• papa andreo

Varför skaffa barn när man är 40 plus ?

Jag blir så trött på alla som väntar på att skaffa barn tills dom är 40 plus. Det borde lagstiftas om att man inte får skaffa barn när man är över 40. Detta är ett problem. Så hur tänker ni alla dessa 40tisar som vill utsätta era barn för dessa risker som uppstår vid en gravidited vid hög ålder.?

• Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?
  • lilla V

Min mamma är 42, snygg och fräch, och jag kan se på henne när hon träffar en liten att hon skiner upp. Men jag vet också att hon tycker det är enormt skönt att ha självständiga barn (yngsta 13, mellan 17 och äldsta 21) Nu kan hon börja ta hand om sig själv på ett helt annat sätt och bara njuta. Ska det bli bebis i familjen så är det förhoppningsvis mitt barn. Jag skulle bli förskräckt om min mammma blev gravid. Har mycket svårt att tänka mig det.

• Deniseb

Kan bara inte låta bli att skriva-oerhört provocerande inlägg du har PAPA Andreo.
    Jag säger bara en sak : det är var och ens ensak när det gäller "när och hur" man skaffar barn .
    Väx upp -vi lever i en demokrati. Undrar lite vad du som skrev detta har för värderingar och tankar om ett fritt samhälle..och lite ödmjukhet skulle inte skada.
    Men en sak kan jag ju känna igen i ditt resonemang -den där självklara "odödligheten"man har som 20åring,då man tror sig veta bäst om det mesta. Tänk bara på vad du förmedlar till dina barn..
    tack för ordet

2004,2006,2008
  • Mirva
    lilla V skrev 2010-09-08 21:41:00 följande:

Min mamma är 42, snygg och fräch, och jag kan se på henne när hon träffar en liten att hon skiner upp. Men jag vet också att hon tycker det är enormt skönt att ha självständiga barn (yngsta 13, mellan 17 och äldsta 21) Nu kan hon börja ta hand om sig själv på ett helt annat sätt och bara njuta. Ska det bli bebis i familjen så är det förhoppningsvis mitt barn. Jag skulle bli förskräckt om min mammma blev gravid. Har mycket svårt att tänka mig det.

Hoppas du inte förmedlar dina åsikter till dina eventuellt kommande barn.
  • lilla V
    Mirva skrev 2010-09-09 01:58:24 följande:
    Hoppas du inte förmedlar dina åsikter till dina eventuellt kommande barn.
    Hur menar du?
  • lilla V

Anledningen till att jag inte hoppas att hon blir gravid är utav den enkla anledningen att hon har alltid satt sina barn före sig själv. Hoppade av sin utbildning när hon fick mig och har sedan dess knegat inom äldreomsorg och trivts men har alltid velat nå längre än så. Nu har hon fått tid till att utbilda sig och är enhets chef för hemtjänsten. Och ja...jag unnar henne verkligen det. Har man väl påbörjat ett liv där man börjar ta hand om sig själv och sina intressen när barnen börjar bli vuxna, reser iväg med sin man utan barn och läger pengar på annat än blöjor, ja då förstår jag att man inte vill tillbaka till småbarnslivet. Du kommer nog inse det själv en dag. Hade varit en annan sak om yngsta var 4 år men nu är han snart 14.

Så förstå mig rätt...
    Har man inga barn sedan tidigare så visst...självklart ska man få försöka om man bara vet vilka risker det innebär.

• isisisis
    lilla V skrev 2010-09-09 17:58:45 följande:

Anledningen till att jag inte hoppas att hon blir gravid är utav den enkla anledningen att hon har alltid satt sina barn före sig själv. Hoppade av sin utbildning när hon fick mig och har sedan dess knegat inom äldreomsorg och trivts men har alltid velat nå längre än så. Nu har hon fått tid till att utbilda sig och är enhets chef för hemtjänsten. Och ja...jag unnar henne verkligen det. Har man väl påbörjat ett liv där man börjar ta hand om sig själv och sina intressen när barnen börjar bli vuxna, reser iväg med sin man utan barn och läger pengar på annat än blöjor, ja då förstår jag att man inte vill tillbaka till småbarnslivet. Du kommer nog inse det själv en dag. Hade varit en annan sak om yngsta var 4 år men nu är han snart 14.

Så förstå mig rätt...
    Har man inga barn sedan tidigare så visst...självklart ska man få försöka om man bara vet vilka risker det innebär.

Mitt yngsta var tidigare 23.Nu har jag tvillingar på 6 månader.
    Vad vet du om din mammas innersta tankar? Kanske skulle hon vilja ha ett till barn? Då skulle du förodigen bli fförbannad om du skulle bli gravid!?
    Du har förmodligen redan tänkt ut att hon ska vara heltidsmormor för ditt kommande eller?
  • lilla V
    isisisis skrev 2010-09-09 20:28:00 följande:
    Mitt yngsta var tidigare 23.Nu har jag tvillingar på 6 månader.
    Vad vet du om din mammas innersta tankar? Kanske skulle hon vilja ha ett till barn? Då skulle du förodigen bli fförbannad om du skulle bli gravid!?
    Du har förmodligen redan tänkt ut att hon ska vara heltidsmormor för ditt kommande eller?
    Vad vet du om vår relation?? Ingenting...jag tänkte väl det! Låter som du försöker försvara henne eller något? Vad vet du om vad hon vill?
    Nej, det hade jag absolut inte tänkt, vad har det med saken att göra. Det är skillnad på att vara mormor och nybliven småbarns mamma som 45. Jag respekterar er som väljer att få barn i senare år det har jag aldrig sagt något annat om. Tyvärr är det väldigt svårt att ha en åsikt här...vi lever olika, tänker olika och det är svårt för somliga att förstå antagligen. Jag försöker iaf inte att döma någon jag inte känner.
  • Mirva
    lilla V skrev 2010-09-09 22:45:38 följande:
    Vad vet du om vår relation?? Ingenting...jag tänkte väl det! Låter som du försöker försvara henne eller något? Vad vet du om vad hon vill?
    Nej, det hade jag absolut inte tänkt, vad har det med saken att göra. Det är skillnad på att vara mormor och nybliven småbarns mamma som 45. Jag respekterar er som väljer att få barn i senare år det har jag aldrig sagt något annat om. Tyvärr är det väldigt svårt att ha en åsikt här...vi lever olika, tänker olika och det är svårt för somliga att förstå antagligen. Jag försöker iaf inte att döma någon jag inte känner.
    Okej förlåt, jag missuppfattade dig, har läst dina senare inlägg. Jag läste detta: "Ska det bli bebis i familjen så är det förhoppningsvis mitt barn. Jag skulle bli förskräckt om min mammma blev gravid. Har mycket svårt att tänka mig det."
    Det lät som om du tyckte att det var bland det vidrigaste hon kunde göra. Att förmedla till sina barn att det är fel på "gamla föräldrar" är vansinnigt. Ber om ursäkt att jag var snabb att tolka ditt inlägg.
  • miljarden

En anledning kan ju vara att man inte träffar någon att "skaffa" barn med tidigare. Eller att man har svårt att bli gravid och inte vill tala om det för alla som kan tänkas ha åsikter om ens familjebildning. 
    Vari ligger problemet att folk över 40 skaffar barn? Gäller problemet både kvinnor och män? 

• mima69

Självklart är det upptill var och en att få barn när man kan och vill.. själv så har jag den önskan.. även om jag har barn sedan tidigare och som idagläget uppnått ålder.. men vad spelar det för roll? Jag älskar det livet att ha barn omkring mig och mina barn skulle säkert tycka att det vore häftigt med småsyskon..bara det ville sig.. :(

Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?