• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • saltabanditen
    idiblon yes skrev 2010-06-26 19:06:59 följande:
    Personligen kan jag tycka att människor som idag klassas som sjuka faktiskt snarare visar på att de är väldigt friska och reagerar allergiskt mot ett sjukt samhälle.

Som jag säger, hur sjuk eller frisk man är borde knappast mätas i hur man mår, utan hur mycket insikt man har. Och en som mår bra kan sakna insikt.
    Får jag skaka din hand hjärtligt och länge?

Detta gillar jag...
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • shoreline
    Gulletroll skrev 2010-06-26 19:10:09 följande:
    Men snälla du, här avslöjar du tydligt vilken nivå du ligger på.

Att jämföra insulin med psykisk ohälsa.

*skakar på huvudet*
    Men du fattar ju inte!! *skakar på huvudet*
  • Mad as snow

Åh Gulletroll, det var länge sedan jag såg dig raljera i trådar som handlar om psykisk sjukdom. Men du verkar vara taggad nu igen, trots alla minor du tidigare gick rakt på.

Jag ser fram emot att sitta här och bara bläddra mig fram till din argumentatoriska undergång.

*chips* 

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • peikko
    Mad as snow skrev 2010-06-26 19:15:16 följande:
    Åh Gulletroll, det var länge sedan jag såg dig raljera i trådar som handlar om psykisk sjukdom. Men du verkar vara taggad nu igen, trots alla minor du tidigare gick rakt på.

Jag ser fram emot att sitta här och bara bläddra mig fram till din argumentatoriska undergång.

*chips* 
    :D
    Jaså, era vägar har mötts tidigare.
  • Qarrolajm

ännu en gång...

Du snackar om att hjärnan e formbar ....
    så kära Dr.gulletroll hur blir jag av med mina diagnoser bipolär och adhd?

jag har försökt i många år utan framgång...

• Glasbit

Gulletroll gillar diskussioner om antidepressiva och psykisk ohälsa. Flört
    Inte första gången så att säga.

• peikko
    Glasbit skrev 2010-06-26 19:18:51 följande:
    Gulletroll gillar diskussioner om antidepressiva och psykisk ohälsa. Flört
    Inte första gången så att säga.
    Det märks nästan...
  • Tygtiiger

TS: det är betydligt mer bevisat att små barn tar stor skada av att ha föräldrar som är i en aktiv depression än att SSRI ger bestående skador. Likaså är det dramatiskt illa för ett nyfött barn att ha en psykotisk mor, även om fadern är lugn, stabil och välfungerande.

Alltså är det tämligen ansvarstagande mödrar som ser till att anpassa sin medicin under tiden de är gravida, så att de både fungerar under och efter graviditet.

Ungefär som med epilepsimediciner. Japp, de ger en ökad risk för vissa sjukliga tillstånd hos fostret, men det är dramatiskt mycket högre risk för fostret med en mor som får upprepade anfall under graviditeten. Å, men hoppsan, jag glömde - psykisk sjukdom räknas ju inte som riktiga sjukdomar i det här samhället, det är ju bara att skärpa sig. *facepalm*

Krupke, we've got problems of our own!
  • Mad as snow
    peikko skrev 2010-06-26 19:15:55 följande:
    :D
    Jaså, era vägar har mötts tidigare.
    Skrattande

Jodå, och det är lika fascinerande varje gång. Hela den samlade kunskapen från medicinen, psykoanalysen och psykologin utmanas av en enda människa, som ligger på en alldeles för hög nivå för att vi andra ens ska fatta vad hon skriver. Man måste älska det.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • idiblon yes
    Gulletroll skrev 2010-06-26 19:10:09 följande:
    Men snälla du, här avslöjar du tydligt vilken nivå du ligger på.

Att jämföra insulin med psykisk ohälsa.

*skakar på huvudet*
    De tu är fullt jämförbara. Om inte insulinproduktionen fungerar som den ska är likvärdigt med att serotinåterhämmare inte fungerar som de ska. Det handlar alltså fortfarande om biologi, funktioner som krävs för överlevnad, men den ena påverkar enbart kroppens funktion och den andra funktionen som påverkar psyket.

Det är skillnad mellan att må dåligt av miljöfaktorer och trauman och deras efterverkningar, mot att må dåligt för att biokemin inte fungerar som den ska.

Det är skillnad i om man fötts med underfunktioner i hjärnan, mot att de skadats på vägen.

Vissa kan "tänka" sig friska, men alla kan inte det. Precis som att vissa kan "träna" sig friska, medan andra inte kan det.
    Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?