idiblon yes skrev 2010-06-26 18:59:26 följande:
Det kan ofta vara tvärtom också, att den som "är" (klassas) som sjuk de facto besitter en väldig självinsikt. Som det är idag klassas det nästan som friskt att just sakna självinsikt och självkännedom, för det som mäter hur frisk man är är hur bra man mår. En människa som mår bra kan vara helt bakom flötet och dum i huvudet, problemet är bara att denne inte fattar det själv.
Ibland är det helt enkelt friskare att vara "sjuk". Eller må dåligt, som ett symptom på ett sjukt samhälle.
Faktiskt.
Min överläkare säger alltid till mig att jag är en enorm självinsikt i min sjukdom, eftersom jag börjat lära mig hur den fungerar.
Jag kan börja känna på mig när jag är på väg in i en manisk fas alt. deppig fas.
Vilket är ett stort plus för mej eftersom inte många med bipolär/adhd diagnos kan göra det.
Så visst tror jag att jag kommer klara av ett barn mkt bra i framtiden. För jag lär mig av varje dag som går att hantera det.
Sen vet jag att min sjukdom är ärftlig, de finns en risk att mina barn kan ärva den. Men samtidigt, om de nu händer (vilket jag inte hoppas) så kan jag finnas där, och verkligen förstå dom...
för den som gått igenom skiten själv, vet hur skiten luktar. :)