• papa andreo

Varför skaffa barn när man är 40 plus ?

Jag blir så trött på alla som väntar på att skaffa barn tills dom är 40 plus. Det borde lagstiftas om att man inte får skaffa barn när man är över 40. Detta är ett problem. Så hur tänker ni alla dessa 40tisar som vill utsätta era barn för dessa risker som uppstår vid en gravidited vid hög ålder.?

• Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?
  • isisisis

Hur gamal är du själv? 22?Kom igen om 20 år  du har ingen ANING om hur du tänker om 20 år!

• Mariohn
    papa andreo skrev 2010-08-25 20:41:20 följande:
    Men snälla ge mig en bra anledning till varför man ska vänta tills man är 40 plus. Jag fattar inte
    snacka om idioter på den här sidan alltså
    * Man har försökt bli gravid i 20 år men inte lyckats och plötsligt blir man det!

* Man kanske har varit svårt sjuk och trott att man inte skulle överleva. Plötsligt är man frisk, har lång tid kvar att leva och ett stabilt liv att erbjuda sin innersta längtan. Ett barn.

* Man har aldrig träffat kärleken. Levt ensam och när man är 34 träffar man rätt och det tar sin tid att bli med barn.

* Man har en innerlig längtan efter ett barn till. Man är kärnfrisk, har ett perfekt ordnat liv och allt att erbjuda ett barn.

* Man blir oplanerat gravid och har bra förutsättningar att ta hand om ett barn som man får veta finns i magen och som man älskar.  
  • Sidy

För det första kan jag bara beklaga att du upptar tid med dessa tankar!
    För vilken rätt har man som medmänniska att fördömma en annan människa?
    Vad är det som säger att just mina åsikter och tankar väger tyngst?

Om Du nu inte kan förstå varför det finns dom människorna som "väntar" med att "skaff" barn tills efter 40 så
    antar jag att Du själv inte är så gamal än, inte gamal nog för att veta hur livet kan vara för vissa av oss.

Nu har jag ett tag kvar till 40 men läs och hoppas Du får en tanke ställare med tanke på Din fråga!!!!

Min man och jag har under MÅNGA år försökt att bli en familj, men tyvärr har sjukdom och sorg kantat vår
    väg till att bli en familj.
    Vårat första barn förlorade vi i min mage innan förlossningen.
    Vårat 2:a och 3:dje och 4:de barn lämnade oss genom missfall.
    VI väntar nu vårat 5:e barn och än så länge lever det lill* livet i min mage.

Tyvärr blir jag en "gammal"  mamma i Dina ögon och om en sån mamma som mig tycker Du att det skall
    lagstiftas att jag ej ska få bli mamma igen?!
    Blir rädd när jag läser Dina åsikter!

Det är inte åldern som gör hur man blir som förälder,
    det är ens tankar och värderingar som man sedan skall föstra sina barn med!!!

Stolt Ängla mamma med ett barn i magen som vi hoppas skall få stanna hos oss på jorden!

För Din egen skull hoppas jag Du en dag kommer på bättre tankar och lägger Din kraft på bättre frågor!

• Mariohn
    Sidy skrev 2010-08-25 21:21:53 följande:

För det första kan jag bara beklaga att du upptar tid med dessa tankar!
    För vilken rätt har man som medmänniska att fördömma en annan människa?
    Vad är det som säger att just mina åsikter och tankar väger tyngst?

Om Du nu inte kan förstå varför det finns dom människorna som "väntar" med att "skaff" barn tills efter 40 så
    antar jag att Du själv inte är så gamal än, inte gamal nog för att veta hur livet kan vara för vissa av oss.

Nu har jag ett tag kvar till 40 men läs och hoppas Du får en tanke ställare med tanke på Din fråga!!!!

Min man och jag har under MÅNGA år försökt att bli en familj, men tyvärr har sjukdom och sorg kantat vår
    väg till att bli en familj.
    Vårat första barn förlorade vi i min mage innan förlossningen.
    Vårat 2:a och 3:dje och 4:de barn lämnade oss genom missfall.
    VI väntar nu vårat 5:e barn och än så länge lever det lill* livet i min mage.

Tyvärr blir jag en "gammal"  mamma i Dina ögon och om en sån mamma som mig tycker Du att det skall
    lagstiftas att jag ej ska få bli mamma igen?!
    Blir rädd när jag läser Dina åsikter!

Det är inte åldern som gör hur man blir som förälder,
    det är ens tankar och värderingar som man sedan skall föstra sina barn med!!!

Stolt Ängla mamma med ett barn i magen som vi hoppas skall få stanna hos oss på jorden!

För Din egen skull hoppas jag Du en dag kommer på bättre tankar och lägger Din kraft på bättre frågor!

Ta inte åt dig av idioti! För det första beklagar jag sorgen ni varit tvugna att plöja igenom. Det enda jag kan säga är att jag önskar er all lycka med den fina lilla bebisen du har i magen. När den väl kommer kommer det att vara värt ALLT! Att få ett barn är att jämföra med den våldsammaste tonårsförälskelsen man någonsin upplevt gånger en miljon. Det finns i din framtid!  Och din ålder är HELT irrelevant.  Stort GRATTIS!
  • Sidy
    "Ta inte åt dig av idioti! För det första beklagar jag sorgen ni varit tvugna att plöja igenom. Det enda jag kan säga är att jag önskar er all lycka med den fina lilla bebisen du har i magen. När den väl kommer kommer det att vara värt ALLT! Att få ett barn är att jämföra med den våldsammaste tonårsförälskelsen man någonsin upplevt gånger en miljon. Det finns i din framtid!  Och din ålder är HELT irrelevant.  Stort GRATTIS!"

Tack underbara Mariohnym för Dina ord, dom värmde!

Jag blir bara så upprörd över att det finns människor som har dessa värderingar och åsikter om sina medmänniskor!
    Och vissa undrar varför det ser ut som det gör i världen.......
  • astro

Sapy, mina varmaste lyckönskningar om välgång för dig och din familj. 

Ts, du är ju helt otrolig. För det första är du totalt grundlurad: Riskerna med att få barn efter 40 är enormt överdrivna. Det kan däremot vara mycket svårare att bli gravid än folk tror, något som gör att jag tycker synd om de som väntar och tänker att barn kan jag alltid skaffa sen. En del av mina vänner gick den vägen och står nu barnlösa.

Men om vi nu skulle få för oss att förbjuda människor att skaffa barn för riskernas skull, då är inte äldre mammor den grupp du borde sikta på först. Större risker tar bl a:

Rökare. Även om det är mannen som röker.
    Nattarbetare.
    Lakritsätare.
    Diabetiker.
    Veganer (omdiskuterat, men statistiskt sett så hör de hit)
    Kvinnor med arbeten där man går ovanligt långa skift.
    Tåg- och truckförare (även om det är pappan) 
    Män som cyklar mycket
    Män som bastar mycket
    Kvinnor som haft upprepade urinvägsinfektioner 
    Män som har för vana att bära tajta jeans ...

... och betydligt fler.
    Ser du hur absurt det blir?
    Och då tog jag ändå inte med "långsiktiga" risker, som en ovanstående tog upp kan man ju då också tänka sig att det är oansvarigt att skaffa barn om släkten har anlag för cancer, hjärtsjukdom, kronisk depression och en miljon andra saker som mer eller mindre är ärftliga. 

Men du har antagligen personliga skäl för att hoppa på just äldre mammor? Eller är du bara illa påläst? 

• Lady Dahmer

bah! Jävla trams! Jag PLANERAR att skaffa barn efter 40. Är 34 bast nu och precis fått mitt andra barn. Vill gärna ha ett eller två till. men inte nu.

Ju äldre jag blir desto klokare, mer erfaren, lugnare, mer tålmodig och kunnigare blir jag. Desto äldre jag blir desto bättre förutsättningar för att bli en riktigt bra förälder.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Mr D

Det är alltid svårt att generalisera och fel att moralisera. Det finns alltid omständigheter som gör att det kan vara OK att skaffa barn när man är 40+. Jag tror att det vore fel att lagstifta, men jag håller med TS om att det är knepigt att skaffa barn så sent. För min del  handlar det inte främst om riskerna vid graviditeten. Jag tänker på att "skaffa barn" är ett långsiktigt "projekt". Även om det inte finns garantier så är det ju fint om man är pigg och frisk så länge som möjligt. Jag blev pappa runt 30 och sett i backspegeln hade jag gärna satt igång ännu tidigare.

• En glad tjej

Du blir trött på det som väntar med att få barn förrän de är runt 40 och över. Jag är trött på trångsynta människor som du verkar vara. Sköt dig själv och skit i vad alla andra gör.

Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?