Inlägg från: lewida |Visa alla inlägg
  • lewida

Varför skaffa barn när man är 40 plus ?

Biologiskt sett är vi inte gjorda för att få våra första barn så sent, tycker det "borde" gå att starta barnafödandet lite tidigare men självklart respekterar jag dom som skaffar barn på äldre dagar. Livet är inte superenkelt och ibland får man helt enkelt bara hänga på. Alla har sin historia.

Däremot hade jag uppskattad samma respekt tillbaka. Jag har trots allt skaffat barn när min kropp och vi vill -  med samma förutsättningar att kunna ge vårt barn en bra uppväxt. Äldre mammor beter sig ofta som att dom är "mer" mammor än mig, som att jag är någon slags parentesförälder p.g.a. min ålder eller att deras val i livet helt enkelt är bättre än mina - vad är era problem??  Ni ska ju hunnit bli så otroligt trygga i er själva så dom här känslorna förstår jag inte alls. Jag och min sambo är jättenöjda med våra liv och vi har ett barn som alltid beskrivs som lycklig. Det har inte med ålder att göra utan upp till individen. För vissa vore det en mardröm att få barn tidigt, för mig vore det en mardröm att få barn sent - så är det bara. Däremot tycker jag man ska lyssna till naturen och biologin i större utsträckning för är det någon gång man inte har kontroll är det när det gäller graviditeter - börja inte för sent och riskera ofrivillig barnlöshet i onödan!
Svar på tråden Varför skaffa barn när man är 40 plus ?