Inlägg från: babyok |Visa alla inlägg
  • babyok

Varför skaffa barn när man är 40 plus ?

Varför skaffa barn när man är 40?
    Svar på den frågan kan vara av alla slags individuella och olika anledningar varför man skaffar senare i livet, såsom stark rädsla och osäkerhet, ekonomi, inte hittat den rätte partnern, inte redo, inte fått chansen och möjligheten, karriär, sjukdom, vill ge barnen stabil grund, stark trygghet och god ekonomi innan man bara sätter barn till världen och att det skall vara genomtänkt. Det är lika illa för barn att komma till världen där unga föräldrar inte kan ta hand om dem, ge dem trygghet, kärlek och stabilitet. Destruktiv och otrygg miljö för att föräldrarna är för unga kan göra barn sjuka på många olika sätt också, både psykiskt och fysiskt. 

Varför skaffa barn när man är 20? Bara för att man kan innebär det inte att det är rätt....oavsett ålder.
    Vid 30 kanske man inte kan av ovan nämnda anledningar. Givetvis är detta tankesätt och resonemang oerhört provocerande för dem som är ofrivilligt barnlösa vid närmare 40 eller över 40 års ålder och äntligen är redo och försöker fått ett barn och hoppas på att det lyckas och att allt går bra. Ett barn som med största sannolikhet både är oerhört starkt efterlängtat och älskat från första graviditetsdagen. Hjärta

• babyok
    medhjälparen skrev 2016-02-04 09:32:06 följande:

Jag har också tänkt så, varför skaffa barn efter 40? Men nu... jag är 44 och ibland hugger det till i hjärtat när jag ser bebisar. Kanske ändå? Om jag träffar en yngre tjej, kanske 10 år yngre.

Men snälla ni som tänker så......varför tänker ni så överhuvudtaget..utveckla gärna.....och varför skaffa barn när man är 18-25?? är man verkligen redo mentalt, mogen, har stabilitet osv i så tidig ålder?? Hur bra är det för barnen på en skala om man ej har dem rätta verktygen, känslorna och egentligen är redo??
    Vi pratar faktiskt om en ålder på 40, och inte 50!! Så vad fick dej att ändra dej och med tanke på dina tankegångar, får man lov att fråga varför du själv väntade? Och om du skulle träffa en tjej du blir tokkär i som det fungerar på alla plan med som råkar vara 5 år yngre, skulle du utesluta henne då pga åldern eller ändå ge henne en chans att försöka skaffa barn med dig om hon är 39-40 år?? Ja du har ju fördelen och "lyxen" att tekniskt sätt lyckas få barn i många år till förmodligen och kan välja!
  • babyok
    medhjälparen skrev 2016-02-04 21:46:55 följande:
    Jag har inte träffat rätt tjej, så det har aldrig blivit aktuellt ens. Nej, jag skulle inte utesluta det, om hon var runt 39-40. Och jag är medveten om att inte killar heller kan vänta hur länge som helst.Kvalitéen på spermierna försämras med åldern.
    Ja visst är det så, och även kvinnor kan ha svårt att hitta den rätte och i värsta fall hitta den rätte när det blir försent eller när man hunnit fylla 40 år. 

Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?