• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • saltabanditen
    Vettig mamma skrev 2010-06-26 23:36:39 följande:
    Vilket alternativ, om man får lov att fråga? Man får väl hålla humöret uppe för sin bebis skull. Är man inte lycklig över barnet i magen borde man använt preventivmedel från första början. Men det är bara min åsikt..
    Läs hela tråden först.
    Återkom med åsikter efter det.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • VårtLillaMirakel
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:29:00 följande:

Medicin livet ut?

Vad lider man då av? Å vad är det för medicin?

Finns människor som har ett enkelt fel i hjärnan som gör att man behöver ta seratoninhöjande mediciner resten av livet, vissa blir inte av med det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Vilket alternativ, om man får lov att fråga? Man får väl hålla humöret uppe för sin bebis skull. Är man inte lycklig över barnet i magen borde man använt preventivmedel från första början. Men det är bara min åsikt..
    Din åsikt verkar grunda sig på den högst ovetenskapliga, men ändå vanliga, positionen att depression har att göra med "humöret" och att det bara är att hålla det uppe.

Man kan mycket väl vara lycklig över barnet men det kan finnas andra omständigheter som gör att man är deprimerad (notera, inte "lite nere" eller "lite ledsen").

Det är ingen nedstämdhet vi pratar om här, det är klinisk depression och andra allvarliga psykiska sjukdomar som alltför ofta leder till väldigt negativa konsekvenser (läs självmord).
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 23:41:07 följande:
    Din åsikt verkar grunda sig på den högst ovetenskapliga, men ändå vanliga, positionen att depression har att göra med "humöret" och att det bara är att hålla det uppe.

Man kan mycket väl vara lycklig över barnet men det kan finnas andra omständigheter som gör att man är deprimerad (notera, inte "lite nere" eller "lite ledsen").

Det är ingen nedstämdhet vi pratar om här, det är klinisk depression och andra allvarliga psykiska sjukdomar som alltför ofta leder till väldigt negativa konsekvenser (läs självmord).
    Precis. Inlägget måste va ett skämt. Visst, man kan försöka hålla humöret uppe, men när det åker ner som en hiss då? Diabetiker borde försöker hålla insulinet i schack också. Jag hade svårt att få barn, men inte fan hjälpte glädjen över barnet.
  • Lavish
    Är du säker på att du valt rätt namn här på FL? Tycker nog du bet av för stort stycke där så att säga...
  • Anemia

Att man äter psykofarma behöver ju inte alls ha med barnet/graviditet att göra alls...Posttraumatisk stress pga av krigsupplevelser blir ju inte lättare att leva med för att man blir glad över en graviditet. Låter det vettigt??

Oavsett vilka mediciner man äter under en graviditet ska man ju meddela sin BM och läkare så att de kan hjälpa, stödja och vägleda hur gå till väga med medicinerigen. Vissar har ju inget val!!

Okunskap är så vanligt på fl, och att kasta skit på andra istället för att bry sig om sitt. Lät det VETTIGT??

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:43:25 följande:
    Precis. Inlägget måste va ett skämt. Visst, man kan försöka hålla humöret uppe, men när det åker ner som en hiss då? Diabetiker borde försöker hålla insulinet i schack också. Jag hade svårt att få barn, men inte fan hjälpte glädjen över barnet.
    Nej, det gör väl inte det. Det kan ju även vara så att stressen av att vara gravid kan göra saken ännu värre. Varken depression eller graviditet är en lek för kroppen, de båda tillsammans är inte alltid en bra kombination.

Jag har tyvärr sett effekterna av en sådan kombination och det slutade inte väl. Rynkar på näsan
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 23:48:52 följande:
    Nej, det gör väl inte det. Det kan ju även vara så att stressen av att vara gravid kan göra saken ännu värre. Varken depression eller graviditet är en lek för kroppen, de båda tillsammans är inte alltid en bra kombination.

Jag har tyvärr sett effekterna av en sådan kombination och det slutade inte väl. Rynkar på näsan
    Vilket slutade inte väl? Jag var själaglad över barnet i magen, men samtidigt rädd att det skulle dö o barnets pappa var inte villig att dra ner på pengar till nöjen, så det blev inte lättare av det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:54:41 följande:
    Vilket slutade inte väl? Jag var själaglad över barnet i magen, men samtidigt rädd att det skulle dö o barnets pappa var inte villig att dra ner på pengar till nöjen, så det blev inte lättare av det.
    Kombinationen mellan graviditet och kraftig depression. Hon var glad (så glad hon kunde vara) över barnet men det slutade med ett självmordsförsök och ett fullbordat självmord.
  • My Girls

Shit vettig mamma. Då är det dags för abort då om man får en depression under graviditeten, eller adoptera bort vid förlossningsdepression? Det går knappast att "rycka upp sig" bara så där när depressionen är ett faktum.

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?