• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Stinky
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:00:10 följande:

Går man under antideppressiv medicinering tycker jag inte att man ska skaffa barn. Om man äter sådan medicin så är det uppenbart att man just nu har svårt att hantera livet. Å har man svårt att hantera livet och sig själv så tycker jag man först ska ta tag i det INNAN man skaffar barn. För ett liv med barn blir liksom inte lättare så att säga.

Så mitt svar är NEJ. Å jag är rätt så bestämd där. Kan man inte hantera livet och sig själv och sina känslor så måste man först arbeta med sig själv och sina problem innan man sätter ett nytt liv till världen där ens uppgift är att vägleda barnet rätt i livet. Å kan man inte vägleda sig själv särskilt bra så är man inge bra vägledare åt någon annan.

Väljer man att göra det iallafall, skaffa barn altså - ja då anser jag att man handlar grymt egoistiskt som sätter sina egna behov före ett barns.

Du kan inte så mycket om psykiatri, va? Drömmer
  • Stinky
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:28:00 följande:
    Mår man inte bra psykiskt så tar man först tag i det.
    Att bara proppa i sig medicin botar inget utan lindrar bara symtomen. Man behöver gå till bukt med sina problem för att bli kvitt det som gör att man är deprimerad eller har ångest. Så länge man äter medicin så skjuter man bara problemet framför sig och desstuom trubbar av en del av sitt känsloliv och därmed också sin intuition som verkligen behövs i relation till sitt barn och för att få en sund anknytning.

Lider man av psykisk ohälsa så ser man till att få del hjälp man behöver för att bli frisk. Både för ens egen skull och barnets skull.
    Återigen: du är inte särskilt insatt i hur den mänskliga hjärnan fungerar, va? Drömmer
  • hopphejdi

Jag har bara läst ts, men kan det inte vara så att kvinnor  med grav psykisk ohälsa typ, scitzofreni, manodepressivitet, djupa deppressioner med risk för självmord kanske tar psykofarmaka för att symtomen på sjukdomen är mera skadliga för barnet än biverkningarna av medecinen?

• Mandarina
    Honeyflowers skrev 2010-06-26 20:02:34 följande:
    Jag har jobbat som LSS-handläggare i 4 år och jag har aldrig varit med om att ADHD går över, utan att man lär sig leva med sitt funktionshinder.
    Du kanske aldrig varit med om det men så är det.
    Fråga vilken psykolog som helst. Herregud, vi förändras som människor genom livet. Vi är inte slav under vår hjärna.

Seriöst, vad är det ni inte förstår. Gå och låna en bok på biblioteket !
  • saltabanditen
    Gulletroll skrev 2010-06-26 20:06:49 följande:
    Källa på det!
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Qarrolajm
    Fråga vilken psykolog som helst. Herregud, vi förändras som människor genom livet. Vi är inte slav under vår hjärna.

var har du källa på det?!
  • peikko

Det jag undrar är hur det kommer sig att du säger fullkomligt tvärtemot de läkare och psykologer jag har träffat?
  • maey

För er som inte tycker att folk med psykiska problen ska skaffa barn...är ni av samma åsikt när det gäller ex diabetiker? Där finns det ju klart ökade risker för barn och mamma...eller begåvningshandikappade? Ha de rätt? Folk med andra sjukdomar som ger risker för barn och mamma?
    Tvillingar då? Med de ökade riskerna en flerbördsgraviditet innebär gällande fosterskador, dödlighet och andra komplikationer, kanske man borde abortera bort ett foster direkt?

Livet är inte bara svart eller vitt...

• Stinky

Psykolog? Sen när blev psykologer läkare?
  • Qarrolajm
    Stinky skrev 2010-06-26 20:16:14 följande:
    Psykolog? Sen när blev psykologer läkare?
    hahaha!!! xD undrar jag med`?
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?