• papa andreo

Varför skaffa barn när man är 40 plus ?

Jag blir så trött på alla som väntar på att skaffa barn tills dom är 40 plus. Det borde lagstiftas om att man inte får skaffa barn när man är över 40. Detta är ett problem. Så hur tänker ni alla dessa 40tisar som vill utsätta era barn för dessa risker som uppstår vid en gravidited vid hög ålder.?

• Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?
  • Majsan70

I dagens samhälle blir vi allt äldre och är allt yngre längre upp i åldrarna och därmed raderas gränserna ut allt mer. Man kanske träffar sin livspartner sent i livet  eller väljer att jobba o resa innan man får barn. Visst medför det lite fler risker, men de är allt för få för att man skall låta bli att skaffa barn bara för att man fyllt 40 år.

För 100 år sedan var det sent att skaffa barn vid 40, men nu är det  en allt vanligare ålder. Och hmm...om jag inte sett fel i tv tablåerna...så läste jag där nånstans att 40 är det nya 20. (eller nåt i den stilen)

• UlletGullet

Det var inte helt ovanligt förut att få barn över fyrtio år, det är inte alls konstigt. Man fick barn tills man inte kunde få barn längre helt enkelt. Så länge man var fertil kom barnen, att tro att det var "bättre förr" och man slutade "skaffa" barn vid 30, det är en myt helt enkelt.

• Mysmamma70

Faktum är att kvinnor över 40 föder friskare barn än yngre kvinnor, eftersom det erbjuds fler kotntroller såsom kubtest och fostervattensprov. Däremot stämmet det ju att det generellt sett är svårare att bli gravid och lättare att få missfall.

Alla är olika och vi har ingen rätt att bestämma över någon annans livsval

/Stolt 40-årig mor till tre med fyran i magen som kanske inte blir den sista

~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • smally

Jag är 5 barns mor och vill ha en eller två till. Jag älska barn. Min barn är mellan 24 och 18. yippi

• LovleyMamma

Tycker att det är upp till var och en att bestämma när man vill skaffa barn. 
    Ser inget fel i att 40 åringar skaffar barn. Min sambo är 40 år och vi jobbar på en liten till. (antog att TS syftar på både kvinnor och män) 

• MammaLillfis

Tycker det är upp till var och en när man väljer eller kan skaffa barn. Det är inte så att man kan välja, man kanske inte träffar sin partner förrän man är i 40 års åldern, man kanske inte lyckas bli gravid innan osv. Nej TS, du har tyvärr ett alldeles för insöat sätt att se på detta. Livet är inte fullt så svart eller vitt. Jag är 32 och kärleken 44 men antar att det är okej att han blir pappa trots sina 40+ ?

• Hélène

Jag är 36, vill inget högre än ha barn! Nya kärleken är 50 men är helt med på att skaffa barn när vi lärt känna varandra lite bättre! Vill inte hasta bara för att min längtan är så stor. Dumpade min sambo i våras, efter 11 år, då han aldrig ville skaffa barn med mig! Känner att jag slösat bort min ungdom men jag hoppas att mitt system kommer att funka den dagen jag behöver det. Om jag har tur så sätts det på prov nästa år och om allt går som det ska så har jag en liten 2012! Hjärta

• talamod

Man "skaffar" inte barn- barn är en gåva. Viktigast är att de blir älskade.

♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 ♀- 12/6-10 ♪♫
  • finskaflikkan

men herregud. Klart 40+are ska ha rätt till att skaffa barn.
    Kan ha haft mkt innan som gjort att man inte kunnat skaffa barn tidigare.
    Vem är då du ts att hacka ner på dom som väljer att skaffa senare då alt. inte kunnat tidigare?
    Inte ditt problem liksom!!

• Skruttefia
    Majsan70 skrev 2010-09-15 06:32:52 följande:
    I dagens samhälle blir vi allt äldre och är allt yngre längre upp i åldrarna och därmed raderas gränserna ut allt mer. Man kanske träffar sin livspartner sent i livet  eller väljer att jobba o resa innan man får barn. Visst medför det lite fler risker, men de är allt för få för att man skall låta bli att skaffa barn bara för att man fyllt 40 år.

För 100 år sedan var det sent att skaffa barn vid 40, men nu är det  en allt vanligare ålder. Och hmm...om jag inte sett fel i tv tablåerna...så läste jag där nånstans att 40 är det nya 20. (eller nåt i den stilen)
    Ser att du är positiv, men vill ändå upplysa om att för 100 år sedan födde man barn högt upp iåldrarna om man var fertil - pga inga preventivmedel

Att "bara" föda barn i 20-30 årsåldern är ett 1900-talsfenomen, företrädesvis under senare halvan av 1900-talet
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?