Inlägg från: Sylta34 |Visa alla inlägg
  • Sylta34

Varför skaffa barn när man är 40 plus ?

Jag har 4 barn. Det första fick jag strax innan jag fyllde 27, det sista precis när jag fyllt 36. Jag kan absolut tänka mig ett barn till, men inte nu...fyller snart 37. Har aldrig tänkt att jag skulle få barn efter 36. Min mamma var 36 när hon fick min lillasyster och 33 när hon fick mig. Har alltid tyckt att jag haft en gammal mamma jämfört med mina kompisar. Dock inser jag nu att jag känner mig inte ett dugg gammal. Jag känner mig mer trygg i att vara mamma och till freds i livet. Dock förstår jag att kroppen åldras och äggen åldras snabbt nu. Det går ju dock att göra tester och se om barnet är sjukt om man nu inte vill uppleva att föda ett skadat barn. Jag gjorde fostervattenprov under min senaste graviditet.
    Jag kan egentligen bara se ett problem med att skaffa barn sent i livet och det är att man får oftast mindre tid ihop med sitt barn då vi alla har en begränsad livslängd. Annars kan ju allt hända och även en ung person kan ju gå bort. Jag tror inte att man aktivt ska vänta att skaffa barn till man är 40, men om det inte går så går det inte och då ordnar det ju sig. Varje barn är en stor gåva och får man ett barn över 40 så ska man ju bara vara tacksam.

Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?