• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Madde01
    Pilea- Ja, det där såg trångt ut Tungan ute blir varmt o skönt iaf.. haha..  Men usch då, stackarn som brutit benet Rynkar på näsan Vilken sötnos, gillar han bumbon ?

Barbamamman- Vad kul att du kommer kunna plugga distans Glad gud så skönt o vara hemma fru, fast jag skulle nog tröttna i längden, älskar mitt jobb Skrattande det händer lixom nya saker varje dag, jobbar inom barnomsorgen.. Helt UNDERBART jobb Skrattande Fast som sagt, dålig lön..  Vad hade du tänkt läsa om dig till i sådanna fall då?

Vilket underbart väder det vart i dag, var ute på en 2timmars promenad på fm med en tjejkompis o hennes plutt tur att vi gick då.. För NU har det börjat regna Rynkar på näsan Får hoppas på bra väder i morgon så man kan ta promenadsträckan igen Skrattande
    Sen när vi kom hem då jag o sambon satt i soffan o kollade tv fick Julius upp ett spår på en Pepsiflaska som låg på golvet, så fort han rörde den rullade den i väg. Men jäklar vad han jagade den både jag o sambon vart helt chockade.. Han tröck på med benen under magen o sköt sig frammåt samtidigt som han drog sig med armarna ... Så duktig Skrattande Var super kul o se...
  • lunaria

Madde: skönt att det gick bra med handlingen. Linn ska alltid komma upp o titta o det kan bli lite bökigt ibland . det där med glasögon kan faktiskt vara lite speciellt, fast nu har jag själv glasögon så jag tror inte Linn kommer vara så himla rädd för människor med det.
    så kul att han jagade petflaskan, lät roligt

jag försöker bära på magen mer eller mindre..för det blir mer naturligt att bära på en höft, men då får jag ännu mer problem med fogarna...

jo min förlossning blev inte riktigt som jag tänkt mig. fick gå till auroramottagninen under min graviditet för att jag har sån sjukhusfobi och svårt med läkare o sån't. ganska många misstag gjordes under min första fl så att det slutade i snitt i onödan o personalen betedde sig vidrigt på BB. så därför gick jag till aurorabm för att det skulle bli den bästa fl jag kunde få och för att personalen skulle veta att jag är rädd o orolig för att ingen ska finnas där för mig..tyvärr blev mina farhågor sanna trots en sån utförlig förlossningsplan. förlossningen gick så fort och jag fick aldrig någon riktig paus mellan värkarna. lustgasen tog inte för jag smärtan var hög hela tiden så jag visste aldrig när en värk stoppade eller startade. av ren panik så höll jag gasgrejen mot ansiktet hela tiden vilket gjorde att jag blev illamående o väck, men smärtan försvann inte det minsta..sen var det då personalen, 3 pers stod med ryggarna emot mig hela förlossningen, de stod vid en arbetsbänk o donade med annat verkade det som...jag fick ingen annan smärtlindring trots att jag skrek rakt ut att jag behövde det. allt var som en lång värk o ingen fanns där att stötta mig mer än Dan..sen fick jag föda i gynställning fastän det stod uttryckligen i fl-planen att jag absolut inte fixade den ställningen pga mina bäckenbesvär. sköterskan tryckte ner mitt bäcken så hårt att det knakade o jag kände smärtan då trots att jag hade så hemska värkar...det värsta var att jag bara hann vara inne på fl i 2,5 timme o då blir man ledsen o besviken över att ingen kunde varit där för en, kunde peppa en o säga nå't uppmuntrande ord. hade lixom behövt lite peppning för jag kände mig ensam...

Ain: hihi då hade jag aldrig fått föda Linn, hon var mao en bjässe . här går man oftast bara igenom den med sin vanliga bm, men eftersom det blev så här fel så blev det lite extra...jag tycker man borde gått igenom den med bm från fl, men det görs det ju inte...

det är bara att säga till så får vi se till att ses .

håller tummarna för att du får ett jobb nu då!! låter som att du jämt söker väldigt avancerade jobb .  

vampyria: nä va synd med norrbaggen, men det verkar ju finnas gott om fiskar i vattnet åt dig din snygging .

oj har din dotter redan flyttat hemifrån . hjälp, kommer till att gråta den dagen någon av ungarna säger de orden, haha.

ja min förlossning blev kort, men usch så jobbig!! har sjukhusfobi o att få panikångest mitt i värkarbetet var inte så kul..jäkla personal som inte brydde sig ett skvatt om mig. skulle ha gått på min instinkt o stannat hemma o fött, hade nog blivit bättre det .

Pilea: ååh jisses, va trångt ni har det, hade aldrig klarat av att sova så där, hehe. söt Max är som sitter i bumbon

x-girl: jo det blir nog bra om man pratar igenom saker..

barbamamma: så skönt att det löste sig med utbildningen både för dig o maken, helt fantastiskt bra ju . hoppas han har det kul idag!!
    oj oj inte så kul att busungen låser ut er, men tur att han kan låsa upp igen

ja usch nu är mötet äntligen över, sitter o är bara lite darrig pga ångesten o känner mig lite ledsen..bm jag hade under förlossningen har sagt upp sig..var kanske inte rätt yrke då för henne, men vilken otur för en annan som haft två bm som varit så kassa så de slutat som bm, tur iofs för någon annan som sluppit dem...vi pratade igenom det hela och litet till, har lixom själv känt att jag bara velat förtränga allt jobbigt som varit de senaste månaderna, men sån't kommer ikapp en förr eller senare..men det blir nog lättare att gå vidare nu när man gått igenom alltihopa. dock kom mycket annat elände upp, tänk om man bara kunde ta o rensa ur o kasta vissa minnen, DÅ hade allt varit enklare .

• Madde01
    Zandra- Usch jag förstår dig Rynkar på näsan *styrkekramar* Man vill ju ha en enkel o bra förlossning, det är inget man vill blicka tillbaka på i fasa lixom.. Ja det var väl lika bra hon as upp sig så andra människor slipper hamna i samma sits..Men bra att du bearbetar allt som hände iaf ...
  • 7 michelingodingar

madde:ja det känns jättekul faktiskt lite nervös bara om jag kommer klara det eftersom jag 3 dag i veckan har 2 små hemma och 2 dagar i veckan 4 små hemma så det kan nog bli kämpigt men bara jag får godkänt så jag kan söka in till utbildningen administration i vården jag vill bli läkarsekreterare!!
    hade mer än gärna velat läsa till Barnmorska men det är så himla lång utbildningstid

haha ja inom barnmosorgen kan jag tänka mig att det händer saker jämt o det hade nog varit ett roligt arbete men känner att jag får nog av barn hemma

duktig han är julius, är så roligt o se deras framsteg

am zandra:tack,ja för en gång skull så verkar det gå åt rätt håll!! men så är det ju ofta här ett steg i rätt riktning o så kommer det bakslag igen men man är glad för dom stunder där det faktiskt funkar och går åt det håll man vill

vad skönt att di gick dit och fick prata av dig, hur känns det nu? ska du tillbaka på fler samtal?

pust jag har överlevt läggingen av 4 små är ju ensam eftersom maken är iväg så då är det ju alltid en prövning o få dom isäng abbe ligger o sjunger däruppe just nu men alwin slocknade direkt och freya är på g o somna o agathon har jag precis lagt!!
    filippa har fått feber här 38,4 undrar vad det är på g nu då!! freya och alwin hade 37,8 så något verkar vara på g hos dom oxå, alwin har varit hängig hela dagen o inte alls som han brukar vara!!

hahaha ni ska höra abbe entonig o vrålar för full hals "jag heter karl-oskar o i kärret jag bor jag har inga strumpor jag har inga skor, jag hoppar 3-4 meter i ett sträck och är så käck kväck kväck"

• lunaria

madde: ja det känns ju som bra val att hon sa upp sig då hon uppenbarligen inte passade i det yrket. står man som bm och säger att det inte finns någon smärtlindring att få när det faktiskt finns det o inte bryr sig om att ta hand om patienten då har man inte lärt sig ngt, men samtidigt var hon ung så jag hoppas inte det var mitt fel att hon sa upp sig . detta har jag tänkt på hela eftermiddagen nu..jag ville som du säger bara ha en enkel förlossning, ville bara bli sedd helt enkelt, inte gnorerad..

barbamamma: nä men tänk inte så, ni förtjänar verkligen lycka o medgång nu så jag hoppas det varar länge o att det blir lte mer positivt som kommer!! blir tufft med studierna, men du kommer fixa det

haha, va rolig Abbe är . Noah sjunger också väldigt mycket innan han somnar, fast inget jag känner igen, hehe. men stackars ungar, ska de bli sjuka allihopa nu . krya på de!!

nä jag ska inte tillbaks till henne. förstår ju varför, de har fullbokat med såna som går gravida. sen hade det iofs varit jobbigt att ta sig till Uppsala varje gång...hon frågade om jag inte skulle försöka ta mig till kurator, men jag orkar inte..vet inte hur jag känner mig, det känns som att det blev lite mycket på något vis, är jätteledsen o förvirrad..hoppas det kommer kännas bättre imorgon...

fick faktiskt sålt min brudklänning idag . vi lade ut den på annons igen, har haft problem med att få sålt den konstigt nog, men nu så!! hoppas kanske lite pengar kan komma in innan helgen, hade varit nice

• Madde01
    Barbamamman- Ja, jätte kul verkligen Glad tror du klarar det galant ... Ja man vill ju gärna inte plugga i hjäl sig i flera år, jag har ju tänkt plugga vidare till fsk lärare när ekonomin säger att det är ok Tungan ute dock är det 3,5 år och sedan måste jag plugga upp lite ämnen också.. Så det känner ju hur kämpigt som helst tyvärr .. Är inte en sådan som gillar att plugga, önskar att jag var det .. Men det är jag verkligen inte..
    Ja det är super kul o se framstegen, var verkligen kul när han gjorde igår.. Dock så missade jag filma när han hade fått in rätta snitsen o tog sig jätte snabbt fram Obestämd Men filmade senare på kvällen när han tog sig frammåt på samma sätt fast saktare ... haha, vad gulligt. Den sång skulle jag velat hört Skrattande Somnade alla barnen till slut då? Usch vad tråkigt att dom är sjuka också, krya på dom alla ..

Zandra - Klart det finns smärtlindring o få... Min bm som jag fick hon försökte tvinga mig till epidural fast jag inte ville, sambon blev ju helt galen på henne, så han sa ju också ifrån till slut.. Jag ville bara ha lustgas men det fattade inte hon Tungan ute och hade dom satt epiduralen så hade den inte hunnit börja värka innan Julius var ute, så jäkla tur att vi sa i från båda 2 .. Vad bra att du fått klänningen såld nu då, lit extra pengar är aldrig fel Skrattande
  • 7 michelingodingar

am zandra:fast du skulle kanske må bra av o få gå o prata med en kurator?!! kanske kommer vara jobbigt till en början men ju mer du får hjälp o bearbeta saker o ting desto bättre kommer du säkert må och du kan kanske få hjälp o se saker ur ett annat perspektiv och kanske lära dig hur du ska hantera när allt bara väller över dig?!!

ja jag hoppas oxå på en tid med mer positivt omkring oss är så energikrävande när det bara går åt skogen hela tiden!!
    jag har räknat med att det kommer bli tufft o plugga men förhoppningsvis så kommer jag o klara det iaf får väl sitta kvällar o helger om inte annat när maken är hemma och sen försöka göra det jag kan på dagarna!!
    kommer dock o bli jääääävligt tufft efter barnens höstlov för då ska maken iväg på robotutbildningen i stockholm o kommer vara borta som det ser ut nu 14 dagar så jag hoppas verkligen att det inte kommer bli tuffa veckor med mycket o göra i svenskan då!!

haha ja abbe han är rolig han måste ju berätta vad han gjorde här i helgen
    han älskar ju o titta på förlossningskliniken o såna program o i helgen fick han för sig att han ville se det men vi har ju bytt bredband/tv så nu har vi inte den möjligheten så istället låg han i soffan med benen uppdragna till midjan, freya låg oxå sån i soffan o så hör jag abbe tar i som om han ska bajsa o så stönar han fram  NUUUUU freya ska vi föda barn

åh vad kul att du äntligen fick den sålt,håller tummarna att du får in pengar till helgen nu då!!

madde nää o Bm är väl ca 7 års utbildning på och då skulle jag vara nästan 40 år när jag är klar o njaaeee så lång tid vill jag inte plugga men nu ska jag ju läsa svenska B och det är denna termin o sen är det 2 års utbildning till o det känns helt ok!!
    nää usch jag hatar o plugga skolan var det tråkigaste jag visste

jaa då dom 3 minsta somnade rätt fort men abbe tjoade i sin säng tills efter 20:-0 o han brukar somna fort annars!!

idag är filippa näst intill feberfri och dom minsta mår bra fortf så vete fasen vad det var för febertopp hon fick, hade hon varit liten så hade jag inte tänkt så mycket för dom får ju febertoppar då o då men snart 10 år då brukar man väl inte få feber bara så där ena dagen o vara bra nästa!!

• Xgirl83
    Pilea: Härligt trångt ni sover! Ser ut som det brukar göra i vår säng på morgnarna också, fast vi har bara två barn då. Men nu brukar Arvid bara vakna och äta en gång ca 20 min per natt så då försöker jag verkligen hålla mig vaken under tiden så jag kan lägga tillbaka honom i hans säng efteråt. Då sover jag bättre har jag märkt. Så fint Max sitter i bumbon! Arvid har också börjat sitta lite i sin. Förresten ser det ut som ni har likadan säng som vi har (IKEA Malm) och på andra bilden ser det ut som ni har IKEA Magiker bokhylla/skåp som vi har. (hoppas inte du tar illa upp ifall ni har några jättedyra möbler som inte alls är från IKEA) Oj då, är din pappa alkoholist, ja då förstår jag att det verkligen var blandade känslor att han kom. Vad jobbigt.

Barbamamman: Häftigt om du kan vara hemmafru!! Det håller jag verkligen tummarna för att ni kan få igenom om det är det du vill. Kul med din utbildning med, men oj det blir nog lite kämpigt ja om han blir borta två veckor och med alla barnen. Jag tyckte det var jobbigt när sambon var borta EN natt, och vi har TVÅ barn. Hahaha, vad rolig Abbe är! Men oj, tittar han på Förlossningskliniken? Kanske en blivande barnmorska? Åh, skönt om du slipper mensen!! Det hade man ju inte sagt nej till.

Zandra: Vad bra att du fick sålt brudklänningen!! Jag tror också att du säkert hade mått bra av att gå till kurator. Att man tycker det är jobbigt är nog på sätt och vis ett tecken på att man behöver det. MEN jag vet att du redan gått till många olika och pratat, att det är jobbigt att få förtroende för en ny osv. Jag skulle också må bra av att prata med någon men jag gör det ju inte heller, så jag vet hur det är.

Madde: Vad roligt att Julius tog sig framåt sådär!! Vad stolt man blir, eller hur? Vad roligt att höra att du trivs så med ditt jobb. Jag tycker verkligen du ska kämpa för att bli fsk-lärare om du trivs så bra. Jag önskar att jag visste vad jag ville göra, jag skulle vilja utbilda mig.. Vilken härlig höstpromenad ni tog, jag bara älskar hösten när det är härligt väder!!

Idag så är Selma på dagis igen så då har jag lite mer tid att skriva. Arvid ligger och snackar i sin säng, hade tänkt att han skulle sova men vi får se hur det blir. Han är lite dålig med att sova på dagarna, sen vill han sova typ kl 17-18 och det är för sent för att sova middag och för tidigt för att lägga sig för natten ju. Men igår höll vi honom vaken så han slocknade kl 19 för natten, sen sov han till kl 5.40! Åt lite, och sov sedan till 7.15. Mer sådana nätter, tack. Selma hon kom in till oss som vanligt, men plötsligt när jag vaknade så var hon inte i vår säng längre, då hade hon gått tillbaka in till sin säng igen.

Jag tycker det är SÅ svårt med vilket preventivmedel vi ska välja. Nån som kan rekommendera nåt? På efterkontrollen sa jag till BM att jag tror jag vill ha kopparspiral eller nåt annat helst med lite hormoner i. Då pratade hon BARA om p-stav och hur fantastiskt det var, andra alternativet var hormonspiral enligt henne. Vet inte varför hon nästan inte ville prata om kopparspiral, den förra BM jag hade verkade tycka att det var bra. Den här BM sa att med p-stav får du ingen mens, inte heller med hormonspiral, men sen när jag läste i broschyren hemma så stod det ju bara att en del slipper mensen?

Nu ska jag snart försöka städa toaletten och plocka lite här.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Ain

Xgirl: jag har hormonspiral och det funkar bra hittills. Fast jag har bara haft den i nagon manad nu. Vad jag har hört om kopparspiral är att man kan fa rikligare mens och mer mensvärk med den... Med hormonspiral är det tydligen jättelaga mängder hormon eftersom den sitter lokalt sa att säga. Nej, jag tror inte att alla slipper mensen, men tydligen är den oftast jättekort och lätt om man ens far den.
    Men, om du nu vill ha helt utan hormon är det ju lite konstigt att bm liksom vill tvinga pa dig nagot med? ok, att man tipsar men i slutändan maste ju du bestämma!

• lunaria

madde: va kul att ni fick med det på film, tycker aldrig man har kameran framme vid rätt tillfälle .
    jo det finns ju annan smärtlindring att få när det är såpass nära, finns ju ex den som gör samma sak som Edan, men som är mer kortvarig som typ 2 timmar, men den hade ju räckt för mig..fast det vrsta var nog att ingen fanns där o pratade med mig..

barbamamma:inte konstigt att det blir energikrävande när allt bara går åt fel håll hela tiden!! förstår verkligen att det kommer bli tufft under höstlovet, men kanske att du kan fixa det o plugga på kvällarna?? vet ju själv hur tungt det var när man pluggade o hade Noah hemma när han dessutom var som mest aktiv. o då vill jag inte ens tänka mig hur det är för dig med alla ungar hemma!!

nämen herregud, jag skrattar så jag håller på o dör åt Abbe .

jo kanske jag skulle behöva gå till kurator, men det tar emot på alla sätt o vis..jag vill skaffa livförsäkring framöver, men det ska ha gått 5 år då man haft kontakt med psykvården/kurator innan man får ta det o det känns sunkigt! jag vet inte vad jag ska göra, allt startade med struman så har jag tur så kanske allt blir bättre sen. idag är ingen bra dag att tänka efter..får smälta allt först o fundera sen.

x-girl: skönt att du förstår vad jag menar o känner, när man inte är på topp orkar man inte riktigt ta tag i allt..o precis som du säger så blir det verkligen psykiskt påfrestande att bara gå till en ny som man inte vet är bra osv..och det är för mycket annat som tar tid o energi ifrån en..
    Linn är likadan som Arvid då, hon sover knappt på dagarna o ska somna tidigt. igår somnade hon vid 18-tiden, men det gick inte att hålla henne vaken längre..därför vaknade hon kl 3 o sen skulle hon upp 5.40 idag då!!  skönt att han sov så bra inatt

ja svårt det där med preventivmedel, men det sägs ju att kopparspiral är det bästa om man inte vill ha hormoner och det låter ju skumt att hon inte ens ville diskutera det med dig . jag tycker du ska stå på dig om det verkligen är det du vill ha. jag skulle iaf ha valt kopparspiral om jag hade behövt ta det...

behöver få lite råd..Linn har varit så himla hård i magen de senaste dagarna . vi provade ju med gröt häromdagen, men det var inga mängder hon fick i sig, sen har vi ju gjort ersättning som vanligt så jag förstår ingenting!! hon är typ grinig hela tiden pga detta, hon har väl magknip stackaren!! vad ska man göra?? Noah var gasig ibland, men sällan hård i magen på det här viset..

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)