• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • MickeN1973
    Freja87 skrev 2010-06-26 11:39:55 följande:
    Det finns läkemedel som inte innebär någon noterad risk för fostret. Anledningen till att gravida tar psykofarmaka är för att de troligtvis mår väldigt DÅLIGT och behöver stöd för att orka må bättre och hantera både livet och det kommande barnet.

Jag har haft ångestproblematik men har aldrig velat ta några läkemedel eftersom jag upplever att jag är tillräckligt stark och har tillräckligt stöd hemma för att orka igenom allt nu. Dessutom har min ångest minskat med mer än 80% sedan jag blev gravid. Tyvärr är alla inte så lyckligt lottade. Vissa kanske har svåra trauman att bearbeta, de kanske har någon diagnos som gör känslorna och humörsvängningarna svåra att hantera. De kanske mår bättre av medicineringen, och mår mamman bättre så mår även barnet bättre.

Forskning har även visat på att barn som haft mammor som varit depressiva under graviditeten kan ta skada av det.
    mm barnet kanske mår bra, men föds med skador...

Sen får man fundera på om man ska ha barn när man är sjuk eller under medicinering
  • Freja87
    MickeN1973 skrev 2010-06-26 11:44:17 följande:
    mm barnet kanske mår bra, men föds med skador...

Sen får man fundera på om man ska ha barn när man är sjuk eller under medicinering
    Än en gång: Det finns läkemedel som inte innebär någon risk för fostret.

Klart att personer med psykiatriska diagnoser också ska få skaffa barn. Känns som att du inte vet så mycket om psykiska sjukdomar. Vissa sådana har man hela livet. De går att leva med. Släpp fördomarna nu och sluta dra alla över en kam!
  • MickeN1973
    Freja87 skrev 2010-06-26 12:06:32 följande:
    Än en gång: Det finns läkemedel som inte innebär någon risk för fostret.

Klart att personer med psykiatriska diagnoser också ska få skaffa barn. Känns som att du inte vet så mycket om psykiska sjukdomar. Vissa sådana har man hela livet. De går att leva med. Släpp fördomarna nu och sluta dra alla över en kam!
    Ja om det inte medför risk för barnet
  • shoreline

Men vad är det du inte förstår? Det finns läkemedel som inte innebär någon noterad risk för fostret/barnet.

• MickeN1973
    shoreline skrev 2010-06-26 12:19:24 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Det finns läkemedel som inte innebär någon noterad risk för fostret/barnet.
    de läkemedel som är riskfria är självklart utanför diskutionen.
  • Kinsale
    MickeN1973 skrev 2010-06-26 12:24:23 följande:
    de läkemedel som är riskfria är självklart utanför diskutionen.
    Då kanske du bör förtydliga det i din trådstart? Vi är inga tankeläsare, you know...
  • shoreline
    Kinsale skrev 2010-06-26 12:25:28 följande:
    Då kanske du bör förtydliga det i din trådstart? Vi är inga tankeläsare, you know...
    Precis.
  • Freja87

Men det finns ju massa andra läkemedel som inte är psykofarmaka som innebär risk för barnet... Ipren t.ex... varför är du så irriterad för just dem som tar psykofarmaka?

• iii

Kvinnan kanske blir oplanerat gravid och försöker göra det bästa av situationen. Forskning har visat att det är större risk för barnet att mamman är deprimerad än att medicinerna ska orsaka skador på fostret. Är det en medicin med höga risker för fosterskador så är det ju en sak, men tror inte någon läkare hade rekommenderat kvinnan att gå kvar på en sån medicin.

Sen får man även se till vilka sorts risker det innebär för fostret. Jag litar på att läkarna faktiskt gör en korrekt bedömning av situationen när denne låter kvinnan fortsätta medicineras.

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?