• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • 7 michelingodingar

pilea:ja dom verkar vara det men ja det skiljer ju bara en dag grattis på hans 5 mån dag
    usch ja vissa dagar då sitter man här lite väl mycket men jaja jag är ingen lekmamma tyvärr så sitter jag inte här ja då röjjer jag i hemmet o barnen hänger på

här har agathon i stort sett sovit heela dagen han var vaken mellan 7.15-8.40 sov sen till 12 tiden vaken till ca 13.30 och har sovit sen dess märks att han inte är riktigt pigg men jag lär väl få en vakennatt av allt sovande idag men har inte hjärta o hålla honom vaken när han inte är pigg!!

am zandra:näää så irriterande sånt är

• Madde01

Okej, men då vet jag iaf att Julius inte är sen Glad Har haft  en gnällfis vaken idag, han har varit så trött o gnällig men vägrat att sova.. Nu verkar han på lite bättre humör iaf  får väl se hur länge det  håller Tungan ute

Pilea- Ja, vi fick iaf det, sen berättade min arbetskollega att det var pengar som man hade rätt till efter man fått barn .. För jag fattade inte vad dom kom ifrån ... Ja det var skillnad på dom då.. hehe .. Julius vägde 6660g vid 5månaders ålder Glad så han är inte heller så jätte stor ...

Barbamamman- Är Agathon också förkyld som alla andra? Julius förkylning verkar iaf hålla på o vara på bättringsvägen.. Usch jobbigt när dom är sjuka.. Nej klart man inte vill hålla dom vakna när dom är hängiga..

Zandra- Ja usch, det är jätte irriterande när man skrivit o allt bara försvinner samtidigt som man har en ledsen bebis brevid sig, brukar lyckas hända mig rätt ofta Rynkar på näsan

• lunaria

Pilea: haha, inte nog med att han tjattrar, utan han skulle vara framför kameran precis hela tiden!! Hälften av bilderna blev antingen suddiga eller så fick jag med Noah’s huvud .

Va kul att du fick pengar, vilken bra födelsedagspresent . Så kul fest du ska ha!!
    Grattis till Max också . Synd att ersättningen inte gick i, du har inte provat att hälla i med kopp?? Kanske som du säger att han inte är så upplagd för det just nu, stackarn!! Hoppas han snart blir bättre med magen också!!

Jo jag hoppas jag blir bättre åtminstone till tisdag för då ska jag till auroramottagningen…Så där om förkylningar förstår jag inte!!! Här var det tvärtom, rörmokarn kom o jag sa att jag är superförkyld o dålig o det syntes väl också för jag har feber också, men han traskade in o sa ”ingen fara” . o så får man veta att han har en bebis hemma som också är född i april, undrar lite vad folk tänker på...

Madde: så söt han är . Noah var 7 månader innan han kunde sitta stabilt, men det där med att folk ska påpeka ”kan han inte detta än??”, det får man vänjas vid. Linn är tvärtom o vid 2 månader trodde alla att hon var 4 månader o bvc-sköterskan kommenterade åter igen här i tisdags om hur stadig Linn är i kroppen. men hon älskar att sitta, ligga på mage, hoppa i hoppgungan mm, hon tränar hela tiden jämfört med Noah som bara ville  sitta lugnt i famnen!! Det jag har lärt mig är att alla barn är olika o man kan ju inte göra så mycket åt det heller . Sen tror jag att folk glömmer, de kommer oftast ihåg såna saker som barnen var tidiga med, men glömmer resten .

ni kan inte enas om att bara ha läsk på helgerna?? nu så är maken också med på noterna, hade aldrig fixat att sluta med sötsaker om han sitter o snaskar choklad framför mig .

Barbamamma: men han har inte rätt att få något hjälpmedel då?? Tiden rinner också iväg för Dan så därför vore en mobil med bra kalender och schema jättebra verktyg för Dan så den väcker upp honom o tvingar in honom på det han ska göra..så där om hur man uppfattar vad folk säger känner jag så väl igen mig med Dan. Ex så skulle rörmokarn ringa o boka tid med oss för när han skulle åtgärda alla problem..men så dök han upp som gubben i lådan iaf idag o Dan viskade till mig ”men han sa ju att han skulle ringa först”. Att folk inte alltid gör som de säger är lixom inte med i hans planer .

Jaha men då hade du ju iaf rätt datum i minnet, men missat vilken dag den 10:e var, det är ju så himla lätt hänt!!

x-girl: äsch, tänk inte på att du inte hinner kommentera allt, man skriver vad man hinner o orkar .

Nu har jag skrivit lite då o då på word, är så lätt att man trycker på fel knapp på nätet och då försvinner alltihopa!!

Linn blev helt hysterisk här i efermiddag, stackarn var helt knallröd o tårarna bara sprutade . Antingen är det gaser i magen eller så är det tänder på gång!! Hon har varit vaken hela dagen o somnade för en kvart sen. puh är helt slut nu..och vi fick ingen post idag, tråkigt!!

• 7 michelingodingar

madde:tycker julius verkar alldelles normal
    suck ja agathon har precis blivit av med en förkylning o så nu fick han en igen han har ju haft lite feber dom senaste dagarna så jag har misstänkt att något var på g igen!!

pilea:vissa verkar ta mig tusan inte bry sig o ta hänsyn till andra,sånt kan göra mig galen!! speciellt om man då har en liten bebis som kan få RS dessutom!!

am zandra:helt ärligt så vet jag inte vi blev ju utslängda från barnhab o där har dom ju massor av hjälpmedel medans dom på bup ok ja där får vi medicin o är det något så ok då får vi prata med en psykolog men mer än så hjälper dom oss inte, skolan däremot har ju gett fredde tillgång till en sk smartboard dels pga hans skriv och lässvårigheter och för att han har svårt för att anv en penna pga att han är så fruktansvärt överrörlig i lederna!! dom hjälpte till lite förut med p se till att han fick läxor med sig hem men ledsna väl eftersom att dom kunde stå o se på när han la ner dom i väskan men så fort dom titta bort så la han tillbaka dom i bänken
    han fick en armbandsklocka för 2 år sen som var kanonbra med larm o grejjer men den har gått sönder fast det var en klocka som vi köpte i ullared!!
    så är fredde oxå att säger man en sak så är det bara så eller om nån annan säger något o så kanske dom bara dyker upp osv så reagerar fredde med att det var ju inte så det var sagt liksom o kan älta saker hur länge som helst!!

vad jobbigt med Linn stackare hoppas det lugnar ner sig snart!!

• Glittrax

pilea: men gud vilket sätt att riskera att smitta er andra sådär, jag skulle bli skogstokig!

Här är samma sak med sambons familj, senast var novas farbror som hade varit dålig i magen i flera dagar och så kommer han till novas farmor och farfar en fredag em då han slutat på jobbet och bodde över där hela helgen?!? han bor själv 10 mil bort och vill inte vara ensam på helgerna för han har inga kompisar där ännu... jag begriper inte hur man tänker då! han är som ett litet barn som ska bli uppassad, och riskerade ju att smitta farmor och farfar, på lördagen var han så dålig så de ringde sjukvårdsrådgivningen...

Sen förstod han inte varför vi inte ville komma in då han var där, för magsjuka smittar innan.. ööööhh.. kanske det gör, nån som vet? vinterkräksjukan har jag för mig är så., men han tänkte inte på minst 48 timmars regeln... på mitt jobb i omsorgen är det 72 timmar som gäller som man ska vara symtomfri...sen tog han upp att han minsann visste hur det var för han läste nån kurs på sjuksköterskeprogrammet för att kunna läsa till polis... gaaaah!! hur gör man för att denna människa ska komma ner på jorden och kunna lyssna på andra nån gång?

sorry för ett gnällinlägg men jag blir tokig!

föressten, vad kul med ett extratillskott sådär Pilea!

• Glittrax

Xgirl: ja lite tråkigt att det inte funkade på dagis att vara utan blöja, men det är ju bara att träna, tillslut så funkar det där med
    Har selma varit utan blöja på dagis nu?

Madde01: ja hon är utan blöja här hemma, men det får tränas så går det nog tillslut

Barbamamma: men vad har svägerskan med namnen att göra, vad less man skulle bli om en släkting skulle lägga sig i såna saker...

Inte ska du ha dåligt samvete för det att du missade vilken dag det var, det löste ju sig som sagt och barn är ju inte så kräsna i den åldern, heja konsum!

• lunaria

barbamamma: måste ha glömt, men varför blev han utslängd från barnhab?? jag tycker det verkar idiotiskt att han inte får den hjälp han behöver . och mediciner behöver han ju oxå!! konstigt att det blir så där när det är en såpass vanlig sjukdom som de i dagens samhälle vet rätt mycket om??!! men varför lägger han tillbaks läxorna i bänken igen, gör han inga läxor alls då?? Dan ältar väl tack o lov inte mycket av att folk gör motsatsen, men om det behövs diskas så kan han säga ibland att han ska ta den (fast han skjuter ju upp det iaf fastän han säger så). o då säger jag att jag vill lixom inte ha ett berg med disk om det helt plötsligt knackar på dörren o man får främmat. men då svarar han att folk tar väl o ringer först!! nää det är ju inte säkert o det har ju hänt gång på gång att folk bara dyker upp iaf o då blir först o främst jag sur på att jag inte tog tag i disken själv o sen blir man ju såklart irriterad på Dan som inte fattar!! så folk som kommer oanmälda tycker nog det ser hemskt stökigt ut, men jag vet ju att Dan måste lära sig att se ett mönster, fast det kanske han aldrig kommer att göra?? det är bara så jobbgt att behöva ta tag i allt själv o Dan skjuter upp allt så länge han kan...känns inte så kul ibland .

glittrax: det där med sjukdomar verkar inte folk förstå väldigt bra, är många gånger man förstår att folk träffar andra när de ex har magsjuka o det gör man ju inte med vilje...samma sak med Dan's morföräldrar, de har varit hopplösa när det gäller sjukdomar o såklart lite gammalmodiga när de kommer med att om ens barn blir sjuka så får de bättre immunförsvar sedan!! jodå, skitkul att medvetet ge barn en sjukdom lixom...

• 7 michelingodingar

am zandra: vad gör du uppe mitt i natta????
    läk på barnhab ansåg att han inte kunde hjälpa fredrik så vi blev utsparkadeinnan vi ens fått veta vart vi skulle ta vägen för o få hjälp, det skrämmer mig för den läkaren är överläkare,chef på barnmott där vi går med t ex abbe med hans matvägran o alwins sneda huvud

ofta är det ju så att dom med dessa diagnoser undviker o göra sånt som är jobbigt och särskilt om det är ett "måste" och fredde har ju jättesvårt för läxor här tycker han att det är vi som ska göra dom åt honom och vi säger ju att dom ska han göra själv så för att slippa dom så tar han inte med dom hem och "glömmer" dom för o slippa men han inser inte att han gör sig själv en "otjänst" så till slut för o slippa allt tjafs och bråk om läxor så plockades dom bort för honom istället och nu får han göra dom på sina sk TTF timmar som dom har 2 gånger i veckan.
    helt ärligt så tror ju inte jag att Dan kommer o hitta ett mönster har han inte gjort det redan så är det nog svårt o få till ett nu i vuxen ålder!!
    förstår att du inte tycker det är roligt alls men försök o göra det bästa av situationen (vilket jag redan tror att du gör)och kommer någon oanmäld så ja jag kan hålla med om att det känns pinsamt om det är stökigt eller står disk på bänken men va tusan har dom något o klaga på så får dom väl diska åt dig då haha skulle du se hur det såg ut här hemma trots att jag plockar femhundraelva ggr om dagen så skulle du nog tycka ni hade det MYCKET välstädat jag har liksom inget ordningssinne alls o när jag tycker det är städat så finns det ändå hur mycket som helst till o göra eg du får fråga ztampe hon har ju varit här o sett

grittrax:haha ja du det är min svägerska hon har åsikter om mycket
    haha ja hejja konsum blev ju inte det jag hade tänkt o ge han men va tusan allt blir inte alltid som man tänkt sig

här är det 48 timmars regel vid magsjuka!!

• Madde01
    Pilea- Men usch, ögoninflammation som smittar så lätt. Att folk inte vet bättre, men jag jobbar ju på förskola där får man också vara med om det mesta... Folk som kommer o säger " ... Kräktes i morse men det var för en timma sedan så jag lämnar nu" Då undrar man hur mycket ett jobb betyder för folk egentligen som inte "kan" vara hemma... Hade blivit tokig om någon kom med sin unge till min pool när den har kräkts på natten ...

Barbamamman- Men usch då.. Hoppas Agathon kryar på sig snart då, är det kalas idag elr? :) Berätta sedan om tårtan var god... haha

Zandra- Ja min mamma håller också på som en galning..Du lärde dig krypa när du ar 5måndader,blablabla..  Låt han ligga på golvet så lär han sig o krypa .. Men han ligger ju oftast på golvet för det är det han tycker är kul.. Men han tar sig fram på eget vis, han rullar Skrattande haha.. Så helt plötsligt liggar han där nedanför fötterna på en . Men ibland måste man påminna mamma om att detta är MITT barn känns det som, hon kan göra mig ritkigt irriterad ibland.. Känns som om det var alldeles för annourlunad förut.. Hon ba " men han kan ju äta samma mat som er.." Men neeej det kan han inte vi har ingen mixer men hon tror det bara är o mosa spaghetti o köttfärsås.. Mmh, visst om man vill kväva ungen Tungan ute Hm, skulle inte funka sambon är tokberoende av läsk.. Han sa det, att det är det enda han inte kan klara sig utan.. Så så får det bli då.. Men vatten är också gott säger jag Skrattande haha

Usch idag blev det o gå upp tidigt Julius ville inte sova längre än till 6.30 han brukar vakna 8 ..
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)