... Kliniken har faktiskt sagt att det kan hjälpa att byta ut ena parten. Så nu har vi precis börjat med donatorinsemination istället. Lycka till alla kämpar!
    alla sånna risker finns ju absolut. Men man tänker på alla fördelar och nackdelar hela tiden. Tror jag ska sluta fundera ett tag ;)
  • Meloti
    Skrollansmamma skrev 2011-05-05 13:08:30 följande:
    Det finna givetvis alltid skräckexempel och solskenshistorier. Fokusera på de bra ni hör, det tror jag på för bästa resultat!!!
    Håller med vi måste fokusera på de bra>!!!
  • Meloti

Är det någom mer där ute än jag som har konstant sug i magen under behandlingen?Jag skulle kunna äta dygnet runt, Innan vi sökte hjälp så gick jag ner 29 kilo, har dock gått iupp 7 kilo igen då min rygg krånglat.När vi var på 1:a besöket för ivf sa läkaren att det var jättebra att jag gått ner. gick ner 3 kilo till efter det men tror jag gått upp dem igen.och mitt BMI är inte det finaste sen innan. Har dock slutat snusa nyss så kanske kan vara det oxå men vill inte lägga på mig något.
    Vad gör man?

• Meloti
    anmaelli skrev 2011-05-05 20:10:08 följande:
    Wow, vad duktig du är som gått ner 29 kg!

Jag har faktiskt inte kännt av något sug i magen alls. Men jag har läst att en av biverkningarna av åtminstone suprecuren är viktökning, så jag var lite orolig då jag istället skulle vilja gå ner ett par kg. Inte för att jag är direkt överviktig, men väger ändå mer än vad jag vill och trivs med.
    Tack men ligger ändå på ett bmi runt 28-30. Suger i magen oavbrutet har gjort det sen jag böjade med suprecuren. Men men tror att det kan vara lite tröst ätning oxå?allt känns så ovisst på något vis.....Helst vill man vakna upp på test dagen och sen ta tag i livet?haha låter nog knäppt. har ju inte ens gjort ÄP än;)
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI