• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • peikko
    Mad as snow skrev 2010-06-26 19:25:26 följande:
    Skrattande

Jodå, och det är lika fascinerande varje gång. Hela den samlade kunskapen från medicinen, psykoanalysen och psykologin utmanas av en enda människa, som ligger på en alldeles för hög nivå för att vi andra ens ska fatta vad hon skriver. Man måste älska det.
    Spännande! Jag fullkomligt älskar när någon annan för mig helt främmande vet mer om mig och mina behov, vad jag bör och inte bör göra osv. än vad jag själv gör.
  • idiblon yes
    saltabanditen skrev 2010-06-26 19:10:31 följande:
    Får jag skaka din hand hjärtligt och länge?

Detta gillar jag...
    Absolut. *står till tjänst*
    Vilar vid denna källa...
  • gutegirl
    Qarrolajm skrev 2010-06-26 19:17:08 följande:
    ännu en gång...

Du snackar om att hjärnan e formbar ....
    så kära Dr.gulletroll hur blir jag av med mina diagnoser bipolär och adhd?

jag har försökt i många år utan framgång...
    Fast skrev inte du i ett tidigare inlägg här i tråden att du mådde så väldans bra och hade en massa insikter om din sjukdom osv? Då måste du ju ändå ha haft en viss framgång i dina försök?
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Mandarina
    idiblon yes skrev 2010-06-26 19:28:05 följande:
    De tu är fullt jämförbara. Om inte insulinproduktionen fungerar som den ska är likvärdigt med att serotinåterhämmare inte fungerar som de ska. Det handlar alltså fortfarande om biologi, funktioner som krävs för överlevnad, men den ena påverkar enbart kroppens funktion och den andra funktionen som påverkar psyket.

Det är skillnad mellan att må dåligt av miljöfaktorer och trauman och deras efterverkningar, mot att må dåligt för att biokemin inte fungerar som den ska.

Det är skillnad i om man fötts med underfunktioner i hjärnan, mot att de skadats på vägen.

Vissa kan "tänka" sig friska, men alla kan inte det. Precis som att vissa kan "träna" sig friska, medan andra inte kan det.
    Fast Idiblion, detta har vi pratat om hundratals gånger. När ska du fatta.

Din biokemi i hjärnan är inte statiskt. Hur svårt ska det vara att förstå?!?! Din biokemi ändras hela tiden, o ingen annans biokemi är den andre lik. Dina tankar har enorm påverkan på din biokemi. Med det menar jag inte att man "kan tänka sig frisk" - det är inte det jag talar om.

Svårt att prata med folk som inte förstår. Ibland går det bara inte...hur mkt man än försöker så därför ger jag upp.
  • Qarrolajm
    gutegirl skrev 2010-06-26 19:29:47 följande:
    Fast skrev inte du i ett tidigare inlägg här i tråden att du mådde så väldans bra och hade en massa insikter om din sjukdom osv? Då måste du ju ändå ha haft en viss framgång i dina försök?
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
    Jooo, men jag var mer på Gulletrolls nivå.. och otroligt nyfiken att få mig ett svar.

Idag mår jag väldans bra, igår oxå... men imorgon vet jag inte... de är så med mej..
    men de blir mer stabilt, vilket jag inte riktigt är van vid än :)
  • arkeologitjejen
    MickeN1973 skrev 2010-06-26 12:24:23 följande:
    de läkemedel som är riskfria är självklart utanför diskutionen.
    Jag förstår inte riktigt dina argument. Det finns psykofarmaka som klassas som B bland läkemedel. Med andra ord finns det inte tillräckligt med forskning och därför ligger det varningar på det. Slå upp Fass och läs på om olika typer av psykofarmaka. Tex Zoloft som är väldigt vanlig skriver man följande om i Fass:

"Sertralins säkerhet på gravida kvinnor har inte fastställts fullständigt. Zoloft bör bara ges till gravida kvinnor om läkaren anser att nyttan för modern överväger de eventuella riskerna för fostret. Kvinnor i fertil ålder som behandlas med Zoloft bör använda lämpligt preventivmedel."

Var kommer då dina argument ifrån om att alla barn föds med skador?
    Linnea 080310 & BF 100930
  • idiblon yes
    Gulletroll skrev 2010-06-26 19:31:56 följande:
    Fast Idiblion, detta har vi pratat om hundratals gånger. När ska du fatta.

Din biokemi i hjärnan är inte statiskt. Hur svårt ska det vara att förstå?!?! Din biokemi ändras hela tiden, o ingen annans biokemi är den andre lik. Dina tankar har enorm påverkan på din biokemi. Med det menar jag inte att man "kan tänka sig frisk" - det är inte det jag talar om.

Svårt att prata med folk som inte förstår. Ibland går det bara inte...hur mkt man än försöker så därför ger jag upp.
    Säger den som sa att denne skulle lämna tråden, men sedan inte gjorde det. När kan vi tala om friskt vs sjukt?

Jag håller med om att hjärnan inte är statisk och att hjärnan är formbar. Inga tvivel om den saken.

Det jag inte håller med om är definitionen av sjuk/frisk eller om att det inte skulle handla om en fysisk sjukdom och att det inte går att jämföra med diabetes, tex. Jämför tex typ 1 och typ 2 diabetes, varav den ena går att göra sig frisk från.

Det är alltså din utgångspunkt jag protesterar mot, inte allt du säger.
    Vilar vid denna källa...
  • Stinky
    MickeN1973 skrev 2010-06-26 09:50:44 följande:

Varför finns det kvinnor som äter psykofarmaka när de är gravida.

Det är bevisat att det är skadligt för fostret

Givetvis för att DU ska ha något att störa dig på, vad annars?!

För övrigt så är det i princip strunt, det du skriver. Det är få foster som får skador av psykofarmaka. Och det är väl viktigt att kvinnan mår någorlunda bra under graviditeten? Fråga vilken psykiatriker som helst.
  • Stinky
    iii skrev 2010-06-26 12:38:56 följande:
    Kvinnan kanske blir oplanerat gravid och försöker göra det bästa av situationen. Forskning har visat att det är större risk för barnet att mamman är deprimerad än att medicinerna ska orsaka skador på fostret. Är det en medicin med höga risker för fosterskador så är det ju en sak, men tror inte någon läkare hade rekommenderat kvinnan att gå kvar på en sån medicin.

Sen får man även se till vilka sorts risker det innebär för fostret. Jag litar på att läkarna faktiskt gör en korrekt bedömning av situationen när denne låter kvinnan fortsätta medicineras.
    Exakt.
  • Honeyflowers
    Gulletroll skrev 2010-06-26 19:05:54 följande:
    FEL! Återigen, bara för att man har ADHD när man är 20 behöver man inte ha det när man är 30.

Seriöst, är folk så himla dåligt pålästa.....!!

Läs på och kom tillbaka så vi kan diskutera på samma nivå. Jo jag menar allvar.
    Jag har jobbat som LSS-handläggare i 4 år och jag har aldrig varit med om att ADHD går över, utan att man lär sig leva med sitt funktionshinder.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?