Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Qarrolajm skrev 2010-06-26 18:27:55 följande:
    HA! så du menar att jag med en diagnos bipolär/adhd, inte borde få skaffa barn?!?!?
    Bara för jag faktiskt kommer vara sjuk livet ut?!??!!

Fy fan säger jag bara...
    inte direkt så att man väljer att bli sjuk.

Jag VET att de kommer vara mer krävande för mig om jag får barn, de kommer kräva MASSOR från min sida, men de e jag beredd på den dagen .. Jag kommer göra ALLT i min makt för att mitt barn ska få det så bra som möjligt!!!
    Sen ja, jag kommer säkert dippa någon gång o må skit. möjligt!!!
    Men vem gör inte det ibland?!!?
    Jag ställer mig lite mitt emellan. Efter att ha sett människor som växt upp med föräldrar med psykiska problem på nära håll så tycker jag man ska tänka både en och två och tio gånger innan man skaffar barn om man har en psykisk sjukdom (nu menar jag inte om man haft en depression, utan om allvarligare och mer långvariga tillstånd)

Detsamma gäller även många fysiska sjukdomar, förstås. Jag säger inte att man inte SKA- men att man ska tänka  efter om man riskerar att påverka barnets liv eller belasta barnet på ett sätt som inte är rättvist.

Det kanske är en hemsk ståndpunkt, men efter att ha sett vänner få sitt liv förstörda av föräldrar med psykiska problem så är det så jag känner. Det är inte bra för någon när det går åt pipan.
  • amalie79
    saltabanditen skrev 2010-06-26 18:51:34 följande:
    Felet du gör är att resonera utifrån ett friskt perspektiv. Den som är sjuk kan sakna sjukdomsinsikt, vilket är oerhört vanligt. Så i princip säger du att alla som vill bli föräldrar ska genomgå en sinnesundersökning, sedan ska de ta till sig och acceptera resultaten, först därefter får man skaffa barn...

Jag är av åsikten att anhörigvård måste förbättras mångfaldigat liksom sociala myndigheters rättighet att gå in med stödåtgärder.

Jag kan sätta det högra saltkaret på att de som har allvarliga sjukdomar i släkten och har sjukdomsinsikt tänker sig för många gånger innan de sätter barn till världen.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
    Ja d u har kanske rätt i det...jag tänkte mer som så att om man äter medicin så vet man väl om att man har en sjukdom, annars skulle man väl inte äta medicin? Men bara för att man funkar just nu, med sin medicin så vet man ju inte att man gör det om ett eller fem år?

Jag vet, jag kan bli överkörd av en bil och dö imorgon och då får mitt barn lida ändå. Man kanske inte kan tänka så.

Och de tillstånd som kan vara ärftliga? Hur resonerar ni med psykisk ohälsa kring det?
  • amalie79
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:46:57 följande:
    Depression, autism, ADHD mm KAN va ärftligt, men det finns bra hjälp idag.
    Ja absolut och det är verkligen jättebra!
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?