• papa andreo

Varför skaffa barn när man är 40 plus ?

Jag blir så trött på alla som väntar på att skaffa barn tills dom är 40 plus. Det borde lagstiftas om att man inte får skaffa barn när man är över 40. Detta är ett problem. Så hur tänker ni alla dessa 40tisar som vill utsätta era barn för dessa risker som uppstår vid en gravidited vid hög ålder.?

• Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?
  • anneleea
    Genau skrev 2013-08-26 21:10:44 följande:
    Ska alla 40-åringar fira med en tvångssterilisering? 

Eller hur?! Hela resonemanget känns.. Fel!
  • TheElfa

Och om man kanske inte haft möjlighet innan, då ska man inte ens få en möjlighet? Min kille levde med en kvinna innan som INTE VILLE ha barn...Sen tog det slut och han träffade MIG...Och han vill såå otroligt gärna ha barn...Ska han inte få den möjligheten då? Bara för att hans ex tidigare inte ville? Då skall han vara evigt dömd utan barn? Jag och min kille försöker för fulla muggar att skaffa en liten, och hoppas att få en liten till nästa sommar, och betackar oss för en massa negativa predikningar! Var glada för att man får gåvan av att få ett barn i stället och njut av livet! Det blir så mycket roligare så! Solig

• Margret

Jag blir så trött på alla som tar för givet att alla "äldre" mammor har väntat frivilligt. Jag har levt med ofrivillig barnlöshet i minst 7 år. Var 31 när jag började försöka, och hade då fått vänta i 3-4 år på att dåvarande sambo tyckte att det var ok att skaffa barn.
    Nu, efter 4-5 missfall, år med krångel med mensen/äl och ett par misslyckade relationer senare kom första barnet - helt naturligt - vid 39 års ålder. Nästa år, samma år som jag fyller 41, kommer barn nr 2. För mig funkade det helt enkelt bättre närmare 40 års strecket.
    Antagligen pga min pco, men i stort sett en kombination av ödet och naturen.

• TheElfa
    Margret skrev 2013-10-17 23:13:27 följande:
    Jag blir så trött på alla som tar för givet att alla "äldre" mammor har väntat frivilligt. Jag har levt med ofrivillig barnlöshet i minst 7 år. Var 31 när jag började försöka, och hade då fått vänta i 3-4 år på att dåvarande sambo tyckte att det var ok att skaffa barn.
    Nu, efter 4-5 missfall, år med krångel med mensen/äl och ett par misslyckade relationer senare kom första barnet - helt naturligt - vid 39 års ålder. Nästa år, samma år som jag fyller 41, kommer barn nr 2. För mig funkade det helt enkelt bättre närmare 40 års strecket.
    Antagligen pga min pco, men i stort sett en kombination av ödet och naturen.
    Heja dig!!! Solig
  • Olgapolga

Jag är 41 och känner att jag först nu är redo att ta hand om någon annan än mig själv. Jag har haft en jobbig uppväxt och barndom, och jag har behövt mina 20 vuxna år för att bli en frisk, trygg och balanserad människa.
    I somras träffade jag en jättetrevlig man och efter några månader som kompisar har vi börjat på ett förhållande. Men - han är frånskild och har tre barn, varav den yngsta nyss fyllde 18. Han har låtit sterilisera sig för mer än fem år sedan och säger ibland att han är glad att han har tagit det beslutet.
    Nu känner jag att det hugger till i min mage och att jag aldrig har beslutat mig för att förbli barnlös. Det var bara aldrig möjligt för mig att skaffa barn tidigare.Jag känner plötsligt att varenda en cell i min kropp säger att det är dags och att jag vill ha barn nu.

Jag tänker inte tvinga honom att bli pappa till flera barn, och det betyder att jag måste låta honom gå. Ge mig en chans att träffa någon annan som vill bli pappa och det väldigt snart.
    Jag är en starkare, friskare och på alla sätt en bättre människa nu än då jag var en deprimerad 25-åring som avskydde mig själv. Då hade jag inte kunnat ge någon annan ett tryggt hem, det kan jag först nu.

• Hartis

Är det bättre att skaffa barn innan 40 år med fel partner då? Nä har man inte träffat den rätte förrän lite senare i livet så är ialla fall jag glad att jag inte fick barn med dom andra, trots att jag var under 40 då!

• lewida
    Biologiskt sett är vi inte gjorda för att få våra första barn så sent, tycker det "borde" gå att starta barnafödandet lite tidigare men självklart respekterar jag dom som skaffar barn på äldre dagar. Livet är inte superenkelt och ibland får man helt enkelt bara hänga på. Alla har sin historia.

Däremot hade jag uppskattad samma respekt tillbaka. Jag har trots allt skaffat barn när min kropp och vi vill -  med samma förutsättningar att kunna ge vårt barn en bra uppväxt. Äldre mammor beter sig ofta som att dom är "mer" mammor än mig, som att jag är någon slags parentesförälder p.g.a. min ålder eller att deras val i livet helt enkelt är bättre än mina - vad är era problem??  Ni ska ju hunnit bli så otroligt trygga i er själva så dom här känslorna förstår jag inte alls. Jag och min sambo är jättenöjda med våra liv och vi har ett barn som alltid beskrivs som lycklig. Det har inte med ålder att göra utan upp till individen. För vissa vore det en mardröm att få barn tidigt, för mig vore det en mardröm att få barn sent - så är det bara. Däremot tycker jag man ska lyssna till naturen och biologin i större utsträckning för är det någon gång man inte har kontroll är det när det gäller graviditeter - börja inte för sent och riskera ofrivillig barnlöshet i onödan!
  • babyok

Varför skaffa barn när man är 40?
    Svar på den frågan kan vara av alla slags individuella och olika anledningar varför man skaffar senare i livet, såsom stark rädsla och osäkerhet, ekonomi, inte hittat den rätte partnern, inte redo, inte fått chansen och möjligheten, karriär, sjukdom, vill ge barnen stabil grund, stark trygghet och god ekonomi innan man bara sätter barn till världen och att det skall vara genomtänkt. Det är lika illa för barn att komma till världen där unga föräldrar inte kan ta hand om dem, ge dem trygghet, kärlek och stabilitet. Destruktiv och otrygg miljö för att föräldrarna är för unga kan göra barn sjuka på många olika sätt också, både psykiskt och fysiskt. 

Varför skaffa barn när man är 20? Bara för att man kan innebär det inte att det är rätt....oavsett ålder.
    Vid 30 kanske man inte kan av ovan nämnda anledningar. Givetvis är detta tankesätt och resonemang oerhört provocerande för dem som är ofrivilligt barnlösa vid närmare 40 eller över 40 års ålder och äntligen är redo och försöker fått ett barn och hoppas på att det lyckas och att allt går bra. Ett barn som med största sannolikhet både är oerhört starkt efterlängtat och älskat från första graviditetsdagen. Hjärta

• Poet

Med dina fördommar och okunskap om livet. Undrar jag hur kunde du vara en pappa. Det du skrev låter som Hitler. Vill ha en värld utan handikap och dödade gravida och barn med ett handikap. Hela livet är full av risker. Ung eller gammal med barn eller utan. Finns inga garantier i livet för unga eller äldre. Du vet inte vad dit barn bär på för genetiska sjukdomar som kan utlösas när som helst i livet. Tex MS. Skulle du då säga ooh jag ångrat att jag gjorde min fru med barn? Vad händer om du och din fru råkar för en allvarlig sjukdom eller olycka och inte kan ta hand om ditt bar? Mmm en annan sak. Finns många vid 20 års older som föder barn med kromozom fel. De barnen särkilt med downsyndrom har rätt att leva som alla andra. OBS de har mer kärlek än vad du verkar ha med din inställning här på forumet. Dessutom att de är mycket gladare än resten av oss.

• medhjälparen

Jag har också tänkt så, varför skaffa barn efter 40? Men nu... jag är 44 och ibland hugger det till i hjärtat när jag ser bebisar. Kanske ändå? Om jag träffar en yngre tjej, kanske 10 år yngre.

• babyok
    medhjälparen skrev 2016-02-04 09:32:06 följande:

Jag har också tänkt så, varför skaffa barn efter 40? Men nu... jag är 44 och ibland hugger det till i hjärtat när jag ser bebisar. Kanske ändå? Om jag träffar en yngre tjej, kanske 10 år yngre.

Men snälla ni som tänker så......varför tänker ni så överhuvudtaget..utveckla gärna.....och varför skaffa barn när man är 18-25?? är man verkligen redo mentalt, mogen, har stabilitet osv i så tidig ålder?? Hur bra är det för barnen på en skala om man ej har dem rätta verktygen, känslorna och egentligen är redo??
    Vi pratar faktiskt om en ålder på 40, och inte 50!! Så vad fick dej att ändra dej och med tanke på dina tankegångar, får man lov att fråga varför du själv väntade? Och om du skulle träffa en tjej du blir tokkär i som det fungerar på alla plan med som råkar vara 5 år yngre, skulle du utesluta henne då pga åldern eller ändå ge henne en chans att försöka skaffa barn med dig om hon är 39-40 år?? Ja du har ju fördelen och "lyxen" att tekniskt sätt lyckas få barn i många år till förmodligen och kan välja!
  • medhjälparen
    babyok skrev 2016-02-04 21:31:30 följande:
    Men snälla ni som tänker så......varför tänker ni så överhuvudtaget..utveckla gärna.....och varför skaffa barn när man är 18-25?? är man verkligen redo mentalt, mogen, har stabilitet osv i så tidig ålder?? Hur bra är det för barnen på en skala om man ej har dem rätta verktygen, känslorna och egentligen är redo??
    Vi pratar faktiskt om en ålder på 40, och inte 50!! Så vad fick dej att ändra dej och med tanke på dina tankegångar, får man lov att fråga varför du själv väntade? Och om du skulle träffa en tjej du blir tokkär i som det fungerar på alla plan med som råkar vara 5 år yngre, skulle du utesluta henne då pga åldern eller ändå ge henne en chans att försöka skaffa barn med dig om hon är 39-40 år?? Ja du har ju fördelen och "lyxen" att tekniskt sätt lyckas få barn i många år till förmodligen och kan välja!
    Jag har inte träffat rätt tjej, så det har aldrig blivit aktuellt ens. Nej, jag skulle inte utesluta det, om hon var runt 39-40. Och jag är medveten om att inte killar heller kan vänta hur länge som helst.Kvalitéen på spermierna försämras med åldern.
  • babyok
    medhjälparen skrev 2016-02-04 21:46:55 följande:
    Jag har inte träffat rätt tjej, så det har aldrig blivit aktuellt ens. Nej, jag skulle inte utesluta det, om hon var runt 39-40. Och jag är medveten om att inte killar heller kan vänta hur länge som helst.Kvalitéen på spermierna försämras med åldern.
    Ja visst är det så, och även kvinnor kan ha svårt att hitta den rätte och i värsta fall hitta den rätte när det blir försent eller när man hunnit fylla 40 år. 

• Sylta34

Jag har 4 barn. Det första fick jag strax innan jag fyllde 27, det sista precis när jag fyllt 36. Jag kan absolut tänka mig ett barn till, men inte nu...fyller snart 37. Har aldrig tänkt att jag skulle få barn efter 36. Min mamma var 36 när hon fick min lillasyster och 33 när hon fick mig. Har alltid tyckt att jag haft en gammal mamma jämfört med mina kompisar. Dock inser jag nu att jag känner mig inte ett dugg gammal. Jag känner mig mer trygg i att vara mamma och till freds i livet. Dock förstår jag att kroppen åldras och äggen åldras snabbt nu. Det går ju dock att göra tester och se om barnet är sjukt om man nu inte vill uppleva att föda ett skadat barn. Jag gjorde fostervattenprov under min senaste graviditet.
    Jag kan egentligen bara se ett problem med att skaffa barn sent i livet och det är att man får oftast mindre tid ihop med sitt barn då vi alla har en begränsad livslängd. Annars kan ju allt hända och även en ung person kan ju gå bort. Jag tror inte att man aktivt ska vänta att skaffa barn till man är 40, men om det inte går så går det inte och då ordnar det ju sig. Varje barn är en stor gåva och får man ett barn över 40 så ska man ju bara vara tacksam.

• Matsyoung

Nä. Ge er! Ni som redan har barn, nöj er. Ni som inte hoppade på tåget i tid. Synd. Förutom riskerna med att skaffa barn sent så tycker jag det rent ut sagt är äckligt med alla dessa ?45-åriga? småbarnsföräldrarna som stryker runt på stan!!

• Zakopane
    Matsyoung skrev 2018-02-22 19:45:11 följande:

Nä. Ge er! Ni som redan har barn, nöj er. Ni som inte hoppade på tåget i tid. Synd. Förutom riskerna med att skaffa barn sent så tycker jag det rent ut sagt är äckligt med alla dessa ?45-åriga? småbarnsföräldrarna som stryker runt på stan!!

Haha. Men visste du att den genomsnittliga förstföderskan var 32-33 år på 1700- och 1800-talet? Tur att du lever nu. Mänskligheten var nämligen äckligare förr.
  • Kellie13
    papa andreo skrev 2010-08-25 20:03:10 följande:

Jag blir så trött på alla som väntar på att skaffa barn tills dom är 40 plus. Det borde lagstiftas om att man inte får skaffa barn när man är över 40. Detta är ett problem. Så hur tänker ni alla dessa 40tisar som vill utsätta era barn för dessa risker som uppstår vid en gravidited vid hög ålder.?

nu är ju tråden asgammal men jag ville bara säga att jag håller helt med dig! fattar inte heller varför folk ska skaffa barn vid den åldern när dom vet riskerna.
  • 2barnsmorsan
    papa andreo skrev 2010-08-25 20:03:10 följande:

Riskerna som uppstår är dels inte särskilt höga procentuellt och det är framförallt risker för mamman som ökar i jämförelse, och det handlar om några procent högre risk. De största riskerna handlar dessutom om att risken för missfall är högre pga att äggen är av sämre kvalitet. Alltså inte något som drabbar barnen.
Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?