• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Här och nu
    My Girls skrev 2010-06-26 20:47:35 följande:

Den läkare jag träffade för en tid sen sa att de har som regel att de inte skriver ut antidepressiva till gravida, utan de har samtalskontakt som alternativ.
    Som jag förstått så finns det godkända läkemedel, men långt ifrån alla är så pass testade, att man kan garantera att det inte föreligger någon som helst risk för fostret.

Men av två onda ting; medicinera eller inte medicinera? I de svårare fall, så väger nog ändå fördelarna med medicineringen tyngre.

De läkarna verkar rätt oerfarna, för det är många som inte alls kan byta ut medicin mot terapi. Jo, många mediciner är väldigt testade.
  • Stealth
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:46:57 följande:
    Depression, autism, ADHD mm KAN va ärftligt, men det finns bra hjälp idag.
    För vissa hjälper vården vi har idag, för andra inte. Varit med om ECT någon gång?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 20:48:19 följande:
    För att inte tala om att det för många är ett stort steg att söka vård, för vissa kan detta steg vara i det närmaste omöjligt att ta.

Alkohol kan då bli ett alternativ, tråkigt nog.
    Då gör man ju ett VAL. Att ringa o boka tid pga. ångest är bland det värsta men i längden bästa jag gjort.
  • idiblon yes
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:47:41 följande:
    Du har rätt att pröva antidepp. De allra flesta får det.
    Ja, men det säger inte så mycket? All antidepp fungerar inte optimalt på alla. Alla har inte kraften att ta sig igenom vårdprocessen. Alla vet inte ens att den finns.

Förenkla inte, så är du snäll.
    Vilar vid denna källa...
  • Här och nu
    Stealth skrev 2010-06-26 20:49:21 följande:
    För vissa hjälper vården vi har idag, för andra inte. Varit med om ECT någon gång?
    Hur så? Hjälper inte medicinen får man testa annan eller en kombination, vilket jag också gjort.
  • hewa
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:38:04 följande:
    Fast jag hade halsbränna o receptfri medicin bet inte på det. Då skrev läkaren ut en annan som inte skulle va farlig för fostret. Jag hämtar ut den o på bipacksedeln står tydligt: Ska inte tas vid gravidiet. Likadant rekommenderades jag en annan medicin för annan åkomma. Samma dilemma där. Orkade inte anmäla.
    Vilket å andra sidan faktiskt inte är liktydigt med att det är farligt. Man måste läsa lite längre än bipacksedeln för att kunna göra den bedömningen och det hade förhoppningsvis din läkare gjort - de brukar vara noga med just sådant.

Till TS - ska man utesluta alla med sjukdomar som kan innebära risker för barnet, med eller utan medicinering, så kan vi på en gång besluta att inte heller tex diabetiker och epileptiker ska få barn. Numera tillåts som tur är astmatiker få barn, såvida de tar rätt medicin men annars får de banne mig byta. 

Vilken tur för astmatikerna att det finns folk som tänker längre än näsan räcker och inser att vissa sjukdomar kräver behandling för att de, utan behandling, innebär en större risk för fostret. Det möjliggör nämligen dagens astmatiker att faktiskt tillåtas få barn!
  • amalie79
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:46:57 följande:
    Depression, autism, ADHD mm KAN va ärftligt, men det finns bra hjälp idag.
    Ja absolut och det är verkligen jättebra!
  • My Girls
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:48:46 följande:
    De läkarna verkar rätt oerfarna, för det är många som inte alls kan byta ut medicin mot terapi. Jo, många mediciner är väldigt testade.
    Nej givetvis hjälper inte endast terapi för alla utan en kombination, eller endast medicinering till en början. Ok, många mediciner är testade. Jag visste inte att det var många, utan har bara hört ett fåtal.
  • shoreline
    My Girls skrev 2010-06-26 20:51:33 följande:
    Nej givetvis hjälper inte endast terapi för alla utan en kombination, eller endast medicinering till en början. Ok, många mediciner är testade. Jag visste inte att det var många, utan har bara hört ett fåtal.
    Du har rätt, det är bara ett fåtal. Men du vet väll att man måste ha källa på allt här på FL?!
  • idiblon yes
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:50:15 följande:
    Hur så? Hjälper inte medicinen får man testa annan eller en kombination, vilket jag också gjort.
    Du får det att låta så fruktansvärt enkelt.

Ett bra exempel på att det kan vara stor skillnad mellan att må bra mot att vara insiktsfull.
    Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?