Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Varför psykofarmaka när man är gravid?

MickeN1973 skrev 2010-06-26 09:50:44 följande:

Varför finns det kvinnor som äter psykofarmaka när de är gravida.

Det är bevisat att det är skadligt för fostret

Givetvis för att DU ska ha något att störa dig på, vad annars?!

För övrigt så är det i princip strunt, det du skriver. Det är få foster som får skador av psykofarmaka. Och det är väl viktigt att kvinnan mår någorlunda bra under graviditeten? Fråga vilken psykiatriker som helst.
  • Stinky
    iii skrev 2010-06-26 12:38:56 följande:
    Kvinnan kanske blir oplanerat gravid och försöker göra det bästa av situationen. Forskning har visat att det är större risk för barnet att mamman är deprimerad än att medicinerna ska orsaka skador på fostret. Är det en medicin med höga risker för fosterskador så är det ju en sak, men tror inte någon läkare hade rekommenderat kvinnan att gå kvar på en sån medicin.

Sen får man även se till vilka sorts risker det innebär för fostret. Jag litar på att läkarna faktiskt gör en korrekt bedömning av situationen när denne låter kvinnan fortsätta medicineras.
    Exakt.
  • Stinky
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:00:10 följande:

Går man under antideppressiv medicinering tycker jag inte att man ska skaffa barn. Om man äter sådan medicin så är det uppenbart att man just nu har svårt att hantera livet. Å har man svårt att hantera livet och sig själv så tycker jag man först ska ta tag i det INNAN man skaffar barn. För ett liv med barn blir liksom inte lättare så att säga.

Så mitt svar är NEJ. Å jag är rätt så bestämd där. Kan man inte hantera livet och sig själv och sina känslor så måste man först arbeta med sig själv och sina problem innan man sätter ett nytt liv till världen där ens uppgift är att vägleda barnet rätt i livet. Å kan man inte vägleda sig själv särskilt bra så är man inge bra vägledare åt någon annan.

Väljer man att göra det iallafall, skaffa barn altså - ja då anser jag att man handlar grymt egoistiskt som sätter sina egna behov före ett barns.

Du kan inte så mycket om psykiatri, va? Drömmer
  • Stinky
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:28:00 följande:
    Mår man inte bra psykiskt så tar man först tag i det.
    Att bara proppa i sig medicin botar inget utan lindrar bara symtomen. Man behöver gå till bukt med sina problem för att bli kvitt det som gör att man är deprimerad eller har ångest. Så länge man äter medicin så skjuter man bara problemet framför sig och desstuom trubbar av en del av sitt känsloliv och därmed också sin intuition som verkligen behövs i relation till sitt barn och för att få en sund anknytning.

Lider man av psykisk ohälsa så ser man till att få del hjälp man behöver för att bli frisk. Både för ens egen skull och barnets skull.
    Återigen: du är inte särskilt insatt i hur den mänskliga hjärnan fungerar, va? Drömmer
  • Stinky
    Gulletroll skrev 2010-06-26 20:06:49 följande:
    Du kanske aldrig varit med om det men så är det.
    Fråga vilken psykolog som helst. Herregud, vi förändras som människor genom livet. Vi är inte slav under vår hjärna.

Seriöst, vad är det ni inte förstår. Gå och låna en bok på biblioteket !
    Psykolog? Sen när blev psykologer läkare?
  • Stinky
    Honeyflowers skrev 2010-06-26 20:21:38 följande:
    Men.. så är det? Jaha, men hur vet du det då?

ADHD är ingen förkylning eller ett virus, som bara går över. Jag ger mig inte på den punkten!
    Äh, ADHD botas med lite penicillin.
  • Stinky
    Honeyflowers skrev 2010-06-26 20:25:12 följande:
    japp, hihi
    Några huttar Cocillana tar bort depressioner också, har jag hört.
  • Stinky
    Gulletroll skrev 2010-06-27 11:14:14 följande:
    Seriöst. Det handlar inte om "under"...

Snälla, läs på och kom igen.

Shit alltså, kunskapen är låg här. Mycket låg. Fast o andra sidan är det vanligt att man gärna vill skylla på att det är "gentetiskt" / biologiskt för då väljer man den enkla utvägen för sig själv. Och det är ju så människan är funtad.
    Är det här, vad som kallas för "spegling"? Drömmer
  • Stinky
    Gulletroll skrev 2010-06-30 09:15:00 följande:
    Ärligt, ni lyssnar ju inte på vad jag säger.

Jag säger inte att medicin är fel eller att det inte hjälper. Medicin är bra och i många fall livsnödvändig, oxå just för att ta till sig terapi o annan behandling. Men medicin botar aldrig någon psykisk ohälsa, den lindrar dina symtom men botar ingenting!! Så egentligen tar man inte tag i grundorsken till ens smärta.
    Desstuom är smärta sunt i den bemärkelsen att den talar om för dig att "du lever ditt lev på "fel" sätt", genom att lyssna till när kroppen talar till dig så kan du faktiskt få ett ännu bättre liv än du hade innan du drabbades av besvären. Men för det krävs behandling och insikt. Långvarig terapi har t.om visats sig ha bättre effekt på lång sikt - inget konstigt alls.

Men man väljer själv hur man ser på saker.

Sen måste jag säga att jag tycker det är dålig stil att komma med påhopp och kränkande uttalanden.
    Men men, förväntar mig faktiskt inte så mkt mer av er.
    Å egentligen är det konsigt att ni inte vill lyssna på det jag säger med tanke på att jag själv varit sjuk och idag är frisk och mår bra.
    Visst, visst. Vi säger så.
    Men hur kan du säga att människor som är deprimerade inte ska ha barn, om de får den hjälpen de behöver för att ta sig framåt i livet med hjälp av ex. mediciner? Är du så enformig att du bara ser människor i diagnoser?
    Människan är av naturen komplex. Att vara sjuk i själen innebär inte per automatik att man blir en dålig förälder. För övrigt så har alla människor någon gång gått igenom någon slags trauma i livet, och då måste det väl innebära att ingen är lämpad som bra förälder i din värld? Det sägs ju faktiskt att alla har en eller flera slags störningar i olika grad. Det är därför ingen människa är perfekt.
    Frågan är hur mycket man ska rota i sitt förflutna för att bli "frisk", med tanke på ditt eviga terapisnack. Det är ju inte bra att älta det förflutna alldeles för mycket, och vad jag förstått (missförstått?), så är det vad du tycker man ska göra. Det är bättre att man får verktyg för att ta sig fram i livet. Detta brukar givetvis psykologer, psykiatriker och annat folk inom psykiatrin hjälpa till med. Dessa brukar även vara eniga om att mediciner i kombination med terapi är det bästa. De brukar dock inte döma folk på så sätt som du gör. De vet att folk som är sjuka i själen, faktiskt kan bli oerhört bra föräldrar.
  • Stinky
    Stinky skrev 2010-06-30 11:13:38 följande:
    Visst, visst. Vi säger så.
    Men hur kan du säga att människor som är deprimerade inte ska ha barn, om de får den hjälpen de behöver för att ta sig framåt i livet med hjälp av ex. mediciner? Är du så enformig att du bara ser människor i diagnoser?
    Människan är av naturen komplex. Att vara sjuk i själen innebär inte per automatik att man blir en dålig förälder. För övrigt så har alla människor någon gång gått igenom någon slags trauma i livet, och då måste det väl innebära att ingen är lämpad som bra förälder i din värld? Det sägs ju faktiskt att alla har en eller flera slags störningar i olika grad. Det är därför ingen människa är perfekt.
    Frågan är hur mycket man ska rota i sitt förflutna för att bli "frisk", med tanke på ditt eviga terapisnack. Det är ju inte bra att älta det förflutna alldeles för mycket, och vad jag förstått (missförstått?), så är det vad du tycker man ska göra. Det är bättre att man får verktyg för att ta sig fram i livet. Detta brukar givetvis psykologer, psykiatriker och annat folk inom psykiatrin hjälpa till med. Dessa brukar även vara eniga om att mediciner i kombination med terapi är det bästa för de flesta, men inte alla. De brukar dock inte döma folk på så sätt som du gör. De vet att folk som är sjuka i själen, faktiskt kan bli oerhört bra föräldrar.
    Jag hann trycka på post-knappen innan jag var helt färdig med mitt inlägg. Jag har gjort tillägg med tjock text. 
  • Stinky
    shoreline skrev 2010-06-30 18:34:09 följande:
    Men åh va jag gillar dej!! Kyss
    fialia78 skrev 2010-06-30 11:30:19 följande:
    WORD!!!!!! Är inne helt på samma linje som du.
    Har läst igenom hela tråden och blev heligt förbannad när jag läste vissa kommentarer.
    Därför tackar jag bland andra dig när du fick ner mitt höga blodtryck med vettiga kommentarer.
    shoreline skrev 2010-06-30 18:34:09 följande:
    Men åh va jag gillar dej!! Kyss
    Tack! Nu blir jag lite generad här... Skäms 
  • Stinky
    Doktorn skrev 2010-06-30 20:44:09 följande:
    Äsch, då!  Ta åt dig av berömmet - du har ju skrivit ett tänkvärt och bra inlägg!
    Tack! Skäms Måste säga att du också skriver väldigt bra, och det märks att du vet vad du snackar om!
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?