• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • JaneDoe10

Det är väl för att det finns risk att mamman inte ska må jättedåligt under tiden hon är gravid. Själv skulle jag inte vilja äta det under graviditet.

• Modgun

Finns människor som dricker under graviditeten också, (ilka galet det.)

• Mandarina

Vad menar du med psykofarmaka? Typ Panodil? Eller långvarig behandlig av ex antideppressiva?

• Jenny82

När jag var gravid och använde det sa min barnmorska att det var bättre för barnet att ha en mamma som mår relativt bra med det än att man slutar med det och mår skit.

• shoreline

Var har du det beviset? Naturligtvis finns det psykofarmaka som är skadligt för fostret men det finns också Lm som inte är det.

• Daidai

Troligtvis har läkaren bedömt att nackdelarna med att äta medicinen är mindre än nackdelarna med att sluta äta dem?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gulletroll skrev 2010-06-26 10:11:05 följande:
    Vad menar du med psykofarmaka? Typ Panodil? Eller långvarig behandlig av ex antideppressiva?
    Hur får du paracetamol till psykofarmaka?
    Being intelligent is not a felony. But most societies evaluate it as at least a misdemeanor.
  • Reglementet

Vilka mediciner handlar det om?

• Freja87

Det finns läkemedel som inte innebär någon noterad risk för fostret. Anledningen till att gravida tar psykofarmaka är för att de troligtvis mår väldigt DÅLIGT och behöver stöd för att orka må bättre och hantera både livet och det kommande barnet.

Jag har haft ångestproblematik men har aldrig velat ta några läkemedel eftersom jag upplever att jag är tillräckligt stark och har tillräckligt stöd hemma för att orka igenom allt nu. Dessutom har min ångest minskat med mer än 80% sedan jag blev gravid. Tyvärr är alla inte så lyckligt lottade. Vissa kanske har svåra trauman att bearbeta, de kanske har någon diagnos som gör känslorna och humörsvängningarna svåra att hantera. De kanske mår bättre av medicineringen, och mår mamman bättre så mår även barnet bättre.

Forskning har även visat på att barn som haft mammor som varit depressiva under graviditeten kan ta skada av det.

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?