Gulletroll skrev 2010-06-30 09:15:00 följande:
Ärligt, ni lyssnar ju inte på vad jag säger.
Jag säger inte att medicin är fel eller att det inte hjälper. Medicin är bra och i många fall livsnödvändig, oxå just för att ta till sig terapi o annan behandling. Men medicin botar aldrig någon psykisk ohälsa, den lindrar dina symtom men botar ingenting!! Så egentligen tar man inte tag i grundorsken till ens smärta.
Desstuom är smärta sunt i den bemärkelsen att den talar om för dig att "du lever ditt lev på "fel" sätt", genom att lyssna till när kroppen talar till dig så kan du faktiskt få ett ännu bättre liv än du hade innan du drabbades av besvären. Men för det krävs behandling och insikt. Långvarig terapi har
t.om visats sig ha bättre effekt på lång sikt - inget konstigt alls.
Men man väljer själv hur man ser på saker.
Sen måste jag säga att jag tycker det är dålig stil att komma med påhopp och kränkande uttalanden.
Men men, förväntar mig faktiskt inte så mkt mer av er.
Å egentligen är det konsigt att ni inte vill lyssna på det jag säger med tanke på att jag själv varit sjuk och idag är frisk och mår bra.
Visst, visst. Vi säger så.
Men hur kan du säga att människor som är deprimerade inte ska ha barn, om de får den hjälpen de behöver för att ta sig framåt i livet med hjälp av ex. mediciner? Är du så enformig att du bara ser människor i diagnoser?
Människan är av naturen komplex. Att vara sjuk i själen innebär inte per automatik att man blir en dålig förälder. För övrigt så har alla människor någon gång gått igenom någon slags trauma i livet, och då måste det väl innebära att ingen är lämpad som bra förälder i din värld? Det sägs ju faktiskt att alla har en eller flera slags störningar i olika grad. Det är därför ingen människa är perfekt.
Frågan är
hur mycket man ska rota i sitt förflutna för att bli "frisk", med tanke på ditt eviga terapisnack. Det är ju inte bra att älta det förflutna alldeles för mycket, och vad jag förstått (missförstått?), så är det vad du tycker man ska göra. Det är bättre att man får verktyg för att ta sig fram i livet. Detta brukar givetvis psykologer, psykiatriker och annat folk inom psykiatrin hjälpa till med. Dessa brukar även vara eniga om att mediciner i kombination med terapi är det bästa. De brukar dock inte döma folk på så sätt som du gör. De vet att folk som är sjuka i själen, faktiskt kan bli oerhört bra föräldrar.