Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Gulletroll skrev 2010-06-26 10:11:05 följande:
    Vad menar du med psykofarmaka? Typ Panodil? Eller långvarig behandlig av ex antideppressiva?
    Hur får du paracetamol till psykofarmaka?
    Being intelligent is not a felony. But most societies evaluate it as at least a misdemeanor.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Modgun skrev 2010-06-26 20:44:50 följande:
    ja och du har så mycket erfarenhet av det hör jag.
    Det kan ta mycket lång tid innan du får vård.
    För att inte tala om att det för många är ett stort steg att söka vård, för vissa kan detta steg vara i det närmaste omöjligt att ta.

Alkohol kan då bli ett alternativ, tråkigt nog.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:49:37 följande:
    Då gör man ju ett VAL. Att ringa o boka tid pga. ångest är bland det värsta men i längden bästa jag gjort.
    Det är inte säkert att det faktiskt handlar om ett val när man är där. Du tar en mycket komplicerad situation och förenklar den utifrån hur det var för dig, ett klassiskt misstag bland folk som "har varit där".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Vettig mamma skrev 2010-06-26 23:34:11 följande:

Jadu TS, jag vet inte. Jag har ingen aning om hur vissa kvinnor tänker. Egoister är vad dom är. Skada sin egen avkomma genom att äta sånt trams gör mig rent ut sagt förbannad. Vissa borde verkligen inte få skaffa barn..

Alternativet kan vara väldigt mycket sämre, både för barn och moder.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Vettig mamma skrev 2010-06-26 23:36:39 följande:
    Vilket alternativ, om man får lov att fråga? Man får väl hålla humöret uppe för sin bebis skull. Är man inte lycklig över barnet i magen borde man använt preventivmedel från första början. Men det är bara min åsikt..
    Din åsikt verkar grunda sig på den högst ovetenskapliga, men ändå vanliga, positionen att depression har att göra med "humöret" och att det bara är att hålla det uppe.

Man kan mycket väl vara lycklig över barnet men det kan finnas andra omständigheter som gör att man är deprimerad (notera, inte "lite nere" eller "lite ledsen").

Det är ingen nedstämdhet vi pratar om här, det är klinisk depression och andra allvarliga psykiska sjukdomar som alltför ofta leder till väldigt negativa konsekvenser (läs självmord).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:43:25 följande:
    Precis. Inlägget måste va ett skämt. Visst, man kan försöka hålla humöret uppe, men när det åker ner som en hiss då? Diabetiker borde försöker hålla insulinet i schack också. Jag hade svårt att få barn, men inte fan hjälpte glädjen över barnet.
    Nej, det gör väl inte det. Det kan ju även vara så att stressen av att vara gravid kan göra saken ännu värre. Varken depression eller graviditet är en lek för kroppen, de båda tillsammans är inte alltid en bra kombination.

Jag har tyvärr sett effekterna av en sådan kombination och det slutade inte väl. Rynkar på näsan
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:54:41 följande:
    Vilket slutade inte väl? Jag var själaglad över barnet i magen, men samtidigt rädd att det skulle dö o barnets pappa var inte villig att dra ner på pengar till nöjen, så det blev inte lättare av det.
    Kombinationen mellan graviditet och kraftig depression. Hon var glad (så glad hon kunde vara) över barnet men det slutade med ett självmordsförsök och ett fullbordat självmord.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:58:29 följande:
    Hur långt gången var hon då? Gick barnet att rädda? Åt hon inte medicin? Blev hon inte inlagd?
    Inte alls speciellt långt så nej barnet gick inte att rädda. Hon hade medicin, men det fanns misstankar om att hon inte tog den efter graviditetsbeskedet. Jo, hon blev inlagd, men det slutade som det gjorde ändå.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    saltabanditen skrev 2010-06-27 00:01:39 följande:
    Gör det något om jag suddar lite i sista meningen i ditt inlägg?
    Jag vill ta bort "FL" då jag tycker att det gäller samhället i stort,,,

Annars håller jag med helt och hållet.
    Jag kan bara hålla med. Det är helt otroligt vilken okunskap det finns om psykiska sjukdomar och kanske framförallt depression. Det är ju inte sällan man hör tankar om att deprimerade "ska rycka upp sig" eller liknande.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-06-27 00:04:25 följande:
    Skrev de ut henne innan hon var frisk nog?
    Nej, och det är allt jag är villig att säga, det är lite väl mycket information för att det ska kännas bekvämt om jag berättar hela historien (kan dock säga att det inte var i Sverige).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gulletroll skrev 2010-06-27 11:06:19 följande:
    Ingen idé att be mig om källa på det. Jag är tyvärr ingen infobank utan vill ni ha det får ni leta reda på det själva eller boka tid med en psykolog som förklarar för er hur det funkar. Det är tyvärr inte min uppgift att göra och det tänker jag inte bjuda på. Lite får ni faktiskt själva göra.
    Jorden är platt och solen snurrar runt den med en hastighet av 453 varv per sekund. Ja, det är ju inte min uppgift att ge er källa på det, men så ligger det till i alla fall.

Om du nu är så intellektuell som du ger sken av vet du att det alltid är din uppgift att ge stöd åt dina påståenden, oavsett vilka påståenden det är. Alla andra metoder är absurda.

Att sitta och påstå en sak och sedan inte vilja ge stöd åt det med källor innebar allt som oftast att man tog sig vatten över huvudet och att man helt enkelt hade fel (vilket man får ha).

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?